• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 11 مرداد 1397
کد مطلب : 25392
+
-

خداحافظی بازی!

تیتر یک
خداحافظی بازی!

تنها یک روز بعد از پایان زمان قرارداد رسمی فدراسیون فوتبال ایران با کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی با انتشار نوشته‌ای در فیس‌بوک بدون اشاره مستقیم به ترک نیمکت تیم‌ملی ایران، به شایعه جدایی‌اش  از این تیم دامن زد. 

کی‌روش چند روز قبل، برنامه‌های مدنظرش برای آماده‌سازی تیم‌ملی در ماه‌های منتهی به جام‌ملت‌های آسیا را به فدراسیون ارائه کرده ‌بود. هزینه برآوردشده برای اجرای این برنامه‌ها، نزدیک به 6 میلیون دلار بود. این هزینه یک چالش بزرگ برای فدراسیون فوتبال به‌شمار می‌رود. چالش بزرگ دیگر اما، مواجه‌شدن با تهدید کارلوس به ترک تیم‎ملی است. او حالا دیگر سرمربی تیم‎ملی نیست و تا زمانی که یک قرارداد جدید امضا نکند، مسئولیتی در فوتبال ایران نخواهد داشت.

  رمزگشایی از متن فیس‌بوکی
پس از بازگشت تیم‎ملی از جام‎جهانی روسیه، مهدی تاج با قاطعیت از توافق برای ادامه همکاری با کارلوس کی‌روش صحبت کرد و حتی دست روی این نکته گذاشت که به هیچ‌کس، اجازه بر هم زدن نقشه‌های این مربی در تیم‌ملی را نمی‌دهد اما بیانیه این سرمربی نشان می‌دهد که هیچ توافقی صورت نگرفته و مذاکره‌ها در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. با این همه، پیام کی‌روش «مبهم» به‌نظر می‌رسد. برخلاف آنچه در ترجمه‌های فارسی این جمله‌ها آمده، او در پایان متن کلمه «خداحافظی »را به‌کار نبرده و از عبارت « به سوی آینده» استفاده کرده است. او در متن این نوشته فیس‌بوکی، از افتخارکردن به‌دوران حضور در تیم‌های‌ملی پرتغال و ایران صحبت کرده و هر دو کشور را مورد تقدیر قرار داده است: «احساس رضایت می‌کنم. هفت سال و نیم گذشت، چه سفر فوق‌العاده‌ای. این دومین حضور طولانی من در یک تیم پس از ۱۰ سال مربیگری در تیم ملی پرتغال بود. این در ذهن من بیشتر از یک تجربه فوتبالی است، درباره زندگی بود. هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند غرور، افتخار و قدردانی من را از این که عضو دو خانواده فوتبالی بودم بیان کند: تیم‌های ملی پرتغال و ایران. از همه متشکرم. به سوی آینده».

  شایعه توافق با الجزایر
همزمان با انتشار گسترده نامه جدید کی‌روش در ایران، رسانه‌های الجزایری از او به‌عنوان سرمربی جدید تیم‌شان نام برده‌اند. حتی گفته می‌شود دستمزد این مربی در الجزایر، یک میلیون و 200 هزار دلار برای هر سال خواهد بود با این وجود مراجع رسمی فوتبال در این کشور، چنین خبری را تایید نمی‌کنند. حقیقت آن است که رئیس فدراسیون فوتبال الجزایر، از توافق نهایی با سرمربی جدید تیم‌ملی این کشور خبر داده اما نام و مشخصات این مربی را با رسانه‌ها در میان نگذاشته است. حدس اول رسانه‌ها در الجزایر، کارلوس کی‌روش بوده اما ظاهرا «جمال بلماضی» مربی مدنظر الجزایری‌ها برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی به‌شمار می‌رود. 

