• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25125
+
-

شهر در رسانه‌ها

نفس تنگ پایتخت، نوشدارو می‌خواهد

روزنامه «قانون» در گزارشی به موضوع آلودگی تهران به‌عنوان اصلی‌ترین چالش پایتخت پرداخته است. به نوشته این روزنامه، براساس آمار سازمان‌های جهانی، هزینه‌های اقتصادی سالانه مربوط به آلودگی هوا در تهران، بیش از 2میلیارد دلار برآورد شده است. این برآورد تنها تأثیرات آلودگی بر سلامت انسان را درنظر گرفته و به همین دلیل هزینه آن از مقدار واقعی هزینه‌های اقتصادی ناشی از آلودگی هوا کمتر است. آلودگی هوا علاوه بر کاهش کیفیت زندگی، مشکلات اقتصادی نیز برجای می‌گذارد. در این گزارش آمده است: طرح‌های بسیاری برای حل این بحران پیشنهاد و اجرایی شده که پیامدی جز افزایش آلایندگی را درپی نداشته است. به نوشته قانون، اگر امروز برای «تنفس» پایتخت گیرافتاده میان هزاران معضل چاره‌ای اندیشیده نشود فردا نوشداروی این زخم به ‌کار شهروندان نمی‌آید.

مناطق بی‌رونق و پررونق اجاره‌نشینی در تهران

گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» حاکی از کاهش رونق اجاره‌نشینی در منطقه یک تهران و رونق اجاره‌نشینی در منطقه6 است. به گزارش دنیای اقتصاد، هم‌اکنون با توجه به افزایش اجاره‌بها، تقاضا برای اجاره آپارتمان‌های بزرگ ‌متراژ کاهش یافته و در نتیجه منطقه یک که میزبان بیشترین آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ در تهران است، دیگر یکی از مقصدهای اصلی مستأجران به‌شمار نمی‌آید. تعداد فایل‌های اجاری در منطقه یک در دامنه متراژ تا ۱۰۰ مترمربع که مقصد ۸۰ درصد از مستأجران است، بسیار ناچیز است و در نتیجه این وضعیت، این منطقه بازار اجاره پررونقی ندارد. در عین حال منطقه۶ در تیر‌ماه رتبه ششم پرمعامله‌ترین منطقه را میان مناطق ۲۲گانه پایتخت کسب کرده و بازار معاملات در شمال تهران همچنان محل رجوع بخشی از متقاضیان مسکن است.

هشدار درباره گودهای خطرآفرین تهران

روزنامه «جوان» از رهاسازی گودهای پرخطر گزارش داده است که آرامش تهران را تهدید می‌کنند. به نوشته روزنامه جوان، شهر تهران از یک‌سو روی تعداد زیادی گسل قرار دارد و از سوی دیگر فرونشست زمین و گودهای پرخطر تهدید جدی برای شهر تهران به‌حساب می‌آید. وجود تعداد زیادی گود ناشی از عملیات ساختمانی سبب شده تا گود‌ها همچون چاله‌های خطرناک در بسیاری از مناطق جان ساکنان و سازه‌ها را به خطر بیندازند. این گزارش سخنان مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران را بازتاب داده و به نقل از سیدحمید موسوی نوشته: «۲۴۲گود رهاشده در تهران وجود دارد که از این تعداد ۹۵گود پرخطر است. وجود این گود‌ها که برخی از آنها سال‌هاست رها شده خطر بالقوه‌ای برای شهر و شهروندان به‌حساب می‌آید. روند ایمن‌سازی گود‌ها بسیار کند پیش می‌رود و لازم است شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی اقدام کرده و با بی‌خطر کردن این گود‌ها تهدیدات شهری را کاهش دهند.»

نتایج تمرکزگرایی در مدیریت شهری

وب‌سایت «تیتر شهر» در یادداشتی نوشته که ساختار متمرکز، غیرمشارکتی، خشک و رسمی مدیریت شهری از اوایل تشکیل بلدیه تا‌کنون روند توسعه مدنی تهران را کند و پر هزینه کرده است. فرزاد خلفی نویسنده این یادداشت بر این باور است که ساختارها در جوامع توسعه یافته متناسب با نیاز روز جامعه و نگاه بلندمدت و آینده نگرانه اصلاح می‌شوند. اما بخش مهم جامعه مدنی در مدیریت شهری کشور و به‌خصوص تهران به‌عنوان پیشانی مدیریت شهری ایران سهم و جایگاه اثرگذاری ندارد. بنابراین نوشته، نتیجه تمرکز گرایی در مدیریت شهری، کمک به افزایش فساد، محروم ماندن بخش وسیعی از نخبگان و صاحبان اندیشه در فرایند مدیریت شهری، اتلاف وقت و منابع، ضعف در بهره‌گیری از نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها و مهم‌تر از همه محروم کردن بخش جامعه مدنی جامعه در فرایند‌ها و روند‌های مهم مدیریت شهری بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید