• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25919
+
-

خیز بلند «زنانی با گوش‌های باروتی» برای شکار یوزپلنگ جشنواره لوکارنو

هنر هفتم
خیز بلند «زنانی با گوش‌های باروتی» برای شکار یوزپلنگ جشنواره لوکارنو

آرش نهاوندی/مترجم

هفتادو‌یکمین جشنواره فیلم لوکارنو در کشور سوئیس در کنار میدان بزرگ شهر کوچک «‌لوکارنو» موسوم به «پیاتزا گرانده» تا بیستم مردادماه سال‌جاری برپاست. «زنانی با گوش‌های باروتی» که مستندی بلند ساخته رضا فرهمند است و پیش‌تر نیز در ایران جایزه سینما حقیقت را از آن خود کرده بود، قرار است به‌عنوان نماینده ایران در این جشنواره به نمایش درآید. این فیلم همچنین از نامزدهای دریافت جایزه بخش سینمای بین‌الملل جشنواره فیلم لوکارنوست. مدیریت این بخش را نیز مرجان علیزاده عهده‌دار است. فیلم «زنانی با گوش‌های باروتی» در بخش هفته منتقدین جشنواره نیز به نمایش در‌می‌آید. 

 فیلم‌ها و کارگردانان مشهور ایرانی برنده یوزپلنگ برنزی

سینمای ایران پس از انقلاب حضور فعالانه‌ای در این جشنواره داشته‌ است. در دهه 1360فیلم «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی و «خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی برنده جایزه یوزپلنگ برنزی جشنواره لوکارنو شده بودند. کیانوش عیاری، ابراهیم فروزش و جعفر پناهی هم در سال‌های گذشته توانسته ‌بودند با فیلم‌های «آبادانی‌ها»، «خمره» و «آیینه» جوایز جشنواره لوکارنو را به‌خود اختصاص دهند. از این میان فیلم‌های «آیینه» و «خمره» ساخته جعفر پناهی و ابراهیم فروزش توانسته بودند در دهه 1990میلادی 2جایزه پلنگ طلایی جشنواره لوکارنو برای سینمای ایران را به ارمغان آورند.

 فیلم‌های بخش رقابتی

در بخش رقابتی این رویداد سینمایی ۱۵ فیلم برای کسب جایزه بهترین فیلم یوزپلنگ طلایی رقابت خواهند داشت که شامل این آثار می‌شود: «یک تور خانوادگی» به کارگردانی «لیانگ یینگ» از تایوان، «سرزمین رویایی» ساخته «یئو سی هووا» از سنگاپور، «آلیس تی» به کارگردانی «رادو مونتین» از رومانی، «دیان» به کارگردانی «کنت جونز» از آمریکا، «هتل گانگبوم» به کارگردانی «هونگ سانگسو» از کره‌جنوبی، «پیدایش» از «فیلیپ لساژ» از کانادا، «گلابنبرگ» به کارگردانی «توماس ایمباخ» از سوئیس، «گُل» ساخته «ماریانو لیناس» از آرژانتین، «ام» به کارگردانی «یولاندا زوبرمن» از فرانسه، «مونوکیو» به کارگردانی «آلبرتو فاسولو» از ایتالیا، «رِی و لیز» ساخته «ریچارد بالینگام» از بریتانیا، «سیبِل» ساخته «کاگلا زانکرکی» محصول مشترک فرانسه و آلمان، «برای جوان مردن خیلی دیر است» ساخته «دومنیگا سوتومایور» محصول مشترک شیلی، برزیل و آرژانتین، «داستان زمستان» به کارگردانی «جان بونی» از آلمان و «یارا» ساخته «عباس فهدل» محصول مشترک لبنان، عراق و فرانسه.

 ویژگی‌های جشنواره لوکارنو

اهمیت جشنواره لوکارنو که در شهر کوچک ایتالیایی‌زبانی به همین نام در کشور سوئیس برگزار می‌شود، کمتر از سایر جشنواره‌های مشهور اروپایی نظیر کن، برلین و ونیز نیست. در این جشنواره 8هزار نفر می‌توانند در میدان «پیاتزا گرانده» و در فضای باز نظاره‌گر فیلم‌های برگزیده باشند. این فیلم‌ها که تعداد آنها 17عنوان اعلام شده است، از بزرگ‌ترین پرده سینمایی جهان پخش می‌شود.

 فیلم‌ها در جشنواره لوکارنو  در ۱۰ بخش نمایش داده می‌شوند که شامل فیلم‌های متنوع چه در قالب ژانر و چه در ساختار هستند و معروف‌ترین محل پخش فیلم‌ها همان پیاتزا گرانده است. جشنواره لوکارنو همچنین شامل 2بخش رقابتی فیلم‌های بلند است: بخش رقابت بین‌الملل و بخش رقابت فیلمسازان معاصر.

این خبر را به اشتراک بگذارید