  نگرانی درباره روش پرداخت دستمزد
سایت ورزش سه در گزارشی، متن فیس‌بوکی کی‌روش را با دستمزدهای عقب افتاده‌اش در ایران مرتبط دانست و نوشت:« کی‌روش که از قراردادهای قبلی‌۳۰۰ هزار یورو از فدراسیون فوتبال طلبکار است، با گذشت چند ماه موفق به دریافت این مبلغ از اهالی فدراسیون نشده چرا که با شدیدتر شدن تحریم‌های بانکی نقل و انتقالات مالی با مبدا ایران به بانک های اروپایی تا حد زیادی ممنوع شده است.» به نوشته این سایت فدراسیون فوتبال برای حل مشکل کی‌روش حتی جلسه ای با عراقچی معاون وزارت امور خارجه برگزار کرده اما در نهایت روش پیشنهادی برای انتقال پول مورد موافقت کارلوس کی‌روش قرار نگرفته است.

بر اساس این گزارش ظاهرا فدراسیون فوتبال بعد از مشورت با مدیران بالادست به این نتیجه رسیده بود که پول کی‌روش را در استانبول به دست او برساند اما سرمربی تیم ملی ایران از دریافت پول با این روش خودداری کرده و باتوجه به مسائل حقوقی و مسئولیتی که در اختیار داشتن پول نقد برایش به وجود می‌آورد، از مسئولان فدراسیون خواسته که به دنبال راه دیگری باشند.

ورزش سه در نهایت نتیجه گرفته که اگر این مسئله حل نشود کارلوس کی‌روش عطای کار در ایران را به لقایش خواهد بخشید چرا که با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران روزنه های موجود برای نقل و انتقالات مالی بسته‌تر نیز خواهد شد. 

مهدی تاج در خصوص شائبه‌های جدایی کی‌روش، سکوت کرده اما از درون فدراسیون، شنیده می‌شود که کارلوس قصد ترک بازیکنانش را ندارد و احتمالا فدراسیون با یک بیانیه، خداحافظی او را تکذیب خواهد کرد. گفته می‌شود سرمربی تیم‌ملی و فدراسیون فوتبال بر سر جزئیات قرارداد جدید به‌توافق رسیده‌اند اما تحریم‌ها، مانع امضای قرارداد شده‌اند. براساس شنیده‌ها، فدراسیون مبلغ موردنظر کی‌روش را تامین کرده اما با توجه به تحریم‌ها برای واریز این رقم به‌حساب شخصی سرمربی پرتغالی با مشکل روبه‌رو شده است. ظاهرا رایزنی‌ها با وزارت خارجه در راستای پیدا کردن راهکاری برای حل این معضل، همچنان ادامه دارد.

 تشکر مشکوک کی‌روش از چند بازیکن
شنیده می‌شود کی‌روش روز گذشته در چند پیام جداگانه به چند بازیکن تیم‌ملی از آنها نیز به‌خاطر حضور در تیم‌ملی تشکر کرد. نکته مهم اینجاست که هنوز مشخص نیست این پیام‌های تشکر به‌خاطر خداحافظی از تیم‌ملی است یا به‌خاطر ادامه همکاری این بازیکنان با کی‌روش.

   فراموشم نکنید!
کارلوس کی‌روش یک مربی کاملا «رسانه‌ای» است و قدرت شبکه‌های اجتماعی را نیز به‌خوبی می‌‎شناسد. قدردانی پرابهام او از ایران و پرتغال نیز، مثل یک «بمب‌خبری» در رسانه‌های ورزشی ایرانی منفجر شده است. آیا او می خواسته به همه یادآوری کند که همچنان مهم‌ترین فرد فوتبال ایران است و نباید فراموش شود؟ آیا می خواسته با این فضاسازی رسانه‌ای امتیاز مشخصی بگیرد؟ یا حق با کسانی است که می‌گویند این متن فقط برای یادآوری پایان رسمی قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران بوده و هیچ دلیل دیگری نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید