• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24779
+
-

ارزش بالای سهمیه جهانی

ارزش بالای سهمیه جهانی

نیلوفر حامدی

جوانان والیبالیست ایرانی بازهم سهمیه جهانی را کسب کردند. تیم‌ملی والیبال جوانان ایران با پیروزی مقابل تایلند در رقابت‌های قهرمانی آسیا راهی فینال شدند تا ضمن رقابت برای عنوان قهرمانی، سهمیه حضور در مسابقات جهانی را هم کسب کرده باشند. اتفاقی که در دوره گذشته هم رخ داد و با پنجمی جوانان ایران به پایان رسید. با تغییر میانگین سنی بازیکنان تیم‌ملی بزرگسالان و پوست‌اندازی در بدنه اصلی تیم، حالا توجه به تیم جوانان و ستاره‌های آن مهم‌تر از قبل شده است. موضوعی که جواد مهرگان کارشناس والیبال در گفت و گو با همشهری ورزشی هم به آن اشاره کرد.

    پنج پیروزی قبل از فینال
 در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های والیبال قهرمانی جوانان آسیا به‎میزبانی بحرین، تیم ایران به‌مصاف تایلند رفت و با برتری سه بر یک، راهی فینال شد. شاگردان بهروز عطایی با رسیدن به فینال جواز حضور در مسابقات قهرمانی جوانان جهان را به‌دست آوردند. تیم ایران در این دیدار گیم‌های اول، دوم و چهارم را به‌سود خود خاتمه داد و تنها گیم سوم را  واگذار کرد. شاگردان  عطایی در چهار دیدار قبلی خود تیم‌های چین، کره‌جنوبی، هند و قزاقستان را سه بر صفر شکست داده بودند. مسابقات جهانی سال آینده برگزار می‌شود و هنوز میزبان رقابت‌ها مشخص نیست. نکته مهم اینکه ایران هم تا سال گذشته یکی از کاندیدای میزبانی همین رقابت‌ها بود. باید دید تا در نهایت رای به‌کدام کشور داده می‌شود.

    عطایی: بیشتر از فینال سهمیه جهانی اهمیت دارد
عطایی، سرمربی تیم‌ملی والیبال جوانان که سال گذشته هم کنار همین تیم حضور داشت با اشاره به کسب این سهمیه مسابقات جهانی در گفت و گویی کوتاه به خبرنگار همشهری گفت: «از همان ابتدا روی تک تک مسابقات‌مان تمرکز داشتیم و به فینال و مراحل بالاتر فکر نمی‎کردیم. چون نمی‌خواستم فشار مضاعفی به بازیکنانم وارد کنم. الان اما بیشتر از فینال کسب سهمیه برای من و تیمم اهمیت دارد. این سهمیه یعنی ما کماکان در تمام رده‌های سنی والیبال جزو بهترین‌های جهان هستیم و به‌عنوان صدرنشین آسیا راهی رقابت‌های جهانی می‌شویم.»

    مهرگان: در جهانی می‌توانیم رقبای خود را آنالیز کنیم
جواد مهرگان، کارشناس والیبال با اشاره به اهمیت سهمیه جهانی که قهرمانی و کسب سهمیه در رده‌های پایه به این معنی است که والیبال در ایران ارزش بالایی دارد، می‌گوید: « مسابقات رده سنی جوانان اگرچه اهمیتش به‎اندازه بزرگسالان نیست، اما به واسطه اینکه بازیکنان این تیم‌ها از همین رده سنی و از همین رقابت‌ها راهی تیم‌ملی می‌شوند در نتیجه اهمیت زیادی دارند.» مهرگان معتقد است توجه به رقابت‌های سال آینده و آنالیز دقیق جوانان نقش زیادی در آینده والیبال ایران دارد: « فارغ از کسب یا عدم کسب قهرمانی در  مسابقات قهرمانی آسیا، کسب سهمیه اهمیت بیشتری دارد. قهرمانی جهان جایی است که می‌توان تیم‌های رده سنی جوان تیم‌های سایر کشورها را مورد بررسی قرارداد. رقبا و حریفان قدر را در همین مسابقات جهانی سنجید و درنهایت برنامه‌ریزی بهتری برای آینده والیبال‌ملی ایران کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید