• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24709
+
-

استارتاپ‌ها و دولت الکترونیک مهمان‌های ویژه الکامپ

نمایشگاهی که از امروز گشایش یافته، قرار است چالش‌های اکوسیستم استارتاپی را به بحث گذاشته و قابلیت‌های جدید دولت الکترونیک را نمایش دهد

فناوری
استارتاپ‌ها و دولت الکترونیک مهمان‌های ویژه الکامپ

 بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ امروز از ساعت 10صبح در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به‌کار می‌کند. وزیر ارتباطات،  معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور،  رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از مهمان‌های ویژه روز اول این برنامه هستند که قرار است تا 9مرداد در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شود. استارتاپ‌ها و دولت الکترونیک امسال در الکامپ بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته‌اند و قرار است برنامه‌های ویژه‌ای با موضوعات مربوط به آنها اجرا شود.

استارتاپ‌ها در الکامپ

حجم زیر پوشش:  7000 مترمربع
رشد تعداد استارتاپ‌های شرکت‌کننده:  35 درصد
رشد فضای اختصاص یافته به استارتاپ‌ها:  108 درصد

رضا حیدری،  مدیر اجرایی الکامپ از رویکردهای جدید نمایشگاه امسال نسبت به کسب‌وکارهای نوپا گفته و در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند: «در شرایط بد اقتصادی که پیش آمده،  شرکت‌ها امیدوار هستند با استفاده از الکامپ بازارهای جدیدی برای خودشان باز کنند.» امسال بخشی از نیازهای نمایشگاه‌داران ازجمله خدمات فیلمبرداری،  زیرساختی و... توسط خود استارتاپ‌ها فراهم شده و به‌صورت تهاتری با آنها رفتار می‌شود تا هزینه‌شان برای شرکت در نمایشگاه کمتر باشد و در عین حال، ‌بتوانند قابلیت‌هایشان را بهتر به نمایش بگذارند. امسال 3بخش جدید برای استارتاپ‌ها نیز درنظر گرفته شده است:

الکام تاکس

این بخش با حمایت سازمان نظام صنفی برگزار شده و قرار است افراد شناخته‌شده در حوزه کسب‌وکارهای نوپا در آن درباره دغدغه‌های روز اکوسیستم کشور بحث کنند. هرکسی که درباره موضوع‌های مطرح شده دیدگاهی داشته باشد،  می‌تواند آن را مطرح کرده یا از تجربه‌هایش بگوید. به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها یکی از ویژگی‌های اکوسیستم استارتاپی در هر کشوری است.

الکام ترندز

این بخش به استارتاپ‌هایی می‌پردازد که بیشتر در حوزه‌های فناوری وارد شده‌اند؛ به‌خصوص هوش مصنوعی،  ابرداده‌ها (Big Data)،  رباتیک،  شهر هوشمند و پردازش موازی از موضوع‌هایی هستند که در این بخش مورد توجه قرار می‌گیرند.

الکام استارز

این بخش برای تعامل استارتاپ‌ها با سرمایه‌گذاران درنظر گرفته شده است. استارتاپ‌های خارجی نیز امسال در این بخش حضور دارند و شیوه چینش آنها طوری است که استارتاپ‌ها از تمام کشورها و انواع سرمایه‌گذاران بتوانند همدیگر را در یک فضا ملاقات کنند.


نمایش تحول در دولت الکترونیک

در الکامپ امسال قرار است بخش مهمی از خدمات دولت الکترونیک به نمایش عمومی دربیاید. بنابر آماری که رسول سراییان، ‌رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بازگو کرده،  امسال 41دستگاه دولتی که بیشتر از 341خدمت دولتی را به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌کنند در این نمایشگاه حضور دارند. در این نمایشگاه سازمان‌های دولتی که قرار است خدمات‌شان را به‌صورت الکترونیکی- با اپلیکیشن موبایل،  از طریق سایت یا...- به مشترکان ارائه کنند، ‌ محصول‌هایشان را به نمایش بگذارند. ازجمله این محصولات می‌توان به اپلیکیشن «دولت همراه» اشاره کرد که از طریق آن می‌توان بخش‌های زیادی از استعلام‌های اداره‌های دولتی را به وسیله آن انجام داد و به مرور باعث کوتاه‌ترشدن پروسه در اداره‌های دولتی می‌شود. به جز اینها، در دولت الکترونیک همه‌چیز به‌صورت شفاف‌ ارائه و امکان استفاده از رانت کمتر می‌شود.

رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این‌باره می‌گوید: «با معرفی اپ دولت همراه به دستگاه‌ها،  تلاش داریم آنها را به این حوزه راغب کنیم، زیرا افراد به آسانی می‌توانند وارد دولت همراه شده و همه خدمات را دریافت کنند، به‌طوری که با نصب اپلیکیشن با یک‌بار ورود با روش‌های مختلف احراز هویت می‌شوند و دیگر نیازی نیست با یوزرهای مختلف پسوردهای متعدد دریافت کنند.»

الکترونیکی‌های دولتی

کدام ارگان‌ها در دولت الکترونیک بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند؟
سازمان برنامه و بودجه: 20 خدمت
سازمان بورس و اوراق بهادار: 16خدمت
وزارت کار، ‌تعاون و رفاه اجتماعی:  15خدمت
شهرداری:  15 خدمت
گمرک:   13خدمت

این خبر را به اشتراک بگذارید