• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26088
+
-

نه میزان حقابه تالاب‌ها مشخص است نه سهم آب کشاورزی

رئیس کمیته محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توافق نداشتن مسئولان در تعیین سهم کشاورزی در مصرف آب در کشور، بر ضرورت بازچرخانی پساب‌ها و تعیین میزان حقابه تالاب‌ها از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد.

محمد مجابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به میانگین مصرف آب در حوزه کشاورزی در کشور تصریح کرد: بنا به اظهارات وزارت نیرو حدود ۸۰ درصد آب‌ در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود اما براساس برآوردهای وزارت جهادکشاورزی، سهم بخش کشاورزی از مصرف آب کمتر از ۷۰ درصد است.

وی با اشاره به توافق نداشتن مسئولان در مورد سهم کشاورزی از مصرف آب، تصریح کرد: عددی که در کشور ما به‌عنوان سهم کشاورزی از مصرف آب مطرح می‌شود، قطعی نیست چون بین مسئولان این حوزه توافق نظر وجود ندارد. آب بازگشتی از کشاورزی، میزان آبی است که در اختیار کشاورزی نیست و از اراضی کشاورزی برگشت داده می‌شود و صرف کشاورزی نمی‌شود.
 رئیس کمیته محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی بیش از میانگین جهانی است، گفت: حتما باید در بخش کشاورزی تدابیری اتخاذ شود و پیگیری کنیم؛ البته تاکنون اصلاحاتی در حوزه کشاورزی به‌منظور کاهش مصرف آب صورت گرفته است و این اقدامات باید به‌طور جدی دنبال شود. تعیین میزان سطح زیرکشت محصولات بهاره و تابستانه، ابلاغ سیاست عدم‌کشت برنج در استان‌های غیرشمالی، آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت و توجه به شرایط اقلیمی در انتخاب نوع محصول، ازجمله این تمهیدات است. به گفته مجابی، تاکنون در 2میلیون هکتار از اراضی کشاورزی، آبیاری نوین اجرایی شده و طبیعتا میزان استحصال آب و مصرف، در شرایط بهره‌وری مناسب‌تری قرار گرفته است؛ افزایش تولید ماده خشک از ۹۰۰ گرم به یک کیلو و ۳۲ گرم با مصرف یک مترمکعب آب هم از نشانه‌های همین افزایش بهره‌وری است. خوشبختانه طی 6سال اخیر میزان راندمان آبیاری کشور از ۳۹درصد به ۴۴درصد افزایش یافته است که پیشرفت چشمگیری به‌نظر می‌رسد.
وی همچنین با اشاره به تهیه پیش‌نویس تغییر الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه یادآورشد: هم‌اکنون الگوی کشت هر منطقه مشخص شده و انتظار داریم که هر چه سریع‌تر این الگو ابلاغ شود؛ هر چند تنها با ابلاغ این الگو مشکلات اتلاف آب در حوزه کشاورزی حل نمی‌شود بلکه لازم است سیاست‌های حمایتی به‌منظور ترغیب بخش کشاورزی هم مدنظر قرار گیرد و مزیت اقتصادی به شکلی باشد که کشاورز به رعایت آن الگو راغب باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید