• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 25009
+
-

چهره‌ها

   کدخدایی: آیت‌الله جنتی حق وتو ندارد

سخنگوی شورای نگهبان گفته: آیت‌الله جنتی به‌عنوان یک فرد و یک عضو رأی می‌دهند، چه در مصوباتی که از سوی مجلس می‌آید و چه در بررسی صلاحیت‌ها. او گفته: آیت‌الله جنتی حق وتو ندارند، حق ویژه‌ای هم ندارند. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه حضرت امام(ره) جمله معروفی دارند که «مجلس در رأس امور است»، به‌نظر شما مجلس امروز با این ترکیب واقعا در رأس امور است؟ گفت: واقعیت این است که به هر حال کاستی‌هایی وجود دارد. در مجموع نباید متمرکز شویم و بگوییم در این دوره از مجلس اینطور بود یا این چند تا نماینده اینطور بودند. راهکار اصلی اصلاح قوانین و مقررات و نظامات انتخاباتی و باورمندی مردم و مسئولین به قانون است.

    پرونده فعالان محیط‌زیست در راه قوه قضاییه

محمدرضا تابش با اشاره به خبر برگزاری جلسه‌ای با حضور سران نظام و رئیس‌جمهور اصلاحات، گفت: من از محتوای موضوع خبر ندارم، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد بسیار عاقلانه و خردمندانه است. این نماینده مجلس به اعتمادآنلاین گفته: بنده از رفع حصر بی‌اطلاع هستم و چیزی در این خصوص نشنیده‌ام. وی افزود: برگزاری چنین جلسه‌ای ضرورت دارد، اما امکان‌پذیر بودن آن بستگی به اراده مسئولان مربوطه در حاکمیت دارد. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس همچنین درخصوص آخرین وضعیت فعالین محیط‌زیست که در بازداشت به‌سرمی‌برند هم تأکید کرد: با مسئولان سپاه صحبت کردم و آنها اعلام کردند که رسیدگی به پرونده فعالان محیط‌زیست تمام‌شده و آماده ارسال به محکمه یعنی قوه قضاییه است.

    توکلی به اژه‌ای: به سمن‌ها هم وقت دهید

رئیس هیأت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به معاون قوه قضاییه با توجه به ماده (۶۶) قانون آیین دادرسی کیفری، خواستار حق شرکت سمن‌ها در تمامی مراحل و جلسات دادرسی همچون ابلاغ وقت رسیدگی به شاکی یا مدعی خصوصی و مدعی‌العموم درنظر گرفته شد. به گزارش الف، احمد توکلی در نامه‌اش نوشته: قوه قضاییه نیز از این رهگذر می‌تواند در راستای تحقق وظیفه احیای حقوق عامه که قانونگذار اساسی بر عهده وی نهاده است، از ظرفیت دیده‌بانی این سمن‌ها جهت اعلام شکایت و نیز دسترسی بدون هزینه و حداکثری نسبت به ادله و مستندات پرونده‌های مطروحه، نهایت استفاده را ببرد. او از غلامحسین محسنی اژه‌ای در خواست کرده که ترتیبی اتخاذ کند تا قضات براساس آن مکلف به ابلاغ وقت رسیدگی به سمن‌های مزبور‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید