• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26089
+
-

آخرین خبر: آب نیست

مریم سمائی 

«روزنامه... روزنامه... آخرین خبر...»

هیچ وقت دستمان به این آخرین خبر نرسید. آخرین خبر همیشه در ثانیه‌‌ای جایش را به خبر بعدی سپرد و دست ما را خالی گذاشت. مهم‌‌ترین خبرها عمر کوتاهی دارند چون خبرهای مهم‌تری جای آن مهم‌ها را می‌گیرند.

ترامپ برای مذاکره با ایران حاضر است. نوسانات قیمت دلار همچنان ادامه دارد. مجلس مهلت یک ماهه به رئیس‌جمهور داد. اولین ماهواره عملیاتی ایران به مدار زمین پرتاب می‌شود. واریز یارانه‌ها. ورود زنان به ورزشگاه و هزاران خبر مهم دیگری که همگی در عین مهم‌بودن مهم نیستند وقتی که آب نباشد.

هم‌اکنون نه سرنوشت برجام، آخرین خبر و مهم‌‌ترین خبر این روزهای ماست و نه نوسانات قیمت ارز در بازار. آنچه برای ما مسئله است و باید مهم دیده شود کمبود منابع آب در کشور است ؛کشوری که سال‌هاست کارشناسانش فریاد جدی بودن بحران آب می‌زنند و نگرانی‌شان بابت وقوع جنگ بر سر آب است.

کشور ایران در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده که میانگین بارش سالانه‌اش کمتر از یک سوم میانگین جهانی است. رشد سریع جمعیت، کشاورزی نامؤثر، مدیریت ناکارآمد و عطش توسعه در دهه‌های اخیر، روند مواجهه با بحران آب را تندتر کرد به‌طوری که هم‌اکنون از ۶۰۹ دشت یا آبخوان کشور، حدود ۳۸۱‌دشت در مرحله ممنوعه و قرمز قرار دارند و برخی با فرونشست زمین مواجه شده‌اند. از سوی دیگر تغییرات اقلیمی ،کاهش بارش‌‌های جوی را به‌دنبال دارد و این نقص در چرخه طبیعی مانع احیای منابع زیرزمینی شده است.

طبق گزارش ناسا، ایران رتبه چهارم را از بین 45 کشور در معرض خشکسالی شدید کسب کرده است و این اتفاق تا 30سال آینده رخ می‌دهد.در این گزارش آمده است که بین 30 تا 40سال آینده بخش‌های وسیعی از ایران بیابان مطلق می‌شوند.

آخرین خشکسالی که در کشور ما رخ داد مربوط می‌شود به سال‌های45و46 که طی آن صدها نفر از گرسنگی و بی‌آبی جان باختند. بسیاری از مردم از شرق ایران که نقطه کانونی خشکسالی بود به خراسان، یزد و کرمان مهاجرت کردند و حالا دوباره چنین خطری مردم را در همان نقاطی که سال‌ها پیش به آنجا پناه بردند تهدید می‌کند. هم‌اکنون بحران آب موجب شده که مهاجرت از نیمه‌جنوبی کشور به نیمه‌شمالی صورت بگیرد، این در حالی است که مناطق سرسبز شمالی هم با کمبود آب مواجه است.
در واقع باید گفت اگر روند مصرف آب به شکل کنونی ادامه پیدا کند و بارش‌ها کمتر از سابق شود و میزان مصرف آب‌‌‌های زیرزمینی بیش از این باشد، به‌طور حتم بحران آب تبدیل به بحران امنیتی هم می‌شود. بحران‌های امنیتی همان جنگ بر سر آب است که می‌تواند وحدت‌شکن باشد و البته آخرین خبر خیلی از شهرها.

این خبر را به اشتراک بگذارید