• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24720
+
-

سه نهاد مهم در پیشگیری از جرم

بابک محبوب علیلو|  سرپرست حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان : 

براساس مطالعات صورت گرفته و تجربیاتی که در محاکم قضایی آذربایجان شرقی به دست آمده است، کسانی که دارای خانواده‌هایی منسجم هستند، کمتر مرتکب جرم می‌شوند. همچنین تحصیلکردگان در میان مجرمان آمار بسیار اندکی دارند. بر این اساس تحکیم بنیان خانواده و ارتقای دانش، درک از جهان پیرامون و سواد مردم می‌تواند موجب تعالی جامعه شود. ترویج الگوهای موفق و شناساندن این الگوها به جوانان و نوجوانان، آنان را در یافتن راه آینده خود موفق‌تر خواهد کرد. از سوی دیگر تضعیف سه نهاد خانواده، نهاد آموزشی و الگوها و اسطوره‌ها در یک تمدن موجب تزلزل هنجارهای حاکم بر آن تمدن می‌شود. وظیفه مسئولان اجرایی این است که از این سه نهاد به صورت مطلوب و مناسب صیانت کنند، زیرا این سه مقوله به روشنی هم در تربیت انسان‌ها و هم بهبود وضع اجتماعی آنان نقش و تاثیر بسزایی 
دارند.

اکنون دشمن درصدد نفوذ و رخنه به خانواده‌ها، آموزش و پرورش و الگوهای جامعه ماست و اگر نهاد خانواده از الگوها و سنت‌های اسلامی دور بماند و فرهنگ غرب حاکم شود، با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی بسیاری مواجه خواهیم شد. اگر دشمن در نهاد آموزشی نفوذ کند، در تربیت انسان‌های شایسته با مشکل مواجه خواهیم شد. همین طور اگر حرمت بزرگان، اسطوره‌ها و الگوهای قابل احترام و ارزشمند در جامعه از میان برود، تأثیرگذاری نخبگان بر جامعه کمرنگ می‌شود و به جای الگوها و اسطوره‌های اسلامی، هنجارهای مخرب و الگوهای ویرانگر غرب بر عرصه زندگی انسان‌ها و اجتماع حاکم می‌شود و آثار نامطلوبی به جای می‌گذارد.

بر همین اساس توانمندسازی دانش‌آموزان و ایجاد روحیه نشاط و شادابی در آنان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به‌موقع و مؤثر در شهرهای استان از سوی مسئولان اجرایی با حمایت مسئولان قضایی و پیشگیری از جرم دنبال می‌شود. استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان بر سه محور متمرکز است و مدرسه، محله و خانواده باید در این زمینه بیشترین مسئولیت را بر عهده گیرند.

گسترش آموزش‌ در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، ایجاد نظام شناسایی دانش‌آموزان آسیب دیده و در معرض آسیب، افزایش حمایت‌های روانی از دانش‌آموزان، استقرار نظام ارجاع مناسب و ارائه خدمات به دانش‌آموزان در قالب طرح نظام مراقبت اجتماعی از آنها بسیار اهمیت دارد. بر این اساس حوزۀ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در زمینه تعلیم و تربیت با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و سایر نهادهای حمایتی و دستگاه‌های مسئول در اجرای مطلوب و مناسب این طرح از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید