
بیا اینجا پرواز کن
درباره پیامکهایی که برای رسیدن به یکی از قدیمیترین رؤیاهای کودکی ارسال میشوند

سحر جعفریان عصر- روزنامه نگار
«کاپیتان... موتور سمت راست از کار افتاده... ارتفاعمون داره کم میشه...» و کاپیتان درحالیکه اهرم کنترل را تا انتها پایین میکشد، خوددار و ماهر، هواپیمایش را با بیش از 150مسافر آن هم بعد از لانگهالفلایتی (پرواز بیش از 6ساعت) طاقتفرسا به سلامت زمین مینشاند... . این رؤیای کودکی بسیاری از افرادی است که آرزوی خلبان شدن را در سر میپروراندند و اغلب اوقات به هوای آن یا موشک کاغذی بزرگ و کوچک درست میکردند یا در ژست خلبانی خوشتیپ با مسافران فرضی و برج مراقب حرف میزدند: «خانمها و آقایان! کاپیتان با شما صحبت میکند... امیدوارم پرواز خوبی را با من و همکارانم تجربه کنید...»، « برج مراقبت! ما آماده پرواز هستیم... . پرواز 123، برای برخاستن از باند 7اجازه میخواهد.» و بسیاری دیگر که این روزها راه رسیدن به آن با همه سختی و گرانی، پیوسته در حال پیامک شدن به گوشیهای تلفن همراه است: «با مدرسه فلان خلبان شوید... این هم شمارههای تماس... خلبان شدن دیگر رؤیا نیست. کافی است با هنرستان ما تماس بگیرید. فرق میکند راننده ایرباس و بوئینگ باشید یا راکب موتورسیکلت؛ مهارت و کاریزمای خلبانی را گران کسب نکنید.»
پیامکهایی که برای «خلبان شو» ارسال میشوند
برای آنها که از اوان نوجوانی، دقیقتر از سال آخر دوره اول متوسطه (نهم) و ابتدای دوره دوم متوسطه (دهم) تصمیم میگیرند خلبان شوند و رؤیای کودکیشان را محقق کنند، راه رسیدن به هدف، نسبت به آنها که بعد از کلی شاخه به شاخه پریدن هوس خلبان شدن به سرشان میزند، هموارتر است. این گفته مشاور آموزشی یکی از هنرستانهای هوانوردی کشور است که این روزها پیامکهای تبلیغاتیاش بسیار ارسال میشود. آقای مشاور آموزشی در پاسخگویی به سؤالات همه آنها که هیجانزده شماره تلفن هنرستان را میگیرند چندان پرچانگی نمیکند و صاف و پوستکنده با چند پرسش میرود سر اصل مطلب: «فرزندتان، دانشآموز چه مقطعی است؟ معدل سال گذشتهاش چند بوده؟ زبان انگلیسی چی؛ بلد است؟ اگر ابتدای دوره متوسطه باشد، آموزش هوانوردی را از پایه شروع میکند که این یعنی صرفهجویی توی هزینه و زمان، اگر هم فرزندتان دورههای متوسطه را تا نیمه گذرانده باشد که اولا بهتر است معدل بالای 17داشته باشد و دوما پیش از ثبتنام در هنرستان باید از پس آزمون ورودی و مصاحبه برآید تا در نهایت به آموزش و انتخاب یکی از چندین گرایش پرطرفدار رشته هوانوردی برسد؛ گرایشهایی مثل مهمانداری، مهندسی هواپیما، خلبانی، برج مراقبت.» تسلط به زبان انگلیسی بهویژه زبان تخصصی هوانوردی به قدری است که در اغلب هنرستانهای مرتبط، کلاسهای جداگانه آن با هزینه ماهانه بین 5تا 9میلیون تومان برگزار میشود.
به شرط مهر و امضاهای وزارتخانهای
دیگر سؤالات پرتکرار تماسگیرندگان هیجانزده میتواند یکی از اینها باشد: «هنرستانهای هوانوردی، خصوصیاند یا دولتی؟»، «اصلا زیرنظر چه سازمانی فعالیت میکنند؟»، «مدرکشان چقدر معتبر است؟» و «بعد از گذراندن 3سال هنرستان، هنرجوها با مدرک دیپلم شرایط و اجازه پروازهای سبک دارند؟» آقای مشاور، سر حوصله یک به یک و کوتاه پاسخ میدهد: «هنرستانهای هوانوردی معمولا غیرانتفاعیاند و زیرنظر آموزش و پرورش و سازمان هواپیمایی کشور فعالیت میکنند. تعدادشان هم در هر استان بین 5تا 15مرکز است. حواستان باشد مدارس و هنرستانهای هوانوردی را با مراکز و مؤسسات آزاد آن اشتباه نگیرید. حساب آنها جداست و معمولا هم فشرده و گران برگزار میکنند؛ حتی گول این تبلیغشان را هم نخورید که هنرجوهای دیپلمه هوانوردی مهارت پرواز دارند! مهارت پرواز در مقاطع دانشگاهی ایجاد میشود. بابت اعتبار هنرستانهایی مثل ما خیالتان راحت باشد؛ پای مدرک پایان دوره ما را آموزش و پرورش و سازمان هواپیمایی کشور مهر و امضا میکنند. انشاءالله بعد از دیپلم برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و تخصصیتر و پر کردن ساعتهای پروازی میتوانند وارد دانشگاههای هوانوردی شوند؛ در ضمن این رشته کنکور ندارد!»