• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25098
+
-

12درصد معتادان گل مصرف می‌کنند

12درصد معتادان گل مصرف می‌کنند


فاطمه عباسی، معاون درمان اعتیاد بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بیشترین مشتریان گل،  مردان مجرد با تحصیلات پایین هستند، در گفت‌وگو با فارس گفت: براساس آخرین «شیوع شناسی» تعداد معتادان کشور به 2میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مستمر مواد در کشور رسیده است؛  این در حالی است که ماری‌جوانا و مشتقات آن شامل گل،  گراس و علف با ۱۱.۹ درصد پس از تریاک دومین ماده اعتیادآور مصرفی در میان مصرف‌کنندگان در کشور اعلام شده است.

عباسی افزود: متأسفانه تبلیغات زیادی مبنی بر عدم‌اعتیار آور بودن گل انجام می‌شود و در باور عمومی به اشتباه،  حتی کم خطرتر از حشیش و ماری جوانا معرفی شده است. اما این ماده می‌تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک‌بار مصرف،  فرد معتاد شود تا جایی که با مصرف نکردن گل فرد دچار اضطراب شدید،  بی‌قراری،  وحشت زدگی و تپش قلب شدید می‌شود. وی گفت:از سال ۲۰۱۳ مصرف ماری جوانا در بسیاری از ایالات آمریکا بنا به دلایل سیاسی و اجتماعی و نه پزشکی،  آزاد شد و همین آزادسازی باعث شد برخی از جوانان در ایران تصور کنند که ماده گل ضرری ندارد و خیلی راحت می‌توان اقدام به ترک آن کرد؛ درحالی‌که گل دارای عوارض گسترده‌ای است.

عباسی در مورد عوارض مصرف این ماده مخدر گفت: اعتیاد و وابستگی یکی از عوارض گل است.همچنین  افزایش ضربان قلب، خشک شدن دهان و گلو، گیجی و عدم‌تمرکز، تکلم آهسته، پرخاشگری و خشم، افسردگی و انزوا، اثرات روی حافظه و عدم‌تمرکز مثل اینکه  بیمار دائم وسیله‌ای را جا می‌گذارد،  شماره تلفن‌ها و اسامی را فراموش می‌کند، توهم و هذیان (گاهی در مواردی مصرف‌کننده حتی با یک‌بار مصرف ممکن است دچار توهم و هذیان شود که ازجمله این توهمات، توهم شنوایی و دیداری و... است.)

از جمله عوارض مصرف این ماده مخدر است. وی ادامه داد: خنده‌های بی‌مورد و قرمز شدن چشم علامت مشخصه مصرف گل در بسیاری از موارد است لذا اغلب مصرف‌کنندگان با خود قطره نفازولین همراه دارند تا این قرمزی را پنهان کنند.معاون درمان اعتیاد بهزیستی کشور افزود: از علائم رفتاری دیگر که در مصرف‌کنندگان این ماده دیده می‌شود،  پرخاشگری،  عصبی شدن،  افزایش اشتها،  پایین آمدن حافظه و افت عملکرد شغلی و تحصیلی است. این مقام مسئول از شیوع مواد محرک در میان زنان تهرانی بیشتر از مردان خبر داد و گفت: تعداد معتادان کشور به 2میلیون و 808هزار مصرف‌کننده مستمر رسیده است که حدود 12درصد از آنها گل مصرف می‌کنند.

این درحالی است که ماری جوانا و مشتقات آن شامل گل پس از تریاک به‌عنوان دومین ماده مخدر مصرفی در کشور شناخته می‌شود. همچنین براساس آخرین آمارهای شیوع شناسی اعتیاد،  هم‌اکنون 15درصد از مصرف‌کنندگان گل دانشجویان هستند و دانش‌آموزان نیز ٣.٧ درصد مصرف‌کنندگان این ماده مخدر بوده‌اند. وی افزود: در این میان 84.6درصد از مصرف‌کنندگان مردان مجرد و با تحصیلات دیپلم و زیردیپلم و ١5.4درصد از مصرف‌کنندگان نیز زنان هستند. همچنین آمار‌های بهزیستی حاکی از آن است که مصرف گل در میان تهرانی‌ها بیش از دیگر استان‌هاست. بر همین اساس این سازمان در کارزاری از رسانه‌ها خواست تا با آنها درخصوص آگاه‌سازی خانواده‌ها برای کاهش شیب آسیب‌های اجتماعی و مصرف مواد‌مخدر همکاری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید