• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25669
+
-

دوران تبلت‌ها به پایان می‌رسد؟

دوران تبلت‌ها به پایان می‌رسد؟


زمانی که برای نخستین بار تبلت از سوی اپل به‌عنوان گجتی جدید معرفی شد پس از مدتی مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفت. در سال‌های اخیر بسیاری از مردم تبلت‌ها را وارد کارهای خود کرده‌اند اما تحولات جدید دنیای فناوری نشان می‌دهد که احتمالا تا چند سال دیگر تبلت‌ها فراموش شده و قرار است موبایل‌ها همه کارهای روزمره ما را انجام دهند. اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد آیفون بعدی اپل که قرار است با نمایشگر بزرگش شهریور‌ماه امسال معرفی شود درست مانند آیپد به کاربران امکان می‌دهد از آن در مُد افقی استفاده کنند و در نتیجه اطلاعات و جزئیات بیشتری را روی صفحه ببینند. بسیاری از سایت‌ها به این آیفون جدید نام آیفون ایکس پلاس  داده‌اند که گفته می‌شود نمایشگر اولد ۶.۵ اینچی خواهد داشت و به اندازه کافی برای جمع کردن موبایل و تبلت در یک دستگاه بزرگ خواهد بود. به گزارش همشهری این نمایشگر رزولوشنی برابر با ۲۶۸۸ در ۱۲۴۲ پیکسل خواهد داشت که درصورت حقیقت داشتن، بالاترین رزولوشن فراهم شده برای آیفون‌ها تا به امروز خواهد بود. اما موضوع مهم این است که قرار است اپ‌ها برای آن طوری بهینه شوند که بتوانند در حالت افقی هم کار کنند. نخستین‌بار رابط کاربری افقی در iOS 8  و همراه با آیفون ۶ پلاس معرفی شد اما حالا قرار است کاملا رابط کاربری افقی مانند آیپد در آیفون وجود داشته باشد.


کاهش ۱۳درصدی عرضه جهانی تبلت
واقعیت این است که تقریبا بسیاری از شرکت‌ها به‌دنبال ادغام موبایل و تبلت در یک دستگاه هستند و قرار است در آینده موبایل بتواند با قدرت پردازنده بالا و صفحه نمایشگر بزرگ کارهای مورد نیاز اکثر کاربران را انجام دهد. آمارها هم نشان می‌دهد عرضه تبلت از 2017 تاکنون بیشتر از 13.5درصد کاهش داشته است. براساس آمار مؤسسه IDC عرضه تبلت برای پانزدهمین فصل متوالی کاهش را تجربه کرده است. درمجموع تعداد 33میلیون تبلت از سوی همه سازندگان راهی بازار جهانی در فصل سوم سال۲۰۱۷ شد که 5 میلیون کمتر از فصل دوم همین سال است.


تبدیل شدن لپ‌تاپ‌ها به تبلت
گروهی دیگر اما می‌گویند دنیای تبلت‌ها در حال تغییر کردن است و تبلت‌ها می‌توانند به نوع دیگری زنده بمانند. تاکنون بسیاری از تبلت‌ها مثلا با سیستم عامل موبایل اپل یا اندروید در واقع موبایل‌هایی بودند که با صفحه نمایشگر بزرگ‌تر فعالیت می‌کردند. اما اکنون روند در حال تغییر است و در واقع تبلت‌های جدید و پرکاربرد لپ‌تاپ‌هایی کوچک شده هستند که کارهایی که موبایل‌ها قدرتش را ندارند انجام می‌دهند. به همین‌خاطر گروهی عقیده دارند که لپ‌تاپ‌ها بازنده رقابت آینده خواهند بود و تبلت‌های قدرتمند جدید به‌ویژه با داشتن سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز و کروم می‌توانند همچنان زنده باقی بمانند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید