• یکشنبه 31 فروردین 1404
  • الأحَد 21 شوال 1446
  • 2025 Apr 20
دو شنبه 25 فروردین 1404
کد مطلب : 252749
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZM97
+
-

5 مدل خودرو با عمر کمتر از 4سال مردود شدند

بیش از ۴۰درصد خودروهای تهران به مراکز معاینه‌فنی خارج از تهران مراجعه می‌کنند

گزارش
5 مدل خودرو با عمر کمتر از 4سال مردود شدند

پریسا نوری-روزنامه‌نگار

سیصدوشانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته با حضور محمدمهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهرداری تهران برگزار شد. میرزایی‌قمی پس از ارائه گزارشی از عملکرد و آخرین وضعیت مراکز معاینه‌فنی شهر تهران، آمار و ارقام قابل تأملی پیرامون تعداد خودروهای مراجعه‌کننده به این مراکز و خودروهای مردودی به نمایندگان مردم در پارلمان شهری ارائه داد. خلاصه‌‌ای از گزارش و آمار ارائه‌شده را در ادامه می‌خوانید.

فعالیت 32خط و 8مرکز در تهران
اولین مرکز معاینه‌فنی خودروهای سبک سال۱۳۷۹ افتتاح و آخرین مرکز هم در سال۱۳۸۹ راه‌اندازی شد. درحال‌حاضر 8مرکز معاینه‌فنی با ۳۲خط فعال در تهران داریم و در این خطوط آزمون آلایندگی و دیگر آزمون‌های فنی انجام می‌شود. همچنین 3مرکز خودروهای سنگین و 3مرکز معاینه‌فنی موتورسیکلت در کنار 8مرکز تحت مالکیت شهرداری و ۹مرکز خصوصی فعالیت می‌کنند. خودروهایی که وارد مرکز می‌شوند، در ابتدا به‌صورت چشمی و ظاهری از لحاظ وضعیت ظاهری برای دودزابودن، عدم‌شکستگی شیشه و چراغ بررسی می‌شوند و سپس تست ایمنی آنها صورت می‌گیرد.

مراجعه 34درصدی خودروهای پلاک‌تهران
ظرفیت پذیرش 3ونیم‌میلیون خودرو را در سال داریم، اما در سال گذشته تنها ۳۴درصد از خودروهای پلاک‌تهران به مراکز مراجعه کردند. درواقع یک‌میلیون‌و۹۰۲هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد در مراکز داشتیم. از این تعداد ۲۹درصد از خودروها در مراجعه اول تأییدیه معاینه‌فنی نگرفتند. درنهایت پس از مراجعه مجدد نزدیک به ۹۷درصد از خودروها معاینه‌فنی گرفتند و تنها 4درصد از خودروها معاینه‌فنی دریافت نکردند و بیش از یک‌میلیون‌و۱۲۲هزار تأییدیه فنی صادر شد.

نوسازی دستگاه‌ها و تجهیزات
۱۵سال از نصب تجهیزات در مراکز معاینه‌فنی می‌گذرد. عمر دستگاه‌ها مبتنی بر سال ساخت و تعداد دفعات فعالیت است. در این سال‌ها دستگاه‌ها مستهلک شده بود که باعث خطا در تست‌ها می‌شد؛ بنابراین نسبت به نوسازی با دستگاه‌های روز دنیا اقدام کردیم. ۳۲دستگاه تست ایمنی در مراکز نوسازی شد و همه خطوط مراکز معاینه‌فنی خودروهای سنگین هم نوسازی شدند. همچنین برای افزایش تعداد مراکز معاینه‌فنی هم در سال قبل مکاتباتی با بخش‌های مختلف شهرداری انجام دادیم که زمین‌هایی را معرفی کنند تا مراکز جدید ایجاد کنیم.

تیبا در صدر مردودی‌ها
بیش از ۳۰درصد از خودروهای تیبا، ساینا، پراید، کوییک و پژو۴۰۵ با عمر کمتر از 4سال در تست‌های اولیه مردود شدند. به‌صورت جزئی‌تر می‌توان گفت بیش از ۳۹درصد خودروهای تیبا با عمر کمتر از 4سال به‌علت نقص فنی در مراجعات اولیه مردود شده‌اند. بیشترین مردودی‌ها مربوط به تیبا با ۳۹درصد، کوییک با ۳۸درصد، پراید با ۳۶درصد، ساینا با ۳۴درصد و پژو۴۰۵ با ۳۱درصد است. سال قبل یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار پیامک به واجدان شرایط معاینه‌فنی ارسال شده و خودروهایی که مشمول معاینه‌فنی برتر می‌شوند می‌توانند از تخفیف ۲۰درصدی در عوارض طرح ترافیک برخوردار شوند.

نصب دستگاه‌های جدید برای موتورسیکلت‌ها
تعداد کل مراجعه موتورسیکلت‌ها در سال۱۴۰۲ تنها ۸۲۳مورد بود؛ اما براساس آمار پلیس راهور چندمیلیون موتورسیکلت در تهران داریم. سال1403 با هماهنگی پلیس طرحی برای معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها به اجرا درآمد که براساس آن برای نخستین‌بار با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان 3دستگاه در مراکز معاینه‌فنی تهران ساخته و نصب شد که با نصب آنها تعداد مراجعه موتورسیکلت‌ها به 8هزارو۹۵۲دستگاه رسید و 76درصد آنها توانستند معاینه‌فنی بگیرند. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این دستگاه‌ها در دیگر مراکز نیز نصب شود.

