• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25785
+
-

یادگار ماندگار حسینعلی البرز

نام آوران
یادگار ماندگار حسینعلی البرز

بنیانگذار وقف علمی کشور «حسینعلی البرز» است. او سال 1285 در محله جمهوری متولد شد. دوران مدرسه را در دبستان قزاقخانه روس‌ها و سپس کالج البرز گذراند و به واسطه تسلط به زبان انگلیسی به‌عنوان مترجم در وزارت مالیه مشغول کار شد. مرحوم البرز در 24 اسفند سال 1342 بنیاد فرهنگی البرز را با هدف‌‌‌ ترویج فرهنگ و دانش کشور تأسیس کرد؛ بنیادی که به گفته خود او نه برای 10 یا صد سال بلکه تا زمانی که کشور و دین و اخلاق در این مرز و بوم باقی است وقف خدمت به جوانان این مملکت شده است. 

حاصل ازدواج حسینعلی البرز 3دختر بود. او که دارایی‌ها و املاکش را وقف راه‌اندازی این بنیاد، اعطای وام دانشجویی و اهدای جوایزی با عنوان «جوایز حسن تحصیل» به دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز کرده بود در جایی گفته است: «برای برخی این توهم پیش آمده که من با نهادن همه هستی خود در بنیاد فرهنگی، دخترانم را از ارث محروم کردم. اما من ارث باارزش‌تری برای آنان باقی گذاشتم؛ دانش و انسانیت. تصمیم گرفتم این ثروت را به جای آنکه در اختیار بازماندگانم قرار دهم تماماً در اختیار فرزندان وطن که آنان را نیز فرزندان خود می‌دانم قرار دهم تا به نحو شایسته‌تری به مصرف برسد.»

بنیاد فرهنگی البرز اکنون تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت می‌کند. در 24فروردین سال 1358 مرحوم البرز که برای جراحی و درمان بیماری معده به کانادا سفر کرده بود با ارسال نامه‌ای به امام خمینی (ره)، تولیت بنیاد را به ایشان واگذار می‌کند. در بخشی از این نامه آمده است: «در این دوران سالخوردگی، دیگر از اینجانب سعادت ادامه اداره امور بنیاد برنخواهد آمد. بدینوسیله تولیت موقوفات را از منقول و غیر‌منقول و وجوه نقدینه به‌عهده مقام منیع آن حضرت واگذار می‌نماید که به هر نحو صلاح بدانند با در نظر گرفتن مواد اساسنامه و وقفنامه اقدام لازم را معمول فرمایند و یقین حاصل است که این اقدام خیر در درگاه احدیت بی‌اجر نخواهد ماند.» 

حضرت امام(ره) نیز در نامه مرحوم البرز مرقوم فرمودند: «حضرات آقایان هیئت امنا اوقاف؛ هیئتی برای رسیدگی به مندرجات وقفنامه مذکور در این ورقه تعیین نمایید. معلوم است این هیئت مرکب از امنا و معتمدان و یک نفر روحانی مورد اعتماد خواهد بود.» اکنون بنیاد البرز از درآمدهای حاصل از واحدهای تجاری‌اش به دانشجویان دانشگاه‌ها وام تحصیلی پرداخت می‌کند. هر ساله طی مراسمی ویژه از سوی این بنیاد، جوایزی به دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز در مقاطع مختلف تحصیلی اهدا می‌شود. پرداخت وام به فرهنگیان از طریق انجمن اسلامی معلمان و مؤلفان کتاب و دانشجویان دانشگاه‌ها، پرداخت وام برای کمک به انتشار آثار علمی و فرهنگی ومذهبی به نهادها نیز تنها بخشی از خدمات یادگار مرحوم حسینعلی البرز است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید