• پنج شنبه 18 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 7 شعبان 1446
  • 2025 Feb 06
سه شنبه 16 بهمن 1403
کد مطلب : 247944
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g5rLZ
+
-

فهرست طولانی

انتشار نام ۱۵فیلم مورد توجه تماشاگران جشنواره

گزارش2
فهرست طولانی

با گذشت 4 روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر و با نمایش همه فیلم‌های فجر چهل‌وسوم، می‌شود به تصویری کلی از میزان اقبال عمومی به فیلم‌ها رسید. بخشی از این تصویر را ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران ساخت؛ ستادی که نتایج آرای مردمی در ۳روز اول جشنواره را بدون اولویت منتشر کرد که حاصلش معرفی ۱۵فیلم است. غیبت کمدی «آنتیک» و حضور فیلم‌هایی چون «شمال از جنوب غربی» هم با توجه به بازخورد منفی فیلم در میان منتقدان و روزنامه نگاران، در نوع خود جالب توجه است. ۱۵فیلم برتر از نگاه مردم عبارتند از: «خدای جنگ»، «زیبا صدایم کن»، «رها»، «ناتوردشت»، «پیش‌مرگ»، «اسفند»، «بازی را بکش»، «صیاد»، «اشک هور»، «موسی کلیم‌الله»، «بچه مردم»، «شمال از جنوب غربی»، «سونسوز»، «فریاد» و «مرد آرام». فهرست منتشر شده، زیادی طولانی است و حضور غیرمنتظره برخی فیلم‌ها محصول همین فهرست طولانی است‌.

ژولیت و شاه
   ‌اشکان رهگذر، کارگردان:
گروه ما برای به ثمر نشستن این پروژه حدود 6 سال زمان گذاشت. این کار، یک روایت آلترناتیو تاریخی است که عهد ناصری را روایت می‌کند. ‌ افرادی مثل محمد چرمشیر در بازنویسی این انیمیشن به ما کمک کردند. ‌در روند تولید «آخرین داستان» من با حامد بهداد درباره این فیلم صحبت کردم. او از من خواست که نقشی هم برای او درنظر بگیرم و گفت که می‌تواند صدای پیرزن مشهدی را پیاده کند! همان موقع ما یک تست رفتیم و دیدیم که چقدر شیرین و بامزه صحبت کرد و همکاری میان ما شکل گرفت.
   آرمان رهگذر، تهیه کننده: نمی‌توان گفت که از خط قرمزها عبور کردیم زیرا ما یک روایت تاریخی را پیش کشیدیم و بر آن مبنا پیش رفتیم. در انیمیشن، ما شخصیت دختر شاه را داریم که خیلی مدرن زندگی می‌کند و در تقابل با این کاراکتر، شخصیتی از اروپا داریم که پر از حفره‌های شخصیتی است.

آبستن
    محمد تنابنده، کارگردان:
در ابتدا فیلم سکانس‌پلان نبود. بعد از مدتی که فیلمنامه تمام شد دیدیم که 90دقیقه فیلم چقدر برای شخصیت‌ها مهم است و فیلمنامه را برای سکانس‌پلان‌شدن بازنویسی کردیم و کار را پیش بردیم. تعداد جلسات تمرین ما بسیار زیاد بود. حدود ۲۰جلسه با دوربین تمرین کردیم و در یک جلسه فیلمبرداری را انجام دادیم.
   مصطفی تنابنده، کارگردان:  محمد قلم بسیار خوبی دارد و 2سال پیش که قصه نوشته‌شده‌اش را برایم خواند، همانجا تصمیم گرفتیم این فیلم را بسازیم. محسن آنقدر مشغله داشت که ما مزاحم او نشدیم؛ ولی از راهنمایی‌هایش استفاده کردیم و دورادور در جریان تولید و قصه ما بود. ما تازه‌کاریم و با یک سکانس‌پلان سخت کارمان را شروع کردیم و از حضور در جشنواره بسیار خوشحالیم؛ چون باعث دیده‌شدن فیلم می‌شود.

اسفند
   دانش اقباشاوی، کارگردان: ما برای ساخت این کار تحقیقات میدانی، کتابخانه‌ای و چهره‌به‌چهره داشتیم. فیلمنامه «اسفند» ترکیب خاطرات، تحقیقات و اندکی تخیل است و اینطور نیست که از منبعی خاص اقتباس کرده باشیم. این اثر روایت سفر یک قهرمان در 13ماه است و حس می‌کنم فرازوفرودهایی که در فیلم می‌بینیم به‌اندازه است. سعی شده روند قصه سرگرم‌کننده باشد.
  مهدی زمین‌پرداز، بازیگر: من برای نخستین‌بار فیلم را امشب دیدم. فکر می‌کنم دانش اقباشاوی در تدوین سلیقه بسیاری به خرج داده  و باید بگویم بازی‌ها یکدست است. همه‌‌چیز واقعی پیش رفته و می‌توان بازیگرانی را دید که برای ایفای نقش از خود گذشته‌اند.
  خیام وقارکاشانی، بازیگر: من ابتدای کار با اقباشاوی درباره نقش دیگری صحبت کرده بودم؛ اما بعد دیدم در یکی از جلسه‌ها با سکوت به من نگاه می‌کند و خیلی ناگهانی نقش محسن رضایی را به من پیشنهاد کرد.

لولی
    رضا فرهمند، کارگردان: 
زمان ساخت قطعا به این فکر نکردم که فیلم برای مخاطب خاص است یا مخاطب عام. این‌ فیلم‌ قلبا ساخته شده‌است و به سینمای تجاری نگاهی نداشته‌ام. «لولی» ادای دین من به ایران و فرهنگ ایرانی است. دوست داشتم این‌ فیلم یادآور سینمای شرقی و ایرانی ما باشد‌.
     جلیل اکبری‌صحت، تهیه‌کننده: من از منتقدان نمی‌ترسم و هرکسی می‌تواند درباره یکی از مختصات فیلم صحبت کند. مخاطبان می‌توانند نگرش خودشان را درباره  اثر بیان کنند. می‌دانم که اجرای یک فیلم کار سختی است ولی دلیل نمی‌شود که چون کار ما سخت است، منتقد چیزی نگوید.«لولی» یک فیلم هنری و روشنفکری است و من هم ترسی از این ندارم‌ که به فیلم اتیکت خاص‌بودن بچسبانند؛ زیرا ما سعی داشتیم‌ فیلم فاخری تولید کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید