• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 11 مرداد 1397
کد مطلب : 25394
+
-

کارلوس و ایران؛ کدام طلاق؟

محمد‌حسین عباسی| در پایان روز سه‌شنبه، آخرین قرارداد همکاری کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال ایران به‎پایان رسید. به‌صورت همزمان، چند رسانه از الجزایر او را به‌عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی این کشور آفریقایی معرفی کردند اما کی‌روش که پیش از این از بی‌میلی‌اش برای مربیگری در قاره آفریقا خبر داده بود، این‌بار به‌جای تکذیب ماجرا با انتشار یک نوشته در صفحه شخصی‌اش، شائبه‌های مربوط به‌جدایی‌اش را تقویت کرد. مرد خبرساز فیس‌بوک، تصمیم گرفت به‌مناسبت پایان قراردادش با تیم‌ملی، از فوتبال ایران برای هفت سال و نیم گذشته قدردانی کند اما این نوشته به‌عنوان «نامه‌خداحافظی» سرمربی پرتغالی تعبیر شد. در هیچ جمله‌ای از این بیانیه، نشانه‌ای از «خداحافظی» دیده نمی‌شد اما کارلوس کی‌روش مثل همیشه از هوش و زیرکی ذاتی‌اش استفاده کرد تا همه توجه‌ها را به‌طرف مذاکرات خودش با فدراسیون فوتبال جلب کند. در ماه‌های گذشته، دو مهاجم مهم فوتبال ایران با بازی‌های ملی وداع کرده‌اند. آنچه در این ساعت‌ها به‌عنوان خداحافظی کی‌روش مطرح می‌شود، بیشتر شبیه وداع همیشگی رضا قوچان‌نژاد است یا خداحافظی نمایشی سردار آزمون؟

این اولین‌بار نیست که کارلوس، فوتبال ایران را در چنین موقعیتی قرار می‌دهد. چهار سال قبل، او بعد از پایان جام‌جهانی اعلام کرد که از تیم‌ملی جدا خواهد شد. با این وجود کمپین‌های زیادی برای حفظ او در فضای مجازی مشغول به‌کار شدند و سرانجام فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش، چاره‌ای به‌جز پذیرفتن همه شروط این مربی پیش روی خود ندیدند. بعد از جام‌ملت‌های 2015 نیز کی‌روش دوباره ابراز تمایل کرد که نیمکت تیم‌ملی را ترک کند اما باز هم این اتفاق رخ نداد و او با وجود نمایش عزم جدی به جدایی، این‌بار با شرایطی بهتر و دستمزدی ایده‌آل‌تر در فوتبال ایران ماندگار شود. کارلوس این تصور را به‌وجود آورده بود که بعد از پایان جام‌جهانی بدون درنگ ایران را ترک می‌کند و بسیاری از هواداران تیم‌ملی نیز این موضوع را پذیرفته بودند اما ظاهرا تهدید تازه او نیز عملی نخواهد شد. مرد پرتغالی بارها با «اطمینان» برای هواداران فوتبال ایران و بازیکنانش در تیم‌ملی دست تکان داده و ژست جدایی گرفته اما ظاهرا این رابطه قرار نیست به‌طلاق ختم شود. او به‌خوبی می‌داند که چطور از فشار افکار عمومی به‌سود خودش استفاده کند. البته که پایگاه اجتماعی او بعد از جنجال‌های اخیر، دیگر به‌اندازه سابق مستحکم نیست اما به‌نظر می‌رسد این مربی همچنان از حمایت تعداد زیادی از اهالی فوتبال برخوردار است و نمایش خداحافظی، بهترین زمان برای کشف میزان این حمایت و استفاده از آن در جزئیات قرارداد جدید است!

اگر کی‌روش تصمیم گرفته بود ایران را برای همیشه ترک کند، به‌نوشتن یک متن پرابهام نیاز نداشت. او با توجه به پایان قراردادش، می‌تواند هر تصمیمی برای خودش بگیرد اما اینکه از نوشتن کلمه «خداحافظی» طفره می‌رود یعنی هنوز دلایل خاص خودش را برای ماندن روی نیمکت دارد. به‌زودی، دور تازه‌ای از جدل‌های او با مربیان تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا آغاز می‌شود و قبل از رسیدن به آن مرحله، کارلوس قصد دارد همه جوانب را درنظر بگیرد و فدراسیون را کاملا تحت‌کنترل قرار دهد. تیم‌ملی با این مربی، ویژگی‌های مثبت فراوانی پیدا کرده اما هنوز به یک «نتیجه» درخشان نرسیده است. جام‌ملت‌ها شاید زمانی برای رسیدن به این نتیجه باشد. در فاصله تنها 5 ماه به برگزاری این تورنمنت، نه فدراسیون به دنبال تغییر روی نیمکت است و نه کی‌روش، مقصدی بهتر از ایران برای خودش پیدا می‌کند. او خواهد ماند. حتی اگر از بیانیه فیس‌بوکی‌اش طور دیگری برداشت شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید