• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25752
+
-

گرانفروشی آب خوردن

شرکت‌های تولید‌کننده آب معدنی از ابتدای امسال افزایش چندباره قیمت محصولات را در دستور کار قرار داده‌اند. آنها با استناد به گرانی مواداولیه تولید بطری می‌گویند کسب و کارشان نمی‌چرخد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد منحنی رشد قیمت آب‌های آشامیدنی و معدنی در بازار از روند گرانی تولید بطری بسیار بالاتر بوده است. به گزارش همشهری، تولید‌کنندگان آب معدنی با استناد به گرانی 60درصدی ماده اولیه تولید بطری(پت) تأکید می‌کنند افزایش قیمت‌های چندباره بازهم جوابگوی رشد هزینه تمام‌شده تولیدشان نیست. پیش از این شرکت‌های تولیدکننده آب معدنی بدون دریافت مجوز از دستگاه‌های ذیربط در چند نوبت قیمت محصولات‌شان را افزایش داده‌اند. در ابتدای امسال قیمت هر بطری آب معدنی و آشامیدنی کوچک از ۷۰۰ به ۸۵۰ تومان و قیمت آب بسته‌بندی معدنی و آشامیدنی بزرگ از هزارو150به هزار و 400تومان افزایش یافت. در مرحله دوم باردیگر قیمت بطری آب معدنی و آشامیدنی کوچک از ۸۵۰ به هزار و آب معدنی بزرگ از هزارو 400به هزار و 600تومان افزایش یافت. تولید‌کنندگان تأکید می‌کنند قیمت ماده اولیه بطری(گرانولPet) در یک سال گذشته از هر کیلو 4هزار و 500به 22هزار و در مقطعی به 25هزار تومان افزایش یافته است. این شرایط موجب شد چندی پیش محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل گمرک ایران اعلام کند با توجه به نیاز تولید‌کنندگان به بطری pet از صادرات ماده اولیه تولید آن جلوگیری شود.

نبود امکان افزایش بیشتر قیمت‌ها

پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی مدعی شده است: با توجه به افزایش 370درصدی قیمت مواداولیه بسته بندی آب معدنی و نقش 60تا 70درصدی آن در قیمت تمام‌شده نهایی، اصلاً نباید آب معدنی تولید کنیم زیرا بازار برای این افزایش کشش ندارد. پیمان فروهر به ایرنا، اعلام کرد: منع صادرات ماده اولیه تولید پت، به تنهایی تا 15درصد از التهابات بازار کم می‌کند اما سهم قیمت تمام‌شده آب‌های بسته‌بندی از ماده اولیه پت 60تا 70درصد است.

افزایش قیمت نامتناسب آب معدنی

اما در مقابل مسعود دانشمند، دبیر کل خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با همشهری، ضمن رد ادعای پیمان فروهر با بیان اینکه عرضه محصولات پتروشیمی در بازار ثانویه و مجوز فروش دلار حاصل از آن با نرخ بیش از 8هزار تومان در بازار آزاد به‌معنای تعیین ارزش اینگونه کالاها بر مبنای دلار بالاتر از 8هزار تومان است، گفت: با این شرایط شرکت‌های نیازمند تأمین مواداولیه پتروشیمی نیز باید این محصولات را به همین نرخ دلار خریداری کنند که این امر موجب افزایش هزینه تمام‌شده تولید محصولات مختلف می‌شود. مسعود دانشمند درباره میزان تأثیر ماده اولیه پت در افزایش قیمت آب معدنی توضیح داد: ارزش یک بطری آب معدنی کوچک در تولید 100تومان است و اگر ارزش ماده اولیه تولید این بطری(پت) با دلار ثانویه به 2یا حتی 3برابر افزایش یابد، قیمت بطری 100تا 150تومان بیشتر می‌شود زیرا به هرحال ماده اولیه تولید این صنعت آب است که به هرحال افزایش نیافته است. او تأکید کرد: اینکه برخی بخواهند از این آشفته بازار سوءاستفاده کنند نباید گناه آن را به گردن نرخ ارز بیندازند. به گفته او، اگر قیمت تمام‌شده یک بطری آب معدنی حدود 500تومان باشد، تأثیر پذیری این قیمت از نرخ بازار ثانویه ارز باید حداکثر 20درصد باشد و نه بیشتر.

جریمه

 یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه مرجع قانونی یا غیرقانونی بودن افزایش قیمت آب معدنی، سازمان حمایت است و طبق اعلام این سازمان، شرکت‌های تولید‌کننده آب معدنی، حق هیچ‌گونه افزایش قیمت را ندارند، گفت: تعزیرات نیز هرگونه افزایش قیمت این محصولات را گرانفروشی می‌داند. او اعلام کرد: سازمان حمایت پرونده گرانفروشی یک شرکت تولید‌کننده آب معدنی را اخیرا به تعزیرات فرستاد که بلافاصله و خارج از نوبت رسیدگی و به صدور رأی جریمه 150میلیون تومانی آن شرکت منجر شد. یاسر رایگانی افزود: از آنجا که این رأی در دادگاه بدوی صادر شده، اکنون امکان اعلام نام شرکت متخلف وجود ندارد. او تأکید کرد: تا زمانی که افزایش هزینه تمام‌شده تولید یک کالا در سازمان حمایت مورد بررسی قرار نگرفته و به صدور و ابلاغ مجوز افزایش قیمت منجر نشود، هرگونه افزایش قیمت کالا غیرقانونی و مصداق گرانفروشی است. او گفت: با این شرایط از نظرسازمان تعزیرات حکومتی هرگونه افزایش قیمت آب معدنی، مصداق گرانفروشی است و این سازمان آمادگی دارد تا به پرونده‌های ارسال شده در مورد گرانفروشی آب معدنی رسیدگی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید