• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25343
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0EVv
+
-

معضلی به نام بنزین ارزان

 خبر: سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: در مناطق شمالی کشور اندکی خلل در سوخت‌رسانی وجود داشت که ارتباطی به مسئله تأمین بنزین نداشته و ناشی از مشکلات انتقال بوده که اکنون برطرف شده است.

 نقد: تصاویر و خبرهایی که از برخی شهرهای شمالی کشور به‌ویژه شهرهای مازندران منتشر می‌شود، از هجوم خودروها به جایگاه‌های سوخت حکایت می‌کند که به تشکیل صف‌های سنگین مقابل پمپ‌بنزین‌ها نیز منجر شده است.

شرکت پخش طبق روال معمول، تمام تلاش خود را برای ارسال محموله‌های سوخت به این نقاط به‌کار گرفته و ازنظر آمار نیز مشکلی در تأمین سوخت مورد نیاز وجود ندارد اما بازهم گویا باک خودروها پرشدنی نیست. آمارهای شرکت پالایش و پخش نشان می‌دهد فعلاً به‌طور میانگین روزانه ۹۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود و مصرف روزانه بنزین در کشور نیز به همین میزان است. البته این آمارها روی کاغذ می‌توانند دلیلی بر تأمین نیاز کشور به بنزین باشد، اما در عمل از آنجا‌ که مصرف بنزین در همه مناطق بدون نوسان نیست این احتمال وجود دارد که کمبودهای مقطعی و اندک در برخی شهرها رخ دهد. در این میان نکته قابل‌توجه این است که فعلاً در ایران یکی از ارزان‌ترین بنزین‌های جهان فروخته می‌شود و مردم برای خرید یک لیتر بنزین کمتر از خرید یک لیتر آب بسته‌بندی پول می‌دهند پس ازنظر قیمتی عاملی برای کنترل مصرف سوخت وجود ندارد و وزارت نفت باید روزبه‌روز ظرفیت تولید بنزین را افزایش دهد تا باک خودروها خالی نماند. در این وضعیت ما موفق شده‌ایم سقف تاریخی مصرف بنزین را رد کنیم و هرروز بیش از دیروز بنزین بسوزانیم؛ غافل از اینکه اگر قید درست مصرف کردن را بزنیم، ما نیز به‌زودی مثل مسافرانی که دیروز در جریان مسافرت به شمال بنزین تمام کردند، در نقطه‌ای دیگر از این کشور پهناور با کمبود بنزین مواجه می‌شویم.

راهکار جلوگیری از این اتفاق، از یک‌سو رعایت مصرف‌کنندگان و از دیگر سو برداشتن گام‌هایی کوچک برای واقعی‌سازی قیمت انرژی است. شاید اگر سنت قدیمی خودمان را ادامه می‌دادیم و هر سال قیمت بنزین را چند درصد افزایش می‌دادیم حالا هم مصرف بهینه‌تری داشتیم و هم قیمت سوخت کمی واقعی‌تر بود. در این صورت نه مصرف‌کننده با مشکل کمبود بنزین مواجه بود و نه دولت مجبور می‌شد به‌دنبال افزایش 50درصدی قیمت بنزین برود و البته از هراس اعتراض مردم آن را بایگانی کند. البته ناگفته نماند دولت نیز در طول این سال‌ها در نپیچاندن گوش خودروسازهای داخلی و ملزم نکردن آنها به کاهش مصرف سوخت تولیدات‌شان کم مقصر نبوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید