• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 مرداد 1397
کد مطلب : 25453
+
-

چرخش ترکیه به اردوگاه شرق

جهان‌نما
چرخش ترکیه به اردوگاه شرق

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، ‌در اقدامی که می‌توان از آن به‌عنوان چرخشی بزرگ در سیاست خارجی یاد کرد، از رهبران کشورهای بلوک بریکس درخواست کرده است تا ترکیه را به‌عنوان عضو جدید خود بپذیرند.
بریکس نام گروهی متشکل از قدرت‌های اقتصادی نوظهور است و از به هم پیوستن حروف اول نام کشورهای عضو یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ساخته شده است. به گزارش حریت، اردوغان که به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی در آفریقای جنوبی میهمان نشست اعضای بریکس بود، به خبرنگاران گفت: «به آنها گفتم اگر ما را هم (به‌عنوان عضو جدید) ‌قبول کنید نام این پلتفرم به BRICST تغییر خواهد کرد.»

چنین درخواستی از سوی اردوغان، چیزی فراتر از اضافه کردن یک T به نام این بلوک است. به گزارش راشا تودی، آنکارا، روابط نه چندان گرمی را با همپیمانان غربی خود در ناتو تجربه می‌کند و درخواست قدیمی‌اش برای ورود به اتحادیه اروپا هم این روزها بیشتر از هر زمان دیگری نشدنی به‌نظر می‌رسد. ایوگنی باخروسکی، نایب‌رئیس مؤسسه تحقیقاتی میرات فرهنگی و طبیعی روسیه معتقد است که اردوغان به‌شدت از ساختارهای غربی و عضویت در اتحادیه اروپا ناامید شده است.

به گفته استوان کاییچ محقق انستیتو تحقیقات اروپایی بلگراد، درخواست ترکیه برای عضویت در اتحادیه، از نظر ترک‌ها به‌صورت توهین‌آمیزی از سوی اروپایی‌ها «منجمد» شده است. از دیگر سو، حمایت آمریکا از نیروهای کرد در سوریه که ترکیه آنها را تهدیدی آشکار علیه خود می‌داند، این کشور را به آمریکا بدبین کرده است. به اعتقاد او، اردوغان با این پیشنهاد به بریکس، عملا کاری را انجام می‌دهد که مردم این کشور دوست دارند شاهد آن باشند؛ «ضدآمریکایی بودن در ترکیه این روزها با واکنش مثبت مردم مواجه خواهد شد. او یک سیاستمدار است و کاری را انجام می‌دهد که مردم دوست دارند.»تغییر ماهیت روابط روسیه و ترکیه در سال‌های اخیر هم دلیل دیگری برای علاقه‌مندی ترکیه به بریکس است. اردوغان، ‌مشخصا در پی کودتای ناکام سال 2016و پیروزی بشار اسد در سوریه با کمک روس‌ها، نگاه خود را به سیاست خارجی تغییر داده است.

صحبت‌های او در حاشیه نشست رهبران بریکس هم به خوبی نشان‌دهنده این تغییر دیدگاه است؛«باید همکاری‌ها بین سازمان (همکاری‌های اسلامی) و بریکس افزایش یابد. برای رسیدن به یک دنیای عادلانه‌تر، همه ما می‌توانیم از فواید همکاری‌های جنوب-جنوب بهره ببریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید