• پنج شنبه 2 اسفند 1403
  • الْخَمِيس 21 شعبان 1446
  • 2025 Feb 20
سه شنبه 30 بهمن 1403
کد مطلب : 249152
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjGBk
+
-

خبرهای خوش از تهران برقی

روزهای آینده اتفاق‌های خوشی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری رخ می‌دهد

گزارش
خبرهای خوش از تهران برقی

زینب زینال‌زاده - پریسا نوری-روزنامه‌نگار

دیروز (۲۹ بهمن) خانه روزنامه‌نگاران شهر میزبان خبرنگارانی بود که برای شرکت در نشست عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران آمده بودند. این نشست به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران به‌صورت مشترک با پوریا علیمردانی، مدیرعامل این سازمان برگزار شد. در این نشست غالب سؤالات در حوزه حمل‌ونقل بود و محمدخانی خبر خوشی هم داد و گفت که پنجشنبه (دوم اسفند) مراسم رونمایی از بسته‌های برقی‌سازی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی برگزار می‌شود.

میزبانی از اصحاب رسانه در خانه روزنامه‌نگاران
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران پیش از پاسخگویی به پرسش خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نشست در خانه روزنامه‌نگاران شهر خطاب به اصحاب رسانه گفت که این خانه متعلق به شماست و چراغ آن باید توسط شما روشن بماند.

انجام تغییرات با نظرسنجی‌های مردمی
نظرسنجی‌ها منبعی برای تصمیم‌گیری در شهرداری تهران است. مرکز ارتباطات و مرکز پایش شهرداری تهران نظرسنجی‌هایی انجام دادند که نتایج آن منجر به تغییراتی در شهرداران مناطق و نواحی (ارتقا یا تثبیت) شده‌است. همچنین ترافیک و آلودگی هوا ازجمله نارضایتی‌های شهروندان در نظرسنجی‌ها بوده‌است.

هم‌افزایی دولت و شهرداری
شناسایی خانه‌های خالی دغدغه جدی رئیس‌جمهور است و هم‌افزایی بین دولت و شهرداری و حمایت مجلس می‌تواند در این بخش کمک‌کننده باشد. تجربیات شخصی نشان می‌دهد که فعالان حوزه ساخت‌وساز در مناطق مرکزی و جنوبی، واحدهای خالی دارند و علاقه‌مند به همکاری با خریداران نیستند.

حمایت از تولید داخلی
اولویت ما در تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خرید داخلی و حمایت از تولید داخلی است و به‌اندازه اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی خارجی، قرارداد داخلی هم منعقد کرده‌ایم. مسیر پرداخت قراردادهای خارجی و داخلی هیچ تفاوتی ندارد و بخش قابل‌توجهی از پرداخت‌ها بر مبنای تهاتر و غیرنقد است.

کیفیت بهتر و قیمت پایین تر
در خرید اتوبوس قطعا کیفیت و ارزان‌بودن هم باید مدنظر قرار گیرد. اتوبوس‌های داخلی و خارجی اصلا به لحاظ کیفیت و امکانات و ویژگی‌ها قابل‌مقایسه نیستند. با توجه به قیمت اولیه که یکی از شرکت‌های داخلی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ داده بود، ما اتوبوس‌های خارجی را همان سال ۹۰هزار یورو ارزان‌تر خریدیم.

فعال‌سازی سوخت گازوئیل
مخزن بخاری که در اتوبوس‌های برقی وجود دارد یک مخزن استاندارد است و در مواقع اضطرار و قطع برق از گازوئیل در اتوبوس‌های برقی استفاده می‌شود. درواقع این یک آپشن و ویژگی اضافه روی اتوبوس‌های برقی برای شرایط اضطراری و گرمایش در شرایط قطعی برق است.

هدف‌گذاری دقیق در برقی‌سازی
برقی‌سازی اتوبوس‌ها یک هدف‌گذاری دقیق است و ازاین‌رو برقی‌سازی این ناوگان در اولویت قرار دارد. همچنین امروز حمل‌ونقل عمومی سهم ۳۵درصدی و خودروهای شخصی سهم ۶۵درصدی در ترافیک شهری دارند؛ بنابراین توسعه حمل‌ونقل عمومی را با برقی‌سازی به‌صورت همزمان پیگیری می‌کنیم. البته مراسم رونمایی از حمل‌ونقل برقی دوم اسفند برگزار می‌شود و پس از آن اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها وارد ناوگان می‌شوند.

فعال‌شدن تراموای ۴کابین
خطوط برای تردد تراموا با توجه به شرایط آب‌وهوایی و شیب محیط آزمایش می‌شوند. در مرحله اول خط میدان آزادی تا پایانه شرق برای تردد تراموا پیش‌بینی شده که امیدواریم توسعه پیدا کند. در تلاشیم که تراموای چهارکابین را با ۳۵۰نفر ظرفیت جابه‌جایی فعال کنیم.

برقی‌سازی ناوگان، گامی روبه‌جلو
پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران هم قبل از اینکه به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد، به برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره و تأکید کرد که این کار گامی روبه‌جلو است و قطعا سبب بهبود ناوگان و افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان می‌شود.

تصمیم‌گیری در قرارگاه موتورسیکلت
سهم حمل‌ونقل موتوری در سال۹۵ حدود ۷درصد بود و امسال این سهم به ۱۱درصد رسیده‌است. برای ساماندهی آنها دبیرخانه قرارگاه موتورسیکلت با مدیریت شهردار تهران تشکیل شده و درخصوص معاینه‌فنی موتورها هم در این قرارگاه تصمیم‌گیری می‌شود.

بهره‌گرفتن از تکنولوژی تور عنکبوت
دوربین‌های کنترل سرعت قدیمی‌اند و ضعف‌هایی دارند. امروز در دنیا از تکنولوژی معروف به تور عنکبوت برای کنترل سرعت خودروها استفاده می‌شود. براساس این تکنولوژی امکان اعمال قانون رانندگانی که با سرعت غیرمجاز تردد می‌کنند به‌صورت نقطه‌ای فراهم خواهد شد.

فعال‌بودن دوربین‌های نظارتی
دوربین‌ها 3دسته‌اند؛ اول دوربین‌های نظارتی که به‌صورت اپراتوری استفاده می‌شوند و بیش از ۹۵درصد آنها فعالند. دوم دوربین‌های طرح ترافیک که بیش از ۹۰درصد (۶۰۰دستگاه) فعالند و سوم هم دوربین‌های کنترل سرعت که قدیمی‌اند و تنها در ۳۵نقطه فعالند.

تغییرات جدید در طرح ترافیک
سال آینده برنامه پایش محوری خودروها در محدوده ترافیک لحاظ می‌شود و براساس تعدد تردد در این محدوده عوارض محاسبه خواهد شد. همچنین پیشنهاد کاهش یک‌ساعتی طرح را داریم و موتورسیکلت‌هایی که وارد طرح می‌شوند، مانند خودروها اعمال قانون می‌شوند و باید عوارض بپردازند.

تردد خودروهای پلاک‌شهرستان
حدود ۲۸درصد از خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا تردد می‌کنند، دارای پلاک شهرستان هستند که ۲۲درصد آنها مربوط به شهرستان‌های حومه تهران و ۶درصد مربوط به سایر شهرستان‌ها می‌شود. عوارض ورود به طرح این خودروها براساس مصوبه شورای شهر است.

نهضت پارکینگ‌سازی‌
در راستای نهضت پارکینگ‌سازی‌، ساخت ۱۵پارکینگ در دستور کار سازمان قرار دارد که برخی مکانیزه و برخی هم غیرمکانیزه‌اند. البته در پارکینگ‌سازی‌ قطعا نیاز به مشارکت بخش خصوصی داریم تا بتوان شهر و شهرداری را از بن‌بست پارکینگ‌سازی‌ خارج کرد.

حرکت تراموا در مسیر شرقی - غربی
تست 2دستگاه تراموا آغاز شده و برنامه داریم تا این مد حمل‌ونقلی را جایگزین اتوبوس‌های بی‌آرتی در خط‌یک کنیم؛ چراکه امکان استفاده از تراموا در مسیر و خطوط شرقی-غربی وجود دارد و ۴۲رام تراموا برای خدمت‌رسانی در خط‌یک بی‌آرتی (تهرانپارس-میدان آزادی) بیش‌بینی شده‌است.

2
دستگاه تراموا در خط‌یک بی‌آرتی در حال تست است

600
دستگاه دوربین در محدوده طرح ترافیک فعالند

95%
 دوربین‌های نظارتی فعالند

28%
 خودروهایی که وارد طرح ترافیک می‌شوند، پلاک‌شهرستان‌اند

15
مجموعه پارکینگ توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران ساخته می‌شود



 

این خبر را به اشتراک بگذارید