• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24711
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wZBz
+
-

سال‌ها بعد شاید نمونه‌برداری از این دریاچه بتواند معمای وجود حیات در مریخ را حل کند

رمز و رازهای دریاچه مریخ

رمز و رازهای دریاچه مریخ

روز پنجشنبه دانشمندان اعلام کردند که احتمالا مخزن بزرگی از آب مایع را زیر سطح کره مریخ پیدا کرده‌اند. کشف این دریاچه آب مایع با طول حدود ۲۰ کیلومتر در لایه زیرین قطب جنوب سیاره سرخ اما به چه معناست و چرا برای یافته‌های بشر مهم است؟

برای نخستین‌بار نیست که آب مایع در مریخ کشف می‌شود. تحقیقات قبلی وجود آب‌های پراکنده در سطح مریخ را نشان می‌داد اما برای نخستین‌بار است که دانشمندان توانسته‌اند شواهدی را درباره وجود یک دریاچه بزرگ آب به‌دست آورند.

پیش از این کاوشگر کنجکاوی ناسا بستر دریاچه‌هایی را کشف کرده بود که نشان می‌داد در گذشته آب روی سطح مریخ وجود داشته و این سیاره سرشار از آب مایع بوده است. دریاچه کشف شده فعلی آنطور که حدس زده می‌شود ۱.۶ کیلومتر زیر سطح مریخ و زیر لایه‌های یخ قطب جنوب این سیاره قرار دارد. دمای زیر این سطح احتمالا حدود ۶۸- درجه سلسیوس است که باعث یخ‌زدن آب می‌شود اما میزان نمک در آب مریخ به قدری بالاست که باعث شده در این دریاچه همچنان آب مایع وجود داشته باشد.

به همین‌خاطر دسترسی به این دریاچه بسیار سخت به‌حساب می‌آید اما اگر بالاخره زمانی انسان بتواند به مخزن آب مایع مریخ دست پیدا کند، می‌تواند معما و راز همیشگی احتمال وجود حیات در این سیاره را کشف کند.

معمای حیات در مریخ

کشف جدید دانشمندان با استفاده از اطلاعات راداری ماهواره یا مدارپیمای مارس اکسپرس یا مارسیس به‌دست آمده است. رادارهایی مثل مارسیس، سطح سیاره و لایه زیرین چسبیده به آن را با فرستادن سیگنال‌ و بررسی بازتاب آن بررسی می‌کنند. دانشمندان اما اطلاعات دقیقی درباره عمق این دریاچه ندارند اما حدس می‌زنند که عمق آن حدود یک متر باشد. به گزارش اسپیس، دانشمندان مدت‌هاست فهمیده‌اند که در سطح مریخ به‌خاطر شرایط سخت آن ازجمله دمای بسیار پایین هم‌اکنون نمی‌تواند حیات وجود داشته باشد؛ به همین‌خاطر جست‌وجوی برای حیات در مریخ به زیر سطح این سیاره رفته چون زیر لایه‌های یخ اشعه‌های مضر وجود ندارد و آب مایع خودش می‌تواند نشانه حیات مثلا به‌صورت مولکولی باشد.

حضور آب در هر مکانی می‌تواند احتمال تشکیل حیات را بالا ببرد، به‌خصوص در کره مریخ که گروهی از دانشمندان آن را بهترین جایگزین برای سکونتگاه ثانویه انسان می‌دانند.

به همین‌خاطر مأموریت بعدی برای اکتشاف در مریخ باید روی این دریاچه و نمونه‌برداری از آن متمرکز شود. نمونه‌برداری از این دریاچه می‌تواند پاسخ بسیاری از سؤال‌ها و معماهای سیاره سرخ را برای انسان مشخص کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید