• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25690
+
-

عالی‌‎ترین مقام نظامی روسیه از آمریکا برای مشارکت در بازسازی سوریه دعوت کرد

صورتحساب بازسازی سوریه روی میز آمریکا و روسیه

گزارش
صورتحساب بازسازی سوریه روی میز آمریکا و روسیه


به موازات پایان درگیری‌های نظامی داخل سوریه، سخن از هزینه‌های سنگین بازسازی این کشور جنگ‌زده بیشتر شنیده می‌شود. کشورهایی که تا پیش از این به سختی حاضر به پذیرش حضور دیگر بازیگران در خاک سوریه بودند، حالا سخاوتمندانه دیگران را به مشارکت در روند بازسازی ویرانی‌های به جا مانده از جنگ 8 ساله دعوت می‌کنند. روز گذشته رویترز از نامه‌ای پرده برداشت که در آن، ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه، آمریکا را به مشارکت در روند بازسازی سوریه و بازگرداندن آوار‌گان به شهرها و خانه‌هایشان دعوت کرده است. در این نامه که 28تیرماه خطاب به ژنرال ژوزف دنفورد، رئیس ستاد ارتش آمریکا نوشته شده، آمده است: نظام سوریه فاقد زیرساخت‌های لازم برای بازسازی ویرانی‌های جنگ داخلی این کشور است و به کمک‌های اقتصادی و عمرانی در این زمینه نیاز دارد. این در حالی است که جزئیات بیشتری از محتوای این نامه منتشر نشده و به‌گفته رویترز، دفتر رئیس ستاد ارتش آمریکا بر محرمانه بودن مضمون آن تأکید دارد؛ اگرچه اصل ارسال نامه از سوی دوطرف تأیید شده است. کانال ارتباطی میان این 2رهبر نظامی آمریکا و روسیه، به گفته رویترز، یکی از اصلی‌ترین پل‌های ارتباطی میان 2کشور در جریان بحران داخلی سوریه بوده؛ کانالی که به‌نظر می‌رسد تا این لحظه از وقوع بسیاری از تنش‌های نظامی در سوریه و منطقه جلوگیری کرده است.

با این حال رویترز به نقل از یک منبع آگاه در کاخ سفید گفته‌، پیشنهاد ژنرال روسی با پاسخ سردی از سوی واشنگتن روبه‌رو شده است، چرا که آمریکا تا حصول راه‌حل سیاسی جامع برای پایان جنگ و برگزاری انتخاباتی که کاملا زیرنظر سازمان ملل برگزار شود، تمایلی به ورود به حوزه بازسازی سوریه ندارد.


هزینه بازسازی سوریه چقدر است؟
در نبود آمارهای شفاف از حجم ویرانی‌های جنگ داخلی سوریه، پاسخ به این سؤال همچنان مبهم است. در جریان درگیری‌های داخلی سال‌های گذشته، بخش قابل‌توجهی از 9استان سوریه (از مجموع 14 استان) تخریب شده است. برای مثال حجم ویرانی‌ها تنها در استان حلب به اندازه‌ای شدید است که هزینه بازسازی آن، دست‌کم 15میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این در حالی است که محاسبات هزینه‌ها، بدون درنظر گرفتن هزینه بازگرداندن آواره‌های سوری اعلام می‌شود؛ آواره‌هایی که براساس حداقلی‌ترین گزارش‌ها، تعدادشان 7میلیون نفر برآورد شده است؛ 4میلیون نفر در کشورهای همسایه سوریه (ترکیه، اردن و لبنان) و 3میلیون نفر در سایر نقاط جهان؛ به‌ویژه اروپا.

محمد جمال، رئیس سازمان بازسازی سوریه که از سال2014 داخل این کشور فعالیت می‌کند در یکی از کنفرانس‌های خبری این سازمان، هزینه نهایی بازسازی ویرانی‌های جنگ داخلی را نیم‌میلیون دلار ارزیابی کرده است.

این آمار بیش از سایر آمارهای اعلام شده با آنچه از سوی شخص بشار اسد و وزیر خارجه روسیه بیان شده مطابقت دارد. به‌گفته جمال، این هزینه برای بازسازی شبکه کاملی از زیرساخت‌‎های سوریه ازجمله بیمارستان‌ها، مدارس، جاده‌ها، پل‌ها، نیروگاه‌ها، شبکه‌های تصفیه آب و... برآورد شده است. به گفته وی، هزینه بازسازی کامل برخی بیمارستان‌ها یا نیروگاه‌ها، معادل بازسازی یک محله مسکونی کامل است. براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بازسازی سوریه، تا سال2017 بیش از 20بیمارستان مجهز و بزرگ، بیش از 500 مدرسه و بیش از 60 نیروگاه برق کاملا تخریب شده است. از سوی دیگر حجم مناطق ویران شده در برخی از شهرها، ازجمله حلب، درعا، غوطه یا حمص به اندازه‌ای است که عملا می‌توان گفت چیزی از شهر باقی نمانده. این در حالی است که تمامی این محاسبات، بدون درنظر گرفتن هزینه برداشت آوار برآورد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید