هزینههایسرسامآور اسبابکشی
سرسام اسبابکشی
وقتی شرکتهای حملونقل دبه میکنند
محمد بیاتی
این روزها کسی نیست که چندبار جابهجایی خانه را تجربه کرده باشد اما خاطرهای بد از شیوه کار شرکتهای حملونقل اسباب و اثاثیه نقل نکند. این مسئله آنقدر رواج دارد که این روزها به یکی از مصایب اصلی اسبابکشی مبدل شده است؛ این در حالی است که در سالهای اخیر با افزایش بیمحابای قیمتها و چند برابر شدن اجارهخانه، آه از نهاد مستأجران برخاسته و برخی مجبور شدهاند به حواشی شهرها پناه ببرند. در سالهای گذشته که قیمتها چنین وهمآمیز بالا نرفته بود کمتر کسی درگیر این هزینههای جانبی جابهجایی میشد و عموما هزینه اسبابکشی و هزینه مشاور املاک، چندان فشاری به مستأجران وارد نمیکرد. در این میان هزینه مشاور املاک با همه مباحثش از قانون و عرفی پیروی میکند اما هزینه حملونقل برای اسبابکشی در سالهای اخیر داستان پر آب چشمی برای مستأجران شده است.
دل پرخون مستأجران
کافی است این روزها از مستأجران بپرسید که آیا از کار کردن با شرکت حملونقل اسباب و اثاثیه خانه خود راضی بودهاند؟ معدود افرادی را راضی خواهید یافت. اغلب آنها خاطراتی از بدقولیها و دبه شرکتی که با آن قرارداد بسته بودند، برایتان نقل میکنند.
هزینههای مندرآوردی با هزار بهانه
چه بسیار مستأجرانی که برای جابهجایی قرار و مدارشان را با شرکت حملونقل میگذارند و حساب و کتابشان را میکنند اما در پایان یا در نیمه کار راننده و کارگران حمل اسباب به قول معروف دبه میکنند و به هزار بهانه، هزینههای مندرآوردی را به هزینه اولیه مورد توافق اضافه میکنند. تا اینجای کار را تقریبا همه از لحاظ عرفی پذیرفتهاند؛ هر چند به اشتباه. هر کسی که سفارش کامیون برای حملونقل اسباب و اثاثیه منزل را میدهد درصدی را نیز برای دبه کردن راننده و کارگران کنار میگذارد اما مشکل از جایی شروع میشود که برخی از شرکتهای حملونقل و برخی کارگران به نوعی با ترفندهای مختلف میخواهند کلاهبرداری کنند که این مورد در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است؛ از اندازه و ابعاد وسایل تا روش عجیب و غریب شمردن طبقات آپارتمان و مسافت طی شده و جای پارک کامیون و حتی اندازهگیری زمان!
کلاهبرداری با اسم و رسم شرکتهای معتبر
یکی از همشهریان کهماه گذشته به دام یکی از این سایتها افتاده بود به همشهری گفت: من در اینترنت با جستوجوی اسم یک شرکت معتبر حمل ونقل وارد سایت آن شرکت شدم و با این شرکت تماس گرفتم و قرار و مدار اسبابکشی را گذاشتم و کرایه را تعیین کردم و در روز تعیین شده کامیونی به همراه چند کارگر به محل اسبابکشی آمدند و طبق معمول مشغول جابهجایی وسایل شدیم.
صالح اکبری ادامه داد: همهچیز بهصورت عادی در حال پیش رفتن بود و حتی برخی وسایل خانه را نیز به دقت و با پوشش مخصوص بستهبندی کردند. اما در اواخر کار راننده شروع بهحساب و کتاب کرد و در کمال ناباوری گفت هزینه شما 14میلیون تومان میشود درحالیکه قرار اولیه ما حدود 2میلیون تومان بود و بارها با جزئیات همهچیز را توضیح داده بودم. حتی مسافت جابهجایی به یک کیلومتر هم نمیرسید. وی افزود: من در ابتدا تصور میکردم شوخی میکنند چون رقم غیرقابل باور بود اما
آرام آرام متوجه شدم که این کارگران و راننده قصد کلاهبرداری فارغ از قرار داد و تعرفه دارند و برای این هزینه عجیب 14میلیونی، هزار و یک دلیل عجیبتر میآوردند. از جنس و پوشش بستهبندی تا تعداد و حتی صبر و حوصله کارگران! وی ادامه داد: کار به جایی رسید که مجبور شدم با پلیس تماس بگیرم؛ بالاخره یکی از پلیسها با جدیت با راننده کامیون صحبت کرد و به آنها فهماند که کاری که میکنند غیرقانونی است البته من مجبور شدم 4میلیون تومان بهعنوان هزینه به آنها بپردازم. البته برخی از همین شرکتهای مجوزدار هم بهانههای عجیب و غریبی حین کار میآورند و بهدنبال افزایش مبلغ دریافتیشان هستند که حتما داستانش را شنیدهاید.
خلف وعده در روز اسبابکشی
بهتازگی روش دیگری برای افزایش مبلغ باب شده است که طرف مقابل با سفارشدهنده و براساس شرایط سفارشدهنده به توافق میرسد اما در روز موعود خلف وعده میکند و درحالیکه صاحب اسباب در منزل منتظر است سر قرار نمیآید و هنگامی که پیگیری میکنید و تماس میگیرید راننده میگوید با آن قیمتی که به شما گفتهاند من نمیتوانم اسباب شما را جابهجا کنم و شما هم هر قدر دلیل بیاورید که من با مسئول شرکت به توافق رسیدهام در نهایت میگویند اصلا مسئول شرکت اشتباه کرده است. اینها همه در حالی اتفاق میافتد که طرف مقابل میداند که سفارشدهنده، وسایلش را وسط خانهاش جمع کرده و احتمالا از محل کارش مرخصی گرفته و منتظر کامیون است و بالاخره مجبور میشود در لحظه آخر با قیمت جدید که بعضا چند برابر قیمت اولیه است، کنار بیاید.
چینش نامناسب و تلف کردن وقت
استفاده از آسانسور در شرایطی که ساختمان محل اسبابکشی استفاده از آن را هنگام اسبابکشی قدغن کرده است، چینش بد وسایل برای پر کردن کامیون و خاور و تلف کردن وقت و همچنین مورد عجیب به گروگان گرفتن اسباب و اثاثیه بزرگ از دیگر مواردی است که بسیاری از مردم را از عملکرد برخی شرکتها یا دفاترحملونقل ناراضی میکند.در این میان، مسئولان اتحادیه حملونقل، گناه را به گردن بدون مجوزها میاندازند و میگویند که شهروندان باید حواسشان را جمع کنند تا در تور شرکتهای بدون مجوز نیفتند. حال بماند که برخی شرکتهای مجوزدار هم در تخلف کردن دست کمی از بدون مجوزها ندارند. اما بالاخره این سایتهای جعلی و شماره تلفنهایی که مالک آنها مشخص است بهراحتی شهروندان را فریب میدهند و سوال اینجاست که چرا هیچکس با آنها برخورد نمیکند؟