• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 11 مرداد 1397
کد مطلب : 25448
+
-

سایه روشن کمبود بنزین در شهرهای شمالی

همشهری 9دلیل کمیابی بنزین در استان‌های شمالی ایران را بررسی می‌کند

گزارش
سایه روشن کمبود بنزین در شهرهای شمالی

«بنزین نداریم»؛ این جمله‌ آشنای این روزهاست که مسافران در برخی شهرهای شمالی زیاد شنیده‌اند و اطلاع‌رسانی پراکنده و تکذیب، توضیح و توجیه مدیران شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیش از آنکه مصرف‌کنندگان را آرام کند، به عطش آنها افزوده تا آنجا که ذخیره‌سازی خانگی بنزین دردسرساز شده و اعلام‌نظرهای پراکنده پالایش و پخشی‌ها هم کمتر‌کسی را قانع کرده است. شایعه شده دولت می‌خواهد بنزین را گران کند و با اعمال تحریم‌ها، تأمین بنزین با مشکل مواجه خواهد شد، اما واقعیت نشان می‌دهد از یک سو مصرف بنزین از تولید سبقت گرفته و پالایشگاه‌های تولیدکننده بنزین هرکدام با مشکلاتی مواجه هستند؛ از کمبود مواد افزودنی برای تولید بنزین تا قطع آب پالایشگاه اصفهان، اما روی دیگر ماجرا می‌تواند ریشه ارزی داشته باشد زیرا از یک سو هزینه تولید بنزین افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر به‌دلیل گران‌شدن سفرهای خارجی، حجم مسافرت‌های داخلی به استان‌های شمالی در تابستان امسال افزایش یافته است. تردد خودروهای سواری مسافران در جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی هم باعث اختلال در تردد نفتکش‌های جاده‌پیما شده تا بنزین به موقع به انبارها و جایگاه‌ها نرسد.

راست‌ بگویید تا دروغ شایع نشود

«افزایش قیمت حامل‌های انرژی شایعه است»؛ این تازه‌ترین گفته محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است. او می‌گوید: متأسفانه برخی گاه‌ و بی‌‌گاه در شبکه‌های مجازی شایعه‌هایی پخش و از این طریق افکار عمومی را نگران می‌کنند.

روایت این مقام مسئول از کمبود بنزین در شهرهای شمالی ایران خواندنی است؛ «نفتکش‌های جاده‌پیما، فرآورده‌های نفتی را از انبارهای این شرکت در سراسر کشور توزیع می‌کنند و ترافیک‌های جاده‌ای و بالطبع تردد و معطلی نفتکش‌ها در برخی مسیرهای مواصلاتی کشور در هفته گذشته سبب تعطیلی موقت و گاه و بی‌گاه برخی جایگاه‌های عرضه سوخت در شهرهای شمالی کشور مانند چالوس، نوشهر و تنکابن شده است.» به‌گفته او، این عامل ضمن دامن زدن به شایعات گسترده به‌ویژه گرانی قیمت بنزین در جامعه، خیل عظیمی از مردم را به جایگاه‌های عرضه سوخت کشانده است.



بنزین را انبار نکنید

قدرت نفوذ این شایعات تا به آن حد بوده که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه از اتفاقی عجیب پرده برمی‌دارد و با اشاره به ذخیره سوخت در منازل و خودروها در شمال کشور، به مردم هشدار می‌دهد که این کار خطرناک است. او می‌افزاید: مردم به شایعات توجهی نداشته باشند و با ذخیره‌سازی‌ بنزین در منازل، برای خود و خانواده‌شان مخاطره ایجاد نکنند، زیرا آتش‌سوزی و انفجار، تلفات بسیار ناگواری برجای خواهد گذاشت.

تولید زودهنگام یا اعلام دیرهنگام

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که این روزها گرفتار شایعه‌ها و تردیدهای بنزینی شده، دیروز یکی از دلایل کمبود بنزین را به‌صورت ضمنی رونمایی کرد. به گفته علیرضا آرمان مقدم، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تولید روزانه بنزین در روزهای آینده به 95.5میلیون لیتر می‌رسد، پس جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.او می‌گوید: به‌دلیل همزمانی افزایش مصرف بنزین با تعمیرات اساسی برخی مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده ماده افزودنی (MTBE)، بخشی از ظرفیت تولید بنزین کشور به کارگرفته نشده است.

 آب نبود، بنزین کم شد

واقعیت دیگر کمبود بنزین به قطع شدن آب پالایشگاه اصفهان مربوط است که روزانه 11.6میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند؛ البته شرکت پالایش و پخش اعلام کرده که با تأمین آب پالایشگاه اصفهان، مقدار تولید بنزین به روال قبل بازگشته است. پیش‌تر گفته شده بود به‌علت تأمین نشدن آب پالایشگاه اصفهان، تولید بنزین این مجتمع به ۴ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

   شمالی‌ها چه می‌گویند؟

ایسنا گزارش داده هرچند مشکل تأمین سوخت در شرق مازندران حل شده اما شهرهای مرکزی مازندران ازجمله بابلسر و فریدونکنار به‌دلیل هجوم بی‌دلیل مردم درگیر این موضوع شده‌اند. غلامرضا عزیزی یک شهروند فریدونکناری با اشاره به اینکه 20دقیقه در صف بنزین ایستاده، می‌گوید: برای تأمین سوخت وسیله نقلیه‌ام به جایگاه توزیع سوخت بنزین سرخرود و حاجی‌کلای سفلی نیز رفتم اما از بنزین خبری نبود و جایگاه تعطیل شده بود. زکریا سمایی هم می‌گوید: چند شهر اطراف را برای تأمین سوخت ماشین گشتم اما بنزینی یافت نشد. یکی از شاغلان جایگاه سوخت فریدونکنار نیز با اشاره به اینکه از 8صبح بنزین در این جایگاه به اتمام رسید و به‌مدت 4ساعت بنزین موجود نبود، ادامه داد: اگر بنزین موجود باشد به‌طور قطع به مردم خدمات می‌دهیم. ایرنا هم گزارش داده به‌دلیل هجوم مسافران تابستانی از سراسر کشور به استان مازندران، مصرف بنزین در این استان چندبرابر شده و این موضوع ایجاد صف‌های طولانی را  مقابل پمپ بنزین‌ها به‌دنبال داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید