![در عصر غیبت چه کنیم؟](/img/newspaper_pages/1403/11-%20bahman%20jadid/26/rooyi/01-01.jpg)
وظایف منتظران
در عصر غیبت چه کنیم؟
![در عصر غیبت چه کنیم؟](/img/newspaper_pages/1403/11-%20bahman%20jadid/26/rooyi/01-01.jpg)
شناخت امام زمان(عج)؛
تا جایی که اگر نشناسیم، بنا بر حدیث به مرگ جاهلی از دنیا رفتهایم.
شناخت امام زمان(عج) به شناخت دغدغههای اوست. دغدغه قبله اول مسلمین و مردم مظلوم فلسطین از مهمترین دغدغههای حضرت است.
انقلاب اسلامی بیتردید زمینهساز شناخت امام زمان(عج) و همچنین زمینهساز فهم دغدغههای او بوده و هست.
تمسک به قرآن و ولایت اهلبیت (ع):
بدون عمل به دستورات این دو ثقل به جا مانده از رسولالله (ص)، تمسک معنا پیدا نخواهد کرد.
یکی از مهمترین دستورات قرآن و عترت، وحدت است. هم وحدت درونی در جامعه اسلامی هم وحدت با دیگر مسلمین. این وحدت زمینهساز ظهور خواهد بود.
شعار و عملکرد امام(ره) و رهبر انقلاب برای وحدت بخشی برای تحقق همین زمینهسازی بوده و هست.
محبت ورزیدن به امام زمان(عج):
قرآن مزد رسالت پیامبر اسلام (ص) را مودت به اهلبیت (ع)
او میداند.
ثمره این محبت و مودت باید سنخیت باشد. محبت واقعی انسان را به محبوب خود نزدیک میکند.
انقلاب و حاکمیت اسلامی بهدنبال وسعت جلوههای محبت کارهای فراوانی کرده است.
رونق اماکن منتسب به امام زمان (عج) مثل مسجد جمکران
رونق جشنها و محفلهای امام زمانی
تجلی این محبت در رزمندگان دفاعمقدس و مدافعان حرم
همه و همه نشان از این دارد که نظام اسلامی دارد این محبت را در راستای زمینهسازی ظهور بسط و جلوه میدهد.
انتظار فرج:
بزرگترین عمل و والاترین عبادتی که برای ما در این زمان امکانپذیر است انتظار ظهور آن امام مهربان است.
انتظار واقعی برای منتظران حضرت پویایی به همراه میآورد. پویایی در جهت اصلاح خود و جامعه که همانا آمادهسازی شرایط تحقق امر فرج است.
انتظار عملی فرج یعنی تحقق آرمانهای امام زمان(عج). کاری که جامعه اسلامی ما به رهبری ولایت فقیه دارد انجام میدهد. دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالمین و مستکبرین جهان و تلاش برای گسترش عدالت در جامعه و جهان.
پیوند با حضرت:
این پیوند هم سنخیت میخواهد هم یاد همیشگی. همیشه باید در تلاش بود تا این پیوند برقرار باشد.
هم خودمان باید پیوند داشته باشیم و هم جامعه را به سمت پیوند با امام زمان(عج) سوق بدهیم. کاری که امام خمینی (ره) با انقلاب خود کرد. او میخواست جامعه ایران به پیوند همیشگی با امام زمان(عج) برسد.
تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی (خودسازی فردی):
منتظر واقعی همیشه درصدد کسب فضایل اخلاقی و آراسته شدن به صفات خوب انسانی است.
بدون تردید زمینه تهذیب نفس پس از انقلاب در جامعه بیشتر فراهم شده است. اعتکافهای عظیم و مراسم مذهبی پرشور و شرکت جوانان و نوجوانان گواهی بر این مدعاست.
تلاش برای اصلاح جامعه (خودسازی اجتماعی):
بهمعنای ساختن جامعهای که زمینهساز ظهور است.
تلاش برای برطرف کردن مفاسد اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر
اهتمام برای تربیت نسل مهذّب و کارا
حاکمیت اسلامی بهطور واضحی زمینه این اصلاح را فراهم کرده و قوانین و اقدامات پشتیبان این اصلاح اجتماعی را نیز تدوین و اجرا کرده است.
آمادگی فکری و فرهنگی:
آمادگی فکری و فرهنگی آحاد جامعه بصیرت دینی داشتن و فهم نیاز امروز امام و مصداق یاری امام معنای این آمادگی است.
هم باید خودمان اهل بصیرت و صبر باشیم و هم جامعه اسلامی که زمینهساز ظهور است باید اهل بصیرت و صبر باشد.
آمادگی نظامی و تقویت قوا برای قیام قائم:
بیتردید قیام حضرت نیازمند سپاه و سلاح است.
هر فرد باید خود را جزو سپاه حضرت حجت(عج) بداند و برای آن خود را آماده کند.
حاکمیت هم باید جامعه را مجهز کند. پیشرفتهای نظامی و علمی ایران بعد از انقلاب را از این منظر نیز میتوان نگاه کرد.
دعا برای تعجیل فرج:
خود امام زمان(عج) فرمودند: برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید که همانا آن، فرج و گشایش برای شماست.
رونق دعاهای ندبه و دیگر دعاها در جامعه نشان از اقدامات فرهنگی لازم برای فراگیری دعای بر فرج است.
دعای عملی یعنی رفتن بهسوی استجابت دعا و اقدامات عملی برای تحقق این دعا از دیگر اموری است که به وضوح بعد از انقلاب بیشتر و بیشتر شده است.