• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26090
+
-

2 گزینه برای تأمین حقابه دریاچه ارومیه

میراث طبیعی
2 گزینه برای تأمین حقابه دریاچه ارومیه

مدیرکل دفتر حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: برای تأمین حقابه دریاچه ارومیه باید بر نقاطی غیر از محل سدها تمرکز کرد. با کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های حریم، می‌توان این مشکل را حل کرد.

به گزارش ایسنا، سیدمرتضی موسوی در یک برنامه رادیویی درباره حقابه دریاچه ارومیه تصریح کرد: علت خشکی دریاچه ارومیه را باید در بحث‌های حکمرانی و بخشی‌نگری در دستگاه‌های اجرایی جست‌وجو کرد. 
حاکمیت باید اقتدار لازم را برای انتظام‌بخشی به بهره‌برداری از منابع آب داشته باشد و این وظیفه تنها مختص وزارت نیرو نیست بلکه یک وظیفه فرابخشی است که همگان باید کمک کنند؛ چراکه مدیریت آب یک موضوع فرابخشی است.
وی افزود: ما در توسعه بهره‌برداری از منابع آب یک مسیر اشتباه را رفتیم و وارد مسائل اجتماعی شدیم؛ یعنی مردم معیشت خود را با بهره‌داری از منابع آب و به‌صورت غیرمجاز گره زدند و این مشکل بزرگی است که باید راهکارهایی برای رفع آن پیدا کرد تا حقابه دریاچه بازگردد. مدیرکل دفتر حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: متأسفانه با واگذاری عرصه منابع ملی به مردم، بیشتر منابع برای کشاورزی استفاده می‌شود و الگوهای کشت به سمت مصارف پرآب‌بَر و تولید محصولات با بیشترین مصرف آب رفته است.
وی با اشاره به راهکارهایی برای این مسئله، یادآور شد: برای تأمین درآمد و معیشت مردم به غیراز منابع آبی باید جایگزین‌هایی را درنظر بگیریم تا ضمن جلوگیری از بهره‌برداری که به محیط‌زیست صدمه می‌زند، پایداری زندگی خود مردم نیز حفظ شود.
 مدیرکل دفتر حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود:‌ ما به مطالعات عمیق اجرایی نیاز داریم که آن را در پایلوتی پیاده کنیم و عملا با تغییر الگوی کشت، کار اجرایی مؤثری را جایگزین سازیم.
 موسوی با بیان اینکه راهکارهای عملی در برنامه احیای دریاچه ارومیه اجرا نشده است، تأکید کرد: همه دستگاه‌های متولی باید پای کار بیایند تا مردم هم همکاری کنند و از محیط‌زیست سالمی برخوردار شوند. به گفته وی، همه واحدها ازجمله مجلس و حوزه قضایی باید خود را در این زمینه مسئول بدانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید