• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26112
+
-

تلاش برای تثبیت حضور زنان

سهیلا بامری، جوان‌ترین شهردار زن در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌های خود در «چگردک» می‌گوید

سیستان ‌و بلوچستان
تلاش برای تثبیت حضور زنان

فائقه راغی /زاهدان - خبرنگار 


 سهیلا بامری، متولد 69، اهل شهر چگردک از توابع دلگان در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان  است.
او پس از سال‌ها فعالیت اجتماعی و نقش‌آفرینی، حال توانسته اعتماد مردم و مسئولان را جلب کند و بر کرسی شهرداری چگردک بنشیند. وی متاهل و مادر است و در کنار مسئولیت‌های زندگی فعالیت‌های چشمگیری در حوزه‌های اجتماعی دارد. شاید کمتر از یک دهه قبل به دلیل بافت سنتی منطقه بلوچستان، کمتر کسی حضور دختران این سرزمین را در پست‌های مدیریتی شاهد بود، اما حال پس از اعتماد به زنان و موفقیت آنها در پست‌های مدیریتی، فضا برای حضور این قشر در جامعه باز شده است. گفت‌وگوی ما را با این شهردار جوان بخوانید.:


چه مسیری را برای شهردار شدن طی کردید؟

از ابتدای دبیرستان فعالیت‌های اجتماعی‌ام شروع شد و رئیس شورای مدرسه شدم. پس از رفتن به دانشگاه در طرح «معلمان خرید خدمات» ثبت ‌نام کردم و پذیرفته شدم و کارم را در روستای میرآباد در حوالی چگردک آغاز کردم. در زمان فعالیت در مدرسه، شوراهای چگردک شاهد فعالیت‌های من بودند و بعد از آن کم‌کم در دهیاری ثبت‌نام کردم و از دی ۹۶ دهیار شدم.

در زمان دهیاری چه اقداماتی انجام دادید؟

وقتی دهیار شدم چگردک بیشتر متروکه بود. با خودم گفتم حالا که وضع به این شکل است، باید پشتکار به خرج دهم. در این زمان فعالیت‌هایی چون افزایش روشنایی، بازسازی لوله‌های آب، افزایش فضای سبز و همچنین استفاده از ظرفیت چای سرخ دلگان انجام شد. بعد از مدتی روستای چگردک به شهر تبدیل شد و من راهم به عنوان شهردار معرفی کردند.

سایر مسئولان برای فعالیت همراه شما هستند؟

بله. اینجا روستای کوچکی بود و همه اعضای شورا قبلا همکارانم بودند و همیشه همراه من هستند. 

خانواده به‌ویژه مردان اطرافتان چگونه با شما در این مسیر همگام بودند؟ 

خانواده من یک خانواده فرهنگی هستند و در همه مراحل همراهم بوده‌اند. پیشنهاد پذیرفتن دهیاری و فعالیت‌هایی از این دست هم پیشنهاد همسرم بود‌ و با تشویق‌های پدرم فعالیت می‌کنم. اکثر مردم و شهروندان هم با پذیرش این مسئولیت‌ها از سوی من، موافق بودند و بعد از تایید شدنم به عنوان سرپرست شهرداری خوشحال شدند. از سوی دیگر، فضای سنتی و تعصب‌های فرهنگی تقریبا از این منطقه برچیده شده است و در شهرستانی مانند دلگان و شهر چگردک خانواده‌ها با حضور دختران در جامعه مشکل ندارند و دختران هم اغلب به دنبال علم‌‌آموزی و فعالیت‌های اجتماعی هستند. 

واکنش زنان اطرافتان به انتصاب شما چه بود؟

اکثر زنان چگردک باسواد و تحصیل‌کرده هستند و با شنیدن خبر انتصابم، ضمن ابراز خوشحالی، پیشنهاد‌های سازنده‌ای ارائه کردند. برخی هم علاوه بر تبریک، راه را برای نقش‌آفرینی خود روشن دیدند و می‌گفتند پس ما هم می‌توانیم مسئولیت بپذیریم.

نقش شهردار پررنگ است. چه تصمیم‌هایی برای شهر دارید؟ 

ایجاد حس مشارکت و استفاده از سرمایه اجتماعی، استفاده از ظرفیت نخبگان، بهره‌مندی از توان منطقه برای ساختن شهری آباد، تهیه طرح توسعه و توسعه سیستماتیک چگردک، بازسازی معابر، پیاده‌روها، تسطیح کوچه‌ها و معابر به بهترین شکل در کنار ایجاد فضای خوب و دیدنی برای شهر چگردک از برنامه‌های بنده در شهرداری است و طی 2 ماه آینده تغییرات قابل مشاهده خواهد بود.

برای زنان چه برنامه‌ای دارید؟ 

همان‌طور که می‌دانید زنان چگردک مهارت‌های فراوانی در هنر سوزن‌دوزی دارند. قرار است به زودی کارگاه تولیدی سوزن‌دوزی را برای زنان راه‌اندازی کنیم.

چه برنامه‌ای برای دخترانی که به دلیل تعصب خانوادگی از تحصیل بازمانده‌اند، دارید؟‌

وضع روبه تغییر است و در شهر چگردک کسی مخالف تحصیل دختران نیست. دلیلش هم مدیریت و نقش‌آفرینی زنان است که موجب شده خانواده‌ها کمتر نگران دختران‌شان باشند و به عبارت دیگر اجازه حضور در جامعه را به آن‌ها می‌دهند.

شما به عنوان نماینده زنان چگونه فعالیت آنها را تثبیت می‌کنید؟

می‌خواهم با فرماندار، بخشدار و شوراها هماهنگ باشم و فعالیت‌های خوبی انجام دهم تا مردم ببینند زنان شایستگی فعالیت دارند. همه توانم را برای نشان دادن قدرت زنان به کار خواهم گرفت و از هیچ تلاشی برای تثبیت حضور زنان دریغ نخواهم کرد.

بانوان چگردک مهارت‌های فراوانی در هنر سوزن‌دوزی دارند. قرار است به زودی کارگاه تولیدی سوزن‌دوزی برای زنان راه‌اندازی شود

این خبر را به اشتراک بگذارید