غیبت یکی از مراحل عالی کمال بشریت است
بلوغ بشریت با بعثت رسول اکرم(ص) و نهایت کمال بشریت با غیبت و ظهور حضرت حجت
امام صادق (ع): نزدیکترین لحظه بندگان به خدا و راضیترین مرتبهای که خدا از بندگان راضی است، دوران غیبت است که حجت الهی از آنها مفقود میشود و با اینکه او را نمیبینند و مکانش را نمیدانند، ولی میدانند حجّت هست و ایمان به آن حجّت دارند و میثاق امامت را از دست ندادند.
(أَقْرَبُ مَا یکونُ الْعِبَادُ مِنَالله جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَرْضَی مَا یکونُ عَنْهُمْ إِذَا افْتَقَدُوا حُجَّهالله جَلَّ وَ عَزَّ وَ لَمْ یظْهَرْ لَهُمْ وَ لَمْ یعْلَمُوا مَکانَهُ وَ هُمْ فِی ذَلِک یعْلَمُونَ أَنَّهُ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّهالله «اصول کافی ج 2ص 137»)
همه انبیا در دورهای از زندگیشان غیبت داشتهاند
امام صادق (ع) در جواب سدیر از علت غیبت: برای اینکه خدای عزّ و جل حتماً میخواهد که سنتهای پیامبران پیشین در زمینه غیبتهای آنها، در مورد قائم هم جاری شود.ای سدیر! او گریزی از کامل کردن مدت زمانهای غیبت آنها ندارد.
مثل غیبت موسی به طورسینا و غیبت پیامبر به کوه حراء و غیبت حضرت یونس، صالح، ادریس، نوح، ابراهیم، یوسف، شعیب، الیاس، سلیمان، دانیال، لوط، عزیر و عیسی
غیبت برای آمادگی جبهه حق و رشد جامعه در ابعاد مختلف
مردم باید استعداد و آمادگی پذیرش حجت الهی را داشته باشند و از صمیم قلب به او نیازمند و مضطر باشند تا حداکثر استفاده از حجت نهایی الهی برده شود.
غیبت امام برای بیداری و تربیت جامعه
برای برقراری عدل و معنویت در جامعه نیازمند است کسانی آمادگی مجاهدت در راه حق را پیدا کنند و امام زمان(عج) بدون جامعه مهدوی آماده دست به اصلاح جامعه نمیزند. دوران غیبت یاران معتقد و با ایمان تربیت میشوند.
غیبت برای امتحان و خالصسازی جامعه (جدایی حق از باطل و خلوص هر کدام)
امام صادق (ع): به خدا سوگند! آنچه در انتظارش هستید، واقع نخواهد شد تا آنکه آزمایش و غربال شوید. به خدا سوگند! این امر تحقق نخواهد یافت، مگر پس از یاس و پس از آنکه اهل شقاوت و سعادت، شقاوت و سعادت خود را بازیابند.
غیبت برای عبور از «ظاهر و جسم» به «باطن و روح» امام
ارتباط مومنین با حقیقت و روح امام بیشتر ازارتباط با جسم و بدن امام میشود.
امام زمان(عج): بهرهمندی شما از من در دوران غیبت مثل بهرهمندی از خورشید پشت ابر است
استفاده از برکات وجودی امام در عین غیبت ظاهری امام و ندیدن جسم او امام منشأ حیات و گرمای معنوی جامعه است
امام واسطه فیض الهی به عموم جامعه است در دادن نعمت و هدایت عدمیأس و امید به خروج خورشید از پشت ابر ابر غیبت، خورشید وجود حضرت را از بین نمیبرد
برتری مردم آخرالزمان بر مردم صدر اسلام
حضرت علی (ع): من مشتاق دیدار کسانی هستم که در زمانهای بعد میآیند و ما را ندیدند اما به احادیث ما که روی کاغذها نوشته شده ایمان دارند.
امام صادق (ع): کسی که در دوران غیبت ایمانش را حفظ کند مثل 50شهید بدر و احد خواهد بود.(اصول کافی ج2ص137)
علت طولانی شدن غیبت
هر چند اصل غیبت برای رشد بشر است اما طولانی شدن آن عقاب الهی است بهخاطر ظلم و جور بندگان
امام صادق (ع): وقتی خداوند متعال بر مردم خشم گیرد، ما را از کنارشان دور میسازد
امام صادق (ع): خداوند به واسطه نادانی و ستمکاری مردم، دیده ایشان را از دیدن حجتش فرو میبندد
خلاصه:
دوران غیبت دوران جریمه و عقاب بشریت نیست بلکه دورانی از دورانهای پاداش به بشریت است برای رشد و کمال بالاتر.
استفاده ما از دوران غیبت:
انقلاب اسلامی ایران، قدمی مؤثر در نزدیکی به ظهور است. و در واقع انقلاب اسلامی ظهور صغری است و مقدمهای است برای ظهور کبرای حضرت حجت (عج)
رشد و بالندگی جامعه اسلامی در تلاطمها و استقامت مردم در برابر دشمنان جهت تقویت نظام اسلامی، راه نزول برکات الهی از طریق امام زمان(عج) برای نجات کل عالم خواهد بود
منتظر واقعی از حکومت اسلامی برای تحقق اهداف دوران غیبت امام زمان(عج) استفاده میکند مثل:
همراهی و همدلی با نظام اسلامی کمک به حل مشکلات آن دفاع از آرمانها و حفظ انقلاب صبر در بلاها و مشکلات ایجاد شده در جامعه و تلاش در رفع آنها بدون ضربه به
اصل نظام.
فلسفه و برکات غیبت
غیبت سری از اسرار الهی است برای رشد عقول و هدایت بهمراتب بالاتر «الغیبه سرٌّ من اسرارِالله، و امرٌ من امرِالله»
در همینه زمینه :