• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25975
+
-

حرکت پرقدرت بازارها در نخستین روز آغاز تحریم‌ها

ساعاتی بعد از مشخص شدن جزئیات بسته سیاستی بانک مرکزی و همزمان با نخستین روز اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، بازارهای سهام با رشد مواجه شدند و از التهاب بازار طلا و ارز به‌نحوی محسوس کاسته شد.

بروز نشانه‌های رونق تا به آن حد محسوس بود که دیروز در ساعت آغازین معاملات سهام در بورس تهران برای نخستین بار حجم تقاضای خرید به 39برابر حجم عرضه رسید. به گزارش همشهری، بازار سهام، طلا و ارز که از چند روز قبل در انتظار مشخص شدن جزئیات بسته سیاستی بانک مرکزی در مورد بازار ارز بودند دیروز بعد از اعلام این بسته به آن واکنش مثبت نشان دادند و رویه معاملات در همه این بازار‌ها تغییر کرد. از یک‌طرف بورس همچون لوبیای سحرآمیز رشد کرد و در مقابل قیمت‌ها در بازار طلا و ارز کاهش یافت.

براساس بسته جدید بانک مرکزی، ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فلزی باید به نرخ آزاد در بازار ثانویه عرضه شود و از سوی دیگر با شناور شدن قیمت‌ها در بازار ثانویه حجم تقاضا برای ارز واقعی شود. این فرایند با واکنش مثبت فعالان بازارهای مالی مواجه شده است زیرا این 2رویداد از یک سو به رشد درآمد شرکت‌های تولید‌کننده محصولات فلزی و پتروشیمی منجر می‌شود و از سوی دیگر با از بین رفتن تقاضای کاذب و واقعی شدن آن قیمت‌ها در بازار ارز به تعادل برسد.

مطابق داده‌های آماری از ابتدای ساعات معاملات روز گذشته قیمت سهام اغلب شرکت‌های بورس به‌ویژه شرکت‌های فعال در بخش پتروشیمی، معادن و فلزات با رشد مواجه شدند و این رویه باعث شد ارزش کل بورس تهران برای نخستین‌بار از 500هزار میلیارد تومان عبور کند و در کمتر از 4ساعت 21هزارو 500میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های بورس و فرابورس اضافه شود. با این مقدار رشد ارزش کل بازار سهام (بورس و فرا بورس) به 592هزارو 100میلیارد تومان و ارزش کل بازار سرمایه(با احتساب ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری) به 732هزار میلیارد تومان برسد که از این مقدار 509هزارو 400میلیارد تومان ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس، 82هزارو 700میلیارد تومان ارزش شرکت‌های فرابورس و 140هزار میلیارد تومان ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

دیروز در عین حال تحت‌تأثیر فضای روانی ناشی از بسته سیاستی جدید بانک مرکزی در مورد بازار ارز، حجم تقاضا برای خرید سهام به 39برابر فروش رسید و جمعا 1938میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس خریداری شد که ازاین مقدار 1426میلیارد تومان سهام در بورس و 512میلیارد تومان در فرابورس خریداری شد. مطابق داده‌های آماری از ابتدای مرداد‌ماه تاکنون نزدیک به 11هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سهام خریداری شده که عمدتا ناشی از گمانه‌زنی‌ها در مورد اعمال سیاست‌های جدید ارزی بوده است. از ابتدای مرداد‌ماه فاش شدن جزئیات این بسته روی بازار اثر گذاشته بود.

 افت بازار طلا و ارز 

دیروز در مقابل رشد بورس، بازارهای طلا و ارز با افت قیمت مواجه شدند به‌طوری‌که قیمت هر دلار آمریکا که در روز‌های قبل حتی به 11هزارو 400تومان هم رسیده بود دیروز تا سطح 9400تومان فروکش کرد و قیمت هر یورو هم در پایین‌ترین قیمت به 10هزارو 400تومان رسید. دیروز در عین حال قیمت هر سکه طرح جدید تا 230هزار تومان کاهش یافت و در پایین‌ترین قیمت به 3میلیون و 400هزار تومان رسید.

قیمت هر سکه بهار آزادی هم دیروز در محدوده 3میلیون و 200 تا 3میلیون و 300هزار تومان خرید و فروش شد. این در حالی است که قرار است از امروز تحریم‌های جدیدی به‌صورت یکجانبه از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شود با این حال به‌نظر می‌رسد وزن تغییرات اقتصادی بیش از اعمال تحریم‌های جدید بوده و منجر به کاهش التهاب‌ها در بازار طلا و ارز شده است.
به این ترتیب به‌نظر می‌رسد تحت‌تأثیر این تحولات از امروز که قرار است بسته ارزی جدید بانک مرکزی به‌صورت عملی اجرا شود و دوباره معاملات طلا و ارز در چهار راه استانبول و منوچهری با رونق و افزایش دادوستد مواجه شود، قیمت‌ها هم واقعی‌تر شود و عرضه و تقاضا به تعادل بیشتری برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید