• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25050
+
-

مصرف سرسام‌آور انرژی در صنعت اصفهان

آلاء توحیدی‌راد|  روزنامه‌نگار:‌

انرژی به‌عنوان عامل تولید در اقتصاد از مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده امروز است. به همین خاطر صرفه‌جویی حامل‌های انرژی موضوعی است که این روزها در رسانه‌ها بیشتر شاهد آن هستیم زیرا گذر زمان مصرف انرژی را افزایش می‌دهد ولی تولید انرژی از آن‌جا که باید تابع شرایط جهانی باشد، در حد ثابتی باقی خواهد ماند و در نتیجه افزایش تولید و سوددهی نخواهد داشت. 

کارشناسان می‌گویند 50‌درصد انرژی مصرفی به علت شرایط نامطلوب ساخت‌وساز هدر می‌رود. اصفهان با وجود معماری غنی اسلامی و در حالی که مهد تمدن فرهنگ و هنر جهان اسلام نام گرفته‌ است، ساختمان‌هایی دارد که اگرچه با نظارت مهندسان ناظر، شهرداری، مسکن و شهرسازی احداث و پروانه ساخت می‌گیرند، بیشتر از آن که به رعایت اصول معماری اسلامیایرانی و استفاده از تمام امکانات برای راحتی ساکنان توجه و به کار گرفته شود، به نمای آن توجه می‌شود که هیچ نقشی در صرفه‌جویی حامل‌های انرژی ندارد. 

اما این دلیل به تنهایی عامل هدر دادن انرژی نیست، ارزان بودن قیمت حامل‌های انرژی هم از طرف دیگر باعث شده به صرفه‌جویی آن در صنعت توجهی نشود. 
در صورتی که باید دانست قیمت انرژی در شکل مصرف آن تأثیر بسزایی دارد. مرکز آمار ایران در سال‌های 86 تا 96 با بررسی مقدار انرژی مصرفی کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارگر نشان می‌دهد استان اصفهان و خوزستان بیشترین مصرف انرژی را در این بخش دارند. 

حالا اصفهانی‌ها با بحران جدی‌تری در مصرف یکی از حامل‌های انرژی روبه‌رو هستند و همین باعث شده نسبت به بحران آبی و کاهش بی‌سابقه ذخیره سد زاینده‌رود حساس شوند؛ زیرا مسئولان می‌گویند برای عبور از فصل گرما و جیره‌بندی نشدن آب در این استان باید 30‌درصد در مصرف آن صرفه‌جویی شود. همچنین آن‌ها تغییر الگوی کشت را در اولویت قرار داده‌اند. 

این حساسیت نسبت به آب به خاطر فرهنگ‌سازی و آموزش‌هایی است که اخیراً در اصفهان انجام شده است پس در مصرف صحیح حامل‌های انرژی نباید نقش رسانه‌ها را نادیده گرفت؛ همچنین بهینه‌سازی مصرف، نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت دارد تا همان‌گونه که هزینه حامل‌های انرژی افزایش پیدا می‌کند سود آن به زندگی مردم تزریق شود. 

در اکثر کشورهای پیشرفته زیاد و کم کردن  مصرف حامل‌های انرژی دست مردم نیست و از طرف دولت تنظیم می‌شود. در واقع بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی علاوه بر رعایت نکات صرفه‌جویی، افزایش حامل‌ها و آموزش و تبلیغ در رسانه‌ها نیازمند توجه به اصول فنی‌مهندسی در ساخت‌وسازها و صنعت است که متأسفانه امروزه در صنعت و ساختمان‌سازی به ساخت سریع و آسان بدون توجه به استاندارد و رعایت نکات ایمنی لازم توجه بیشتری می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید