• پنج شنبه 18 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 7 شعبان 1446
  • 2025 Feb 06
دو شنبه 15 بهمن 1403
کد مطلب : 247810
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgNqg
+
-

غول حفاری به ایستگاه جنت‌آباد رسید

پیشرفت خط10 متروی تهران به‌عنوان یکی از خطوط مهم ریلی پایتخت ‌سرعت می‌گیرد

گزارش
غول حفاری به ایستگاه جنت‌آباد رسید

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

از خط10 مترو یعنی مسیر وردآورد تا تهرانپارس به‌عنوان یکی از خطوط مهم شبکه حمل‌ونقل ریلی پایتخت نام برده می‌شود که درصورت تکمیل غرب به شرق پایتخت از کریدور شمالی به هم متصل می‌شود، اما در مسیر اجرای این پروژه موانع‌‌ و معارض‌های زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال در پیشروی این خط از ایستگاه میدان دریاچه به سمت شرق وجود گود پرخطر و فاضلاب‌های سرگردان مجتمع‌های مسکونی دردسرساز شده بود، اما حالا خبرهای خوشی از پیشرفت این پروژه شنیده می‌شود. حتی گفته شده با ورود و آغاز مونتاژ دومین دستگاه حفار مکانیزه (تی‌بی‌ام) در ایستگاه جنت‌آباد روند کار شتاب می‌گیرد.

خطر چاه‌های جذبی مجمتع‌های مسکونی
موانع اجرایی و معارض‌های پروژه خط10 مترو با ایمن‌شدن گود پرخطر، به پایان نرسیده است. نصر آزادانی درباره ملاحظات جدید مربوط به این پروژه‌ می‌گوید: «در ادامه کار و در بخش حدفاصل میدان دریاچه تا میدان ساحل، اکنون مشکل فاضلاب‌های سرگردان و غیراصولی برج‌های مسکونی بلوار شهید جوزانی شرقی را پیش رو داریم. وجود این فاضلاب‌های سرگردان، ملاحظات خاصی را برای ادامه عملیات حفاری تونل خط10 ایجاب می‌کند. این موضوع جدا از مخاطراتی که درمسیر حفاری تونل ایجاد و سرعت کار دستگاه حفار مکانیزه را تا حدودی کند کرده است، می‌تواند خطر فرونشست زمین و واردآمدن آسیب به سازه‌های اطراف را دربر داشته باشد. برای حل مشکل مورد اشاره، جلساتی با شهرداری منطقه و هیأت مدیره مجتمع‌های مسکونی داشتیم.»

گذر ایمن از کنار یک گود
حفاری خط10 متروی تهران به‌عنوان نخستین خط از خطوط جدید 4گانه شبکه ریلی درون شهری پایتخت، از 18مهرماه سال1402 و از ایستگاه میدان دریاچه شهدای خلیج‌فارس در منطقه22 آغاز شد. وجود گود بزرگ و ناایمن آیرانا متعلق به بخش خصوصی، در مجاورت مسیرحفاری این خط باعث شد تا سرعت پیشروی دستگاه تی‌بی‌ام(دستگاه مکانیزه حفار) کند شود. پس از کش‌وقوس‌های فراوان، حدود 2‌ماه قبل بود که با ایمن‌سازی‌ گود، حفاری ایمن تونل خط 10 ادامه پیدا کرد. با برطرف‌شدن مشکل گود ناایمن آیرانا، میزان حفاری تونل خط10 در ماه‌های اخیر حدود 250متر پیشرفت داشته و میزان آن از ایستگاه میدان دریاچه به 700متر رسیده است. حسین نصرآزادانی، مجری خط10 مترو درباره آخرین وضعیت این پروژه‌ می‌گوید:«مشکل گود آیرانا با همکاری شهرداری منطقه۲۲ و مجاب‌کردن مالک به تحکیم نسبی دیواره گود کاهش یافت و توانستیم بدون بروز مشکل و خطر از آن بخش عبور کنیم.»

اجرای تصفیه‌خانه محلی
نصرآزادانی درباره حل این مشکل هم می‌گوید: «راه‌حل نهایی و قطعی این است که شرکت آبفا، سیستم اگوی شهری را در این محدوده اجرا کند. البته سازندگان مجتمع موظف بودند قبل از اجرای اگو، تصفیه‌خانه‌های محلی داشته باشند اما به‌جای آن چاه جذبی حفر کرده‌اند. با توجه به نفوذناپذیری خاک منطقه، این چاه‌های جذبی کارکرد خودشان را ازدست داده‌اند و فاضلاب به سطح زمین پس زده می‌شود. این موضوع جدا از ناپایدارکردن زمین و ایجاد خطر احتمالی برای پروژه خط 10مترو (چه در مرحله اجرا و چه هنگام بهره‌برداری)، مشکلات و عوارض زیست‌محیطی هم در بردارد. با وجود این مسئله، پروژه احداث خط10 مترو به پیشروی خود ادامه داده و حتی از کنار تونل فاضلاب یکی از برج‌ها نیز عبور کرده‌ایم اما روند کار کمی کند شده است. البته جلساتی را با شهرداری منطقه و هیأت‌مدیره مجتمع‌های مسکونی داشتیم. ساکنان ساختمان‌های اطراف هم می‌گویند سازندگان باید مشکل رابرطرف و تصفیه‌خانه محلی ایجاد کنند.»

پروژه خط10 درحال پیشروی
تلاش مدیریت شهری پایتخت برای تسریع روند احداث خط 10مترو  شامل افزایش تعداد دستگاه‌های حفار مکانیزه تونل و افزودن به جبهه‌های کاری این پروژه است.درهمین راستا دستگاه حفار مکانیزه دوم هم به کارگاه جنت‌آباد رسیده و درحال مونتاژ است تا در بهار سال 1404حفاری خط10 از این جبهه کاری نیز به سمت نمایشگاه بین‌المللی آغاز شود. مجری خط10 متروی تهران درباره آخرین وضعیت این خط و برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال‌جاری‌ می‌گوید: «طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، درنظر داریم تا پایان سال 1403میزان حفاری خط 10مترو را به هزار متر برسانیم و بعد از رسیدن به یک کیلومتر حفاری برنامه‌ای برای بازدید مدیران شهری و رسانه‌ها از پروژه داشته باشیم. با احتساب آماده‌سازی‌ دستگاه حفار مکانیزه دوم که در ایستگاه جنت آباد درحال مونتاژ است و با تعداد کارگاه‌های فعال ایستگاه‌هایی که داریم، حدود 600نفر در پروژه خط 10مترو مشغول به‌کار هستند. همچنین درصورت تامین بموقع منابع مالی، می‌توان به تکمیل و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه در‌ 4سال آینده امیدوار بود.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید