• یکشنبه 26 مرداد 1404
  • الأحَد 22 صفر 1447
  • 2025 Aug 17
یکشنبه 26 مرداد 1404
کد مطلب : 261449
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nrrZ5
+
-

زخم موتورها‌ بر تن‌کوه‌ها

موتورسواران با جولان در ارتفاعات به پوشش گیاهی‌و حیات‌وحش آسیب می زنند و آلودگی صوتی به‌جا می‌گذارند

گزارش
زخم موتورها‌ بر تن‌کوه‌ها

راحله عبدالحسینی‌| روزنامه‌نگار

«نمونه‌ای از تخریب طبیعت، قله لشگرک در علم کوه...» این را کوهنوردی می‌گوید که به قله رسیده و در دل طبیعت نشسته تا نفسی چاق کند. صدای او در غرش موتورسوارانی که ردی سفید در کوه به‌جا می‌گذارند،
 گم می‌شود. سکوت طبیعت شکسته شده و تا دور شدن کامل موتورسوار باید صبر کرد. جولان موتورسواران در دماوند، سبلان، توچال و قله‌های دیگر بارها و بارها ازسوی فعالان محیط‌زیست تذکر داده شده ‌است. با وجود اینکه تقریبا یک سال پیش منع حضور موتورسواران در کوه به اداره راهور سپرده شده، اما موتورسواران همچنان از کوره‌راه‌ها خود را به ارتفاعات کوه می‌رسانند.

کوهستان جای موتورسواری نیست
کوهنوردان و فعالان محیط‌زیست به‌دنبال پربازدید شدن ویدئوی موتورسواری در دره علم‌کوه می‌گویند که کوه‌ها فقط سنگ و خاک نیستند، میراث مشترک ما هستند. آنان از موتورسواران می‌خواهند هیجانات موتورسواری را در پیست‌های مخصوص و فضاهایی که فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی تعیین کرده، تخلیه کنند. طبق قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست مصوب ۱۳۵۳ و آیین‌نامه‌های اجرایی آن، ورود هرگونه وسیله موتوری به مناطق چهارگانه حفاظت‌شده (پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظت‌شده و پناهگاه‌های حیات‌وحش) خارج از جاده‌های عمومی، ممنوع است و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.‌

همه آلودگی‌های موتورسواری در کوهستان 
یک فعال محیط‌زیست و رئیس هیأت‌مدیره کانون تسهیل‌گران آموزش و پژوهش محیط‌زیست کشور به همشهری می‌گوید: «در نگاه نخست موتورسواران و آفرودسواران با حضور در کوهستان، پوشش گیاهی را از بین می‌برند؛ درحالی‌که پوشش گیاهی برخی از مناطق بسیار نادر است و چه بسا برای همیشه از بین برود. در مرحله بعدی موتورسواران در کوه انواع آلودگی محیط‌زیستی را با خود به طبیعت می‌برند.»  شیما کبیری با بیان اینکه استرس ناشی از صدا می‌تواند چرخه تولیدمثل، مهاجرت و تغذیه حیوانات را مختل می‌کند، می‌افزاید: «آلاینده‌هایی مانند دی‌اکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق نیز با حضور موتورسیکلت به هوای کوهستان وارد می‌شود و نشت روغن و بنزین می‌تواند خاک و منابع آبی کوهستان را آلوده کند.»

جریمه سنگین برای خط‌خطی کردن کوه
موتورسوارانی که همه آسیب‌های وارده به محیط‌زیست را نادیده می‌گیرند و به ارتفاعات می‌رانند، معتقدند ورزش هیجان‌انگیز انجام می‌دهند و نه تخریب محیط‌زیست. شیما کبیری در این‌باره نیز می‌گوید: «پیست‌های موتورسواری در کشور مشخص است. فرهنگسازی برای وارد نشدن موتورسواران به کوه از سال 1401توسط محیط‌زیست به همه نهادها ابلاغ شده، اما توجهی به آن نمی‌شود. شاید جریمه‌های سنگین راهکار باشد؛ مثل بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی.»

دستوری که هنوز  اجرایی نشده‌است
رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی:

 «سال 1403برای اقدام جدی در تهران و سایر استان‌ها تقاضای رسیدگی کردیم. نامه صریح رئیس شورای شهر تهران این بود که پلیس راهور موظف است جلوی ورود موتورسواران به کوهستان را بگیرد. با این حال متأسفانه هنوز اقدام جدی برای اجرای این موضوع در کشور  انجام نشده‌است.» ‌

موتورسواران برای رفتن به ارتفاعات تهران به‌دلیل کنترل مسیر کلکچال و تله‌کابین از بخش صخره‌ای مسیر امامزاده داوود(ع) عبور می‌کنند.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید