• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25664
+
-

ضربه گرانی موبایل به اکوسیستم استارتاپی

گران شدن ناگهانی گوشی‌های موبایل و چالش‌هایی که در زمینه واردات آن پیش آمده، به ضرر اکوسیستم استارتاپی و فعالان بازار فناوری ایران است

ضربه گرانی موبایل به اکوسیستم استارتاپی


این گوشی‌ها به گوش می‌رسد. لوکس بودن موبایل در نگاه برخی مسئولان باعث شده اولویت به موارد دیگری اختصاص داده شده و عملا این سوی بازار ضررهای هنگفتی را متحمل شود. به جز فروشندگان موبایل که در بخش سنتی فعال هستند، اکوسیستم استارتاپی ایران، ‌بازار گیم‌های ویدئویی و بخش مهمی از بازار فناوری کشور با گران شدن گوشی‌های هوشمند متضرر می‌شوند.


استارتاپ‌ها و مردم عادی ضرر می‌کنند
گران شدن گوشی، کسب‌وکارهای مردم عادی را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند. دلیل محبوب شدن تاکسی‌های اینترنتی ارزان بودن دسترسی به آنها برای مسافر و راننده بود، اما حالا با گران شدن تلفن همراه به‌خصوص راننده‌ها که کلید اصلی این کسب‌وکارها هستند، آسیب می‌بینند. اینکه کسی بعد از آسیب دیدن تلفن همراهش از خیر تعمیر آن گذشته و نتواند یک گوشی هوشمند جدید فراهم کند، چندان دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد. هرچند گوشی‌های هوشمند زمانی در اختیار جوان‌ها یا طرفداران درجه یک فناوری بود اما این‌روزها افرادی با دانش فنی کم ‌از این دستگاه‌ها به‌عنوان یک ابزار کار مهم برای ارتباط با مشتری‌هایشان یا کار کردن با استارتاپ‌ها استفاده می‌کنند. فیلترینگ تلگرام برای بخش مهمی از این افراد غیرمتخصص شوک بزرگی بود، ‌حالا گرفتن ابزار کارشان می‌تواند مشکل جدیدی برای این گروه که عمدتا از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند، ‌ایجاد کند. با چندبرابر شدن قیمت گوشی عملا بخش مهمی از افرادی که نقش فراهم‌کننده خدمات در استارتاپ‌ها را برعهده دارند، حذف می‌شوند. این به‌معنای ضعیف شدن تدریجی استارتاپ‌ها و آسیب دیدن اکوسیستم کشور خواهد بود. مهدی حیدری، مدیر اجرایی الکامپ 24دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «در نمایشگاه امسال بخش قابل‌توجهی از کسب‌وکارهای نوپا روی گوشی هوشمند فعالیت می‌کردند. از خشکشویی لباس تا تعمیر خودرو و سرویس‌های ویژه منزل همگی وابستگی جدی به تلفن‌های همراه دارند. اگر این پلتفرم از کسب‌وکارها گرفته شود، ضرر هنگفتی متوجه آنها خواهد شد.»


دور شدن از فناوری‌های نوین
حوزه گیم ایران که به تازگی در حال تجربه کردن فضاهای جدید است و تجربه کشورهای دیگر نشان داده، ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور خواهد داشت، با گرانی تلفن همراه آسیب جدی می‌بیند. در سال‌های گذشته، به‌دلیل تحریم فروش کنسول‌های بازار و در دسترس بودن موبایل‌، سازندگان گیم به ساخت بازی‌های موبایلی روی آوردند. حالا با گرانی‌های موجود عملا این بازار دچار مشکلات فراوانی خواهد شد. به جز این، حذف شدن موبایل‌های هوشمند از زندگی جوانان باعث دور افتادن آنها از فناوری‌های نوین و روز جهان می‌شود. اگر این‌روزها ایران در برخی حوزه‌های فناوری، از استارتاپ‌ها گرفته تا نانوفناوری حرفی برای گفتن دارد، به این دلیل است که زودتر از بسیاری رقبا توانست قابلیت‌های بازار جدید را شناخته و در آن فعال شود. دور کردن جوان‌ها از موبایل عملا سرعت انتقال اطلاعات و حضور راحت‌تر در بازارهای جهانی را از آنها می‌گیرد.

   موبایل کالای لوکس نیست

 اگر از چند مدل گوشی‌های لوکس بازار که قیمت‌های چندین میلیون تومانی دارند، بگذریم، گوشی‌های هوشمند دیگر در گروه لوکس‌ها طبقه‌بندی نمی‌شوند و بخشی از زندگی روزمره مردم عادی هستند. فرهاد فاطمی، ‌بنیانگذار یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «سال‌هاست بسیاری از مسئولان اینطور تصور می‌کنند که کالای الکترونیکی جزو نیازمندی‌های مردم نیست و یک کالای لوکس محسوب می‌شود. برهمین اساس نیز مدتی پیش، ‌واردات رسمی بخشی از سخت‌افزارهای مهم مربوط به دیتاسنترها ممنوع شد. در این مراکز اطلاعات مهم و حساس مربوط به مردم و کشور نگهداری می‌شود؛ پس نمی‌توان گفت، با یک کالای لوکس طرف هستیم.» گوشی‌های هوشمند نیز در امرار معاش بسیاری از خانواده‌ها نقش مستقیم دارند، اگر نباشند ارتباطشان با دیگران و معاش‌شان مختل می‌شود و جایگزینی نیز برای آن وجود ندارد. مهدی حیدری، مدیر الکامپ 24به همشهری می‌گوید: «کامپیوتر، ‌لپ‌تاپ و موبایل از نظر مسئولان کالای لوکس است درصورتی که ما اینها را کالای سرمایه‌ای می‌دانیم که در نهایت باعث گسترش زیرساخت‌‌های فناوری اطلاعات ایران می‌شود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید