• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24731
+
-

ابر دزدها

خالی کردن ابرها پیش از ورود به ایران چقدر واقعیت دارد؟

ابر دزدها

محمدتقی حاجی‌موسی:

اولین بار محموداحمدی‌نژاد بود که مدعی شد غربی‌ها به‌ویژه آمریکا، ابرها را دستکاری می‌کنند تا در ایران نبارند. آن موقع خیلی‌ها این را یک شوخی فرض کردند که یک نفر گفته و بقیه هم به آن خندیدند. صحبت‌های غلامعلی جلالی-رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور- اما نشان داد که ظاهرا بعضی‌ها این حرف را باور دارند.یک‌ماه پیش جلالی در حاشیه آیین گشایش سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی در کرج به خبرنگاران گفت: تغییرات اقلیمی کشور مشکوک به دخالت خارجی‌هاست به‌طوری که مراکز علمی مطالعه کرده و سرنخ‌هایی پیدا کرده‌اند که تیم‌های مشترکی از بعضی کشورها با ورود به جغرافیای آب و هوایی ایران، ابرها را غیرقابل بارور کرده یا برف دزدی می‌کنند؛ ادعایی که توسط مراکز علمی و دانشگاهی تأیید نشده است. ماجرا از همان هارپ و زلزله بم شروع شد. وقتی عده‌ای باور کردند آنتن‌های پروژه هارپ در آلاسکا می‌تواند تغییرات اقلیمی گسترده و حتی بلایای طبیعی ایجاد کند. بعدا وقتی بارش‌ها در کشور کم و زیاد شد هم عده‌ای سراغ همین ماجرا رفتند و گفتند شاید این بار هم پای خارجی‌ها وسط باشد. دانشمندان اما معتقدند چنین چیزی بعید است و امکان ندارد کسی و دولتی بتواند چنین کاری انجام دهد؛ برای مثال فرید گلکار- رئیس مرکز ملی  تحقیقات و مطالعات باروری ابرها- گفته: «چنین حرف‌هایی شایعه است و در واقعیت امکان‌پذیر نیست. ما ابرهایمان را به‌عنوان منبع آب نگاه می‌کنیم که یک پتانسیلی برای افزایش بارش دارد. ما می‌توانیم از این پتانسیل استفاده کنیم و یک زمانی هم می‌توانیم از آن استفاده نکنیم؛ مانند امسال. ما از پتانسیلی که می‌توانستیم استفاده کنیم، صرف‌نظر می‌کنیم و رقمش هم از نظر میزان خیلی بالاست. کاملا می‌شود روی آن حساب باز کرد تازه هزینه کمی هم دارد. اینکه می‌گویند ابر دزدی می‌شود و این مسائل، راست نیست. مسئله پیچیده‌تر از اینهاست. مثلا ترکیه قبلا در زمینه باروری ابرها خیلی فعال بود اما اخیرا من نشنیده‌ام که کاری کرده باشد. حالا اینکه دلیل علمی این اتفاق چیست را من نمی‌دانم». بهلول علیجانی- استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی -در این‌باره گفته: «تخلیه ابرهای یک کشور توسط کشور دیگر امکان‌پذیر نیست اما می‌توان با مکانیزم‌هایی تا حدی رطوبت ابرها را کم کرد».


چه‌کسی ابرها را دستکاری کرد؟

ماجرای مشکوک بهار پرباران در خشکسالی به ایران 

پاییز سال گذشته خشک‌ترین پاییز در 60سال گذشته بود و تقریبا هیچ بارش خاصی نداشتیم. زمستان هم به جز یکی دو هفته در بهمن بارش چشمگیری نداشت و همه به این نتیجه رسیدند که خشکسالی جدی است. اما بهار97 همه معادلات را به هم زد و فروردین و اردیبهشت پر بود از روزهای بارانی. این وسط یک نفر ادعا کرد این همه بارش کار اوست و البته خیلی‌ها او را تکذیب کردند. معمولا هر وقت اتفاق خاصی در کشور می‌افتد و برای همه عجیب به نظر می‌رسد یک نفر پیدا می‌شود که روی موج آن سوار شود؛ شبیه ماجرای زلزله‌های سال96و فردی که گفت می‌تواند همه زلزله‌ها را پیش‌بینی کند. بعضی‌ها حرفش را باور کردند. این دفعه سر ماجرای بارش‌های بهار امسال هم یک نفر مدعی شده بود که ابرها را دستکاری کرده و به ایران کشیده و این همه باران کار اوست! شهرام پروین که خود را مهندس پروین معرفی می‌کند و ساکن اصفهان است می‌گوید سال‌ها مقیم آلمان و شهر هانوفر بوده و توانسته با آنتن‌های پیشرفته و البته سری‌ای که دارد امواجی را به ابرهای دور از آسمان کشور بفرستد و آنها را طوری تحریک کند که به‌سمت ایران بیایند و ببارند. او این کار را از طریق چند متر آهن‌زنگ‌زده و شیلنگ و یک استخر آب و سیم‌های برق انجام می‌دهد و مدعی است که چون می‌ترسد کسی فکرش را بدزدد نمی‌تواند جزئیات این اختراع را افشا کند؛ این در حالی است که پروین برای این کار باید ابرهایی را در پهنه 9میلیون کیلومترمربع تحریک کند؛ گستره‌ای که بعید است با آنتن‌های او قابل دسترسی باشد. از طرف دیگر معلوم نیست او چرا این تکنولوژی را به کشورهای دیگر نفروخته و تبدیل به پول نکرده. بعد از این ادعا استادان هواشناسی زیادی در ایران و خارج از ایران این ادعاها را کذب محض خواندند و گفتند هیچ‌کس در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند روی بارش ابرها در این حجم و گستره تأثیر بگذارد. برای مثال حسن لشکری- دانشیار آب و هواشناسی گروه جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی- گفته علت افزایش بارش‌های بهاری در سال‌جاری این است که امسال جابه جایی ابرها از سوی بادهای غربی دیرتر از شرایط نرمال انجام شده؛ اتفاقی متداول در اقلیم کشور که آمار بارش در سال‌های گذشته موید آن است. همین!



شهرام پروین که خود را مهندس پروین معرفی می‌کند و ساکن اصفهان است می‌گوید سال‌ها مقیم آلمان و شهر هانوفر بوده و توانسته با آنتن‌های پیشرفته و البته سری‌ای که دارد امواجی را به ابرهای دور از آسمان کشور بفرستد و آنها را طوری تحریک کند که به‌سمت ایران بیایند و ببارند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید