• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25704
+
-

تخلف‌‌‌های 3هزار میلیاردی

هزینه‌‌ای که ایرانی‌ها برای جرایم رانندگی می‌پردازند، در 6 سال اخیر 5/7 برابر شده است

درنگ
تخلف‌‌‌های 3هزار میلیاردی

مائده امینی

2هزار و 800میلیارد تومان از خزانه‌داری کشور را سال گذشته با جرایم رانندگی پر کرده‌ایم. امسال هم قرار است 200هزار میلیارد تومان دیگر روی سهم سال گذشته‌مان بگذاریم؛ جرایم رانندگی در کشور برای سال97، 3هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و این یعنی هر خودرو به‌طور میانگین 130هزار تومان در سال‌جاری، جریمه خواهد شد. براساس برآوردها بیش از 14میلیون خودرو و سایر وسایل نقلیه همچون موتوسیکلت، اتوبوس، کامیون و... در کشور وجود دارد که هرکدام سهم خود را در پرداخت جرایم رانندگی دارند. اما جزئیات این تخلف 3هزار میلیارد تومانی از چه قرار است؟ 

بیشترین تخلف در کدام استان رخ می‌دهد؟

در همه این سال‌ها، تهران پرچمدار تخلفات رانندگی بوده که با توجه به شماره‌گذاری‌شدن 4میلیون خودرو در پایتخت، منطقی به‌نظر می‌رسد.

بیشترین تخلفات از چه جنسی هستند؟ 

بیشترین تخلفات رانندگی ثبت‌ شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، نبستن کمربند ایمنی و ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک است و آمارها می‌گویند که این دو مورد سهم بزرگی در پرکردن خزانه کل کشور از سال89 تا‌کنون داشته‌اند. گفتنی است جریمه طرح ترافیک سال97 به‌ازای هر ساعت تردد در داخل طرح مبلغی معادل با 20هزار تومان درنظر گرفته شده و جریمه نبستن کمربند ایمنی هم بین 20 تا 60هزار تومان است.

روند افزایش جرایم رانندگی در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟

سال89، 90 و 91 تنها 400میلیارد تومان هزینه جرایم رانندگی ایرانی‌ها شد و این یعنی در سال‌جاری 5/7 برابر بیشتر از سال91، پرداخت می‌کنیم. در سال۱۳۹۲ میزان درآمد‌ها از ۴۰۰‌میلیارد تومان سال۱۳۹۱ ناگهان به ۹۰۰‌میلیارد تومان رسید. و رشد تصادعدی تا جایی ادامه داشت که در سال۱۳۹۳ درآمد یک هزار و ۶۵۰میلیارد تومانی را برای خزانه کل کشور در بر داشت. سال۱۳۹۴ درآمد حاصل از جریمه‌های رانندگی به 2هزار و ۲۰۰میلیارد تومان و سال۹۵ به ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

درآمد حاصل از جرایم رانندگی چطور خرج می‌شود؟

وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در سراسر کشور به‌حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود تا علاوه بر بودجه سالانه به شرح زیر به شهرداری‌ها و دهیاری‌های ذی‌ربط، وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تخصیص داده شود.
براساس اعلام‌های پی در پی ناجا به رسانه‌ها، 60درصد از کل وجوه حاصله به تفکیک درآمدهای ناشی از تخلفات رانندگی خارج از شهرها و داخل محدوده شهرها و روستاها حسب مورد به وزارت راه و ترابری (سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور) اختصاص پیدا می‌کند.

سهم پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، 15درصد است که بنا بر قانون، این ارگان موظف است که به‌منظور کاهش تصادفات رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن برای تأمین تجهیزات تخصصی پلیس، به‌کارگیری فناوری‌های جدید در مدیریت نظارت و کنترل بر عبور و مرور، ارتقای کمی و کیفی حضور و کارایی پلیس، اجرای طرح‌های انتظامی ترافیکی فوق برنامه و ایمنی رانندگی در شهرها و جاده‌های کشور و... از آن استفاده کند.

20درصد دیگر هم برای تأمین اعتبار به صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مقرر در قانون اصلاح قانون بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث واریز می‌شود و 5درصد باقیمانده در راه تبلیغ در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی و رعایت مقررات آن باز هم در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی‌انتظامی قرار می‌گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید