
رخت نو برتنمتروی تهران
تقدیر اعضای شورای شهر در نخستین جلسه سال برای بهسازی خط یک مترو

پریسا نوری-روزنامهنگار
در ایام نوروز که اغلب دستگاهها، ادارات و ارگانهای دولتی و خصوصی تعطیل بودند، شرکت متروی تهران از فرصت خلوتی پایتخت و کاهش مسافران این مد حملونقل عمومی استفاده و برای نخستینبار 8کیلومتر از بخش جنوبی خط یک متروی تهران را بازسازی کرد؛ به همین دلیل محدوده متروی شهرری – علیآباد تعطیل بود. این بهسازی از دید نمایندگان مردم در شورای شهر تهران پنهان نماند و اعضای پارلمان شهری در نخستین جلسه علنی سال ۱۴۰۴ از این اقدام تقدیر کردند. محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران و رضا محمدنژاد بیدخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه هم با حضور در صحن شورا توضیحاتی درباره آخرین اقدامات انجام گرفته در حوزه حملونقل عمومی ارائه دادند.
نوسازی 8کیلومتر خط مترو در 20روز
خط یک مترو سال ۱۳۸۱ به بهرهبرداری رسید و در این سالها هیچ تعمیرات و نوسازیای در آن انجام نشده بود. محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به این موضوع گفت: این بهسازی باید هرچند سال یکبار انجام میشد تا نواقص از بین برود، اما در طول عمر مترو چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ چون سختیهای زیادی داشت، تا اینکه 8کیلومتر روسازی در ۲۰ روز تعطیلات انجام شد که در نوع خود بینظیر بود. تمام ریلها جمعآوری و ریل جدید از ذوبآهن اصفهان تأمین و جایگزین شد. بهگفته یکی از معاونان سابق حملونقل و ترافیک، جسارت اجرای این طرح در گذشته وجود نداشت. مجموعههای پیمانکاری و شرکت بهرهبرداری متروی تهران اقدام ویژهای انجام دادند و امروز یک خط نوسازی شده کامل را در جنوب شهر شاهد هستیم. تغییراتی از ایستگاه شوش تا علیآباد نیز باید صورت بگیرد که انجام خواهد شد.
دستور جلسه اول
موضوع: بررسی نامه فرمانداری تهران درخصوص اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه الزام شهرداری تهران به ممنوعیت تبلیغات محیطی کالاها و محصولات شرکتهای حامی رژیم صهیونیستی
توضیح: رئیس و سخنگوی شورا بر لزوم اجرای مصوبه تأکید کردند.
تصمیم شورا: لایحه با اکثریت آرا تصویب شد.
دستور جلسه دوم
موضوع: بررسی یک فوریت لایحه معرفی4نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران برای انتصاب بهعنوان قائممقام ذیحساب
توضیح: اعضای شورا توضیحات خود را ارائه دادند.
تصمیم شورا: با اکثریت آرا یک فوریت لایحه به تصویب رسید.
دستور جلسه سوم
موضوع: بررسی گزارش حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص حسابرسی «شورای اسلامی شهر تهران، برای سالهای مالی1400، 1402و1401»
توضیح: حسابرس و اعضای شورا توضیحاتی ارائه دادند.
تصمیم شورا: گزارش با اکثریت آرا به تصویب رسید.
دستور جلسه چهارم
موضوع: بررسی گزارش حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص حسابرسی«شهرداری منطقه 9، برای سال مالی 1401»
توضیح: گزارش سال مالی 1401توسط حسابرس شورا اعلام شد. اعضا توضیحات و تذکراتی دادند و تکالیفی برای شهردار منطقه تعیین کردند.
تصمیم شورا: با اکثریت آرا برای سالهای مالی 1400و 1401تصویب شد.
افزایش سطح ایمنی خطوط مترو
پروژه بهسازی خط یک از اواخر سال ۱۴۰۲ مطرح شد، اما به شکل کامل به اجرا درنیامد. رضا محمدنژاد بیدخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در ادامه جلسه با تأکید بر اینکه بازسازیها باید از ایستگاه شوش تا شهرری انجام میشد، گفت: در فاز اول از ایستگاه علیآباد تا شهرری، ریلها بهطور کامل جمعآوری و جایگزین شدند. خرابیهایی پس از نزدیک به ربع قرن عمر، باعث شده بود بخشهایی از این خط کارایی خود را از دست دهد و در همین راستا نسبت به جایگزینی بالاست اقدام کردیم. با این کار، نخستین هدف ما افزایش سطح ایمنی و ارتقای کیفیت خدمات و جلوگیری از ورود آسیبهای جدی به ناوگان بود. بهسازی 8کیلومتر از این خط صورت گرفت؛ این درحالی است که تنها هزار و ۷۰۰متر در طول یک سال بهسازی شده بود، اما طی ۲۰روز 4کیلومتر اجرایی شد.
تقدیر اعضای شورا از نوسازی خطوط مترو
پس از 2دهه بیتوجهی به نوسازی زیرساختهای خط یک متروی تهران، مدیریت شهری سرانجام در تعطیلات نوروز امسال عملیات بهسازی مسیر روباز این خط را آغاز کرد؛ اقدامی که با واکنش مثبت و حمایت رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران همراه شد.
سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورا: اصلاح 4کیلومتر از این خط جای تقدیر از پیمانکاران دارد. از شرکت واحد اتوبوسرانی نیز تقدیر میکنیم که در این ایام به شهروندان خدماترسانی کرد.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران: عملیات مهمی برای بهسازی خط یک متروی تهران در مدت کوتاهی صورت گرفت که اقدام خوبی بود.
مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورا: معاونت حملونقل اقدام مهم و ارزشمندی انجام داد که قابل تقدیر است. درخواست ما این است که ایمنسازی خطوط همچنان ادامه داشته باشد و اگر حمایتی از سوی شورا نیاز است، اعلام شود تا بتوانیم حمایت لازم را به عمل آوریم.
پذیرایی مجموعه عباسآباد از 3میلیون گردشگر
سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران:تورهای ریگردی، پیادهروی و تورهایی که با اتوبوس انجام شد، همه با استقبال زیادی روبهرو شدند و این نشاندهنده علاقهمندی شهروندان به گشتوگذار در پایتخت است. تمام تورهایی که مدیریت شهری برگزار کرد رایگان بود، به جز یکی از تورها که توسط بخش خصوصی برگزار میشد و مبلغ محدودی دریافت میکرد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دریاچه خلیجفارس برای ۳۶ هزار نفر برنامههای متنوعی برگزار کرد. سازمان زیباسازی 2سالی است که برنامه افطارخانه را در بلوار کشاورز اجرا میکند. همچنین مجموعه عباسآباد با برنامههای مختلف و نمایشگاههایی همچون «از طهرون تا تهران» پذیرای بیش از ۳میلیون نفر از شهروندان بود. برج میلاد بهدلیل ویژگیهای فنی و محدودیتهای خاص خود، ممکن است کمتر از سایر اماکن تفریحی شهر مورد توجه قرار گیرد، اما در نوروز امسال ۳۷۰هزار نفر از این مجموعه بازدید کردند.
تقدیر از برنامههای نوروزی
اولین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در سال 1404با تبریک نوروزی رئیس و اعضای شورا آغاز شد. در ادامه برخی نمایندگان در نطق پیش از دستور، از برگزاری برنامههای متنوع فرهنگی- تفریحی شهرداری بهویژه «جشنواره نور» بوستان ملت، «مهمونی شهر» و «افطارخانه» بلوار کشاورز در تعطیلات نوروز و ایامماه مبارک رمضان تقدیر کردند.
چمران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به روال همیشه در ابتدای سیصدوچهاردهمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سؤالات آنها به این شرح پاسخ داد.
افزایش کرایه تاکسی: نرخ کرایهها در صحن شورا تصویب و ابلاغ شده است و افزایش کرایه حملونقل عمومی و تاکسیها از ابتدای اردیبهشتماه باید انجام شود؛ بنابراین هیچ افزایش کرایهای در این ایام قابلقبول نیست و مردم نباید هزینه مازاد بپردازند.
طرح جدید HOV: موضوع طرح جدیدHOV در بزرگراه امام علی(ع) باید در شورای ترافیک شهر تصمیمگیری شود. البته در بزرگراه شهید همت اقدامات ابتدایی انجام شده است. این یک مسئله تخصصی ترافیکی است که راهور و معاونت حملونقل و ترافیک باید آن را حل و نتیجه آن را اعلام کنند.
کشف اشیای زیرخاکی قطعه 252بهشت زهرا(س): در زمینه کشف اشیای زیرخاکی در بهشت زهرا(س) گفتوگوهایی انجام شد که پیرو آن مقرر شد در این نقطه، حفاریهایی با حضور نمایندگانی از میراث فرهنگی، بنیاد مستضعفان و نیروهای امنیتی انجام شود که این اتفاق رخ داد، اما چیزی مبنی بر آنچه ادعا شده بود، مشاهده و یافت نشد.
تهران دارای بیشترین بافت فرسوده: اینکه چه تعریفی از عنوان فرسوده میشود، مهم است. اگر منظور سطح بافت فرسوده است که بله تهران بهعنوان یک کلانشهر دارای بیشترین بافت فرسوده است. از طرفی نوسازی بافت فرسوده تهران بیشترین درصد نوسازی را داراست و این موضوع تازهای نیست و سالهاست که چنین است؛ چراکه ما در این خصوص، در مصوبات بیشترین امتیازات را درنظر گرفتهایم و تهران حتی بیش از سطح تعیینشده، نوسازی داشته است.