چمران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه سیصدوشانزدهمین جلسه شورا به روال همیشه در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سؤالات آنها پاسخ داد.
الزام رانندگان به انجام معاینه‌فنی خودرو
انجام معاینه‌فنی خودروها یکی از مسائل مهم شهر تهران است که با تدابیری نظیر ثبت‌نام و نوبت‌دهی در سامانه، شاهد سهولت در انجام‌شدن کار و جلوگیری از ایجاد صف‌های طویل و ازبین‌رفتن زمان مردم هستیم. همکاری پلیس راهور هم در این زمینه مؤثر بوده است. تلاش ما این است که افرادی که در تهران تردد دائمی دارند، تنها از تهران بتوانند گواهی معاینه‌فنی دریافت کنند؛ چراکه به‌دلیل حجم بالای آلودگی هوا باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. البته اگر سایر شهرها هم بتوانند معاینه‌فنی باکیفیت‌تری ارائه دهند، می‌تواند گامی مفید در این راستا باشد.

جریمه خودروهای فاقد معاینه‌فنی
نه‌تنها در تهران بلکه در سایر شهرها باید با خودروهایی که معاینه‌فنی ندارند برخورد قانونی شود؛ اما در تهران به‌دلیل آلودگی هوا باید این امر با قاطعیت بیشتری انجام شود.

تعمیر دوربین‌های بزرگراه‌ها
خوشبختانه درحال‌حاضر بسیاری از دوربین‌ها تعمیر یا تعویض شده و شرایط کاملا متفاوت است و تأکید بر این است که از دوربین‌ها استفاده بهتر و بیشتری شود تا کنترل دقیق‌تری صورت گیرد و امیدواریم انجام شود.

اعضای شورای شهر چه گفتند؟
اعضای پارلمان شهری پس از شنیدن گزارش مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی مبنی بر نوسازی و تجهیز دستگاه‌های این مرکز، ضمن تقدیر از این اقدام، نکات و پیشنهادهایی مطرح کردند.

بازی با جان مردم
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا: تنها ۳۴درصد خودروها به مراکز معاینه‌فنی تهران مراجعه می‌کنند؛ درحالی‌که شاخص‌های کنترل در تمام مراکز یکسان است اما برخی مراکز با صدور برگه‌های غیرقانونی معاینه‌فنی، سلامت مردم را به خطر انداخته‌اند. برخی خودروها با توجه به نوع و سن، مشکلاتی جدی ازجمله در سیستم ترمز دارند. این مسائل شوخی‌بردار نیست. باید به‌‌صراحت اعلام شود کدام خودرو و از کدام خودروساز دارای نقص ایمنی است تا بلافاصله اقدامات قضایی برای توقف تولید آن خودرو انجام شود. همچنین برای یادآوری به مالکان خودروها سامانه‌ای طراحی شود تا پیش از اتمام اعتبار معاینه‌فنی یا قبل از سررسید معاینه‌فنی پیامک هشدار برای آنان ارسال شود.

لزوم ساماندهی موتورسیکلت‌ها
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا:باید علاوه بر آمار و ارقام مراجعه خودروها به مراکز معاینه‌فنی، سهم هرکدام از خودروسازان در وضعیت آلودگی کلانشهر تهران با جزئیات اعلام شود. بیش از ۲۰درصد آلودگی هوا در پایتخت مربوط به موتورسیکلت‌هاست؛ بنابراین باید نسبت به ساماندهی آنها با سرعت و دقت اقدام شود. وضعیت موتورسیکلت‌ها در تهران به سمت بحران پیش می‌رود و به‌نظر رها شده است؛ باید هرچه سریع‌تر مدیریت شهری با همکاری دیگر نهادهای مسئول، نسبت به ساماندهی آنها هم در حوزه معاینه‌فنی و هم رعایت مقررات رانندگی اقدام کند.

دردسرهای موتورسیکلت‌ها
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا :تا آبان‌ماه سال۱۴۰۰ تعداد ۲میلیون‌و۶۴۵هزار دستگاه موتورسیکلت پلاک شده است. ۹۰درصد موتورسیکلت‌های موجود در شهر تهران سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری دارند.

دریافت معاینه‌فنی خارج از شهر توجیه ندارد
حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورا: اقدام ستاد معاینه‌فنی برای تجهیز و نوسازی دستگاه‌ها بعد از ۱۵سال قابل تقدیر است. اینکه تاکسی‌هایی خارج از شهر تهران مجوز معاینه‌فنی دریافت می‌کنند، هیچ توجیهی ندارد و این خودروها باید تحت مدیریت و نظارت سازمان تاکسیرانی به مراکز معاینه‌فنی شهرداری تهران هدایت شوند.

لزوم ورود دستگاه‌ها
سیداحمد علوی، عضو شورا: با توجه به اینکه آلودگی و ترافیک در صدر مشکلات تهران قرار دارد، ضروری است مصوبه‌ای در شورا به تصویب برسد که براساس آن تمامی دستگاه‌های دولتی و عمومی موظف شوند حداقل سالانه ۲۰درصد از ناوگان خود را به سمت استفاده از خودروهای برقی سوق دهند. این الزام باید شامل خودروهای خریداری‌شده و خودروهای پیمانی باشد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید