• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24700
+
-

اتحاد ملی برای ارتقای اعتماد عمومی

در هفته‌های آینده نخستین گام‌ها برای ترمیم امید اجتماعی بر‌داشته می‌شود

احزاب
اتحاد ملی برای ارتقای اعتماد عمومی


فرزانه آیینی/ خبرنگار
خبر رسیده که قرار است جریان‌های سیاسی با وساطت بزرگان نظام کدورت‌های سال‌های اخیر را بایگانی کنند و در ضیافتی به‌دور از برچسب‌های سیاسی و وزن‌کشی علیه هم، شانه به شانه یکدیگر اتحاد ملی را به نمایش بگذارند.

تلاش جمعی برای «ایجاد گسست اجتماعی در کشور»، تکاپو برای «ترویج ناامیدی بیشتر در مردم» و «از بین بردن اعتماد عمومی به دلسوزان نظام» 3فاکتوری است که جریان‌های سیاسی را بر آن داشته تا عزم‌شان را جزم کند و با رفع گلایه‌ها و کدورت‌هایشان در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری بنای همدلی و همراهی را در پیش گیرند. تأثیر‌گذاران احزاب و چهره‌های محبوب نظام می‌خواهند باحضور در یک قاب که به‌زودی- کمتر از 30روز دیگر- از آن رونمایی خواهد شد پیام لزوم اتحاد و وحدت ملی را به جامعه منتقل کنند. عزمی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از عیان شدن آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تأکید کرد: همه وظیفه دارند در این نبرد سیاسی و رسانه‌ای فعال شده و جامعه را نسبت به انگاره‌سازی‌‌های نادرست آگاه کنند.

مهم‌ترین فراز سخنان هفته گذشته جهانگیری - درهمایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور- اما این بود که «اتحاد سیاسی جدی، ضرورت امروز ماست. همه مسئولان عالی‌رتبه کشور باید نمایش بزرگی از اتحاد داخلی را به صحنه بیاورند. در همین راستا به فضل الهی در هفته‌های آینده شاهد بخشی از این نمایش خواهیم بود و جریانات و شخصیت‌های نمادین کشور در کنار هم قرار خواهند گرفت.»

به همین دلیل هم هست که شنیده‌های سیاسیون خبر از این می‌دهد که احتمالا عید مذهبی پایان مرداد‌ماه به جشنی متفاوت برای جریانات سیاسی داخل کشور بدل خواهد شد؛ جشنی که سرآغاز همراهی و همدلی مسئولان برای گره‌گشایی مسائل و نیازهای مردم می‌شود.

بحث لزوم همدلی میان مردم و مسئولان و چرایی طرح آن از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری در روزهای اخیر موضوعی بود که در حاشیه جلسه علنی بهارستان با برخی از نمایندگان در میان گذاشتیم. تأکید بر «انتقال وحدت میان مسئولان به بدنه جامعه»، «خبر‌های خوش، کام مردم را شیرین و امیدشان را بازیابی می‌کند» و «ایستادگی در برابر بحران‌سازی‌‌های ترامپ اتحاد ملی است» محور مشترک سخنان نمایندگان در ارزیابی وعده جهانگیری برای در کنار هم قرار گرفتن چهره‌ها و شخصیت‌های نمادین کشور در هفته‌های آینده بود.


به شنیدن خبرهای خوش در روزهای پیش‌رو امیدواریم
فاطمه سعیدی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید با تأکید بر اینکه رمز خنثی کردن توطئه‌های ترامپ اتحاد ملی است به همشهری، گفت: ترامپ در صدر بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران به گسستی که در بدنه اجتماعی سیاسی ایران در سال‌های اخیر ایجاد شده، پی برده و به نفع سیاست و منافع‌ بین‌المللی خود روی آن سرمایه‌گذاری کرده است؛ به همین دلیل هم از طرق گوناگون سعی در بزرگ‌تر کردن این شکاف دارد.  

سعیدی با بیان اینکه توجه به اعتماد عمومی و بازسازی امید در جامعه 2فاکتور اساسی همگرایی ملی است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شویم، ادامه داد: درست است که در جامعه ما مثل هر جامعه دیگری اختلاف‌نظر و سلیقه وجود دارد، اما در شرایط فعلی که آمریکا برای منزوی کردن ایران از اهرم‌های داخلی و خارجی سوء‌استفاده می‌کند آنچنان که رئیس‌جمهوری به صراحت به او هشدار می‌دهد که با دم شیر بازی نکن، تنها ابزار واقعی جلوه دادن هشدار رئیس‌جمهوری همبستگی و اتحاد حداکثری ملی خواهد بود. عضو فراکسیون امید ادامه داد: ما در فراکسیون امید به‌عنوان پایه‌گذار و ایده‌دهنده گفت‌وگوی ملی همواره بر اهمیت و ضرورت حصول وحدت ملی تأکید کرده‌ایم و سخنان اسحاق جهانگیری درباره در کنارهم قرار گرفتن چهره‌های نظام در روزهای آینده می‌تواند وحدت‌آفرین باشد. سعیدی تأکید کرد: گذشته از نقش فراکسیون امید در گشایش فضای سیاسی کشور با هدف همگرایی ملی، بحث رفع محدودیت‌ها از چهره‌های سیاسی کشور تقاضای شخصی بنده در دیدار اخیر اعضای فراکسیون امید با حسن روحانی بود که رئیس‌جمهور هم استقبال خوبی از آن کرد؛ به همین دلیل ما در فراکسیون امید به شنیدن خبرهای خوش در روزهای پیش رو امیدواریم.

او تصریح کرد: رفع محدودیت از چهره‌های محبوب مردم و دلسوز نظام و رفع حصر از محصورین قطعا امید مردم را به اصلاح امور دوچندان می‌کند و سبب افزایش اعتماد عمومی به مسئولان برای مقابله با دشمنان نظام خواهد شد؛ چرا که این مهم یکی از خواسته‌های مردم و وعده رئیس‌جمهوری بوده است.


 تأکید 40چهره اصیل  نظام بر وحدت  
احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با تأکید بر اینکه بیش از 40چهره صاحب‌نام و اصیل نظام که همواره دلسوز مردم و نظام بوده‌اند حل اختلافات و کنار گذاشتن کدورت‌ها را مورد تأکید و توجه قرار داده‌اند، به همشهری گفت: در بحث گفت‌وگوی ملی که من بجد دنبال آن هستم دریافته‌ام که همه دلسوزان نظام تحقق این امر برای حصول وحدت ملی و حل مشکلات پیش آمده را ضروری می‌دانند؛ آنچنان که همگی آنها اعلام کرده‌اند الان وقت به ثمر رسیدن این بحث است.  او با بیان اینکه اسحاق جهانگیری از چهره‌هایی است که همواره مدافع وفاق ملی در کشور بوده، ادامه داد: در بحث گفت‌وگوی ملی که من شخصا خدمت آقای جهانگیری رسیدم او استقبال خوبی از این رویه داشته و دارد و شخصیت بین جناحی او در این زمینه می‌تواند نقش‌آفرینی بسزایی بکند.

   ضرورت حضور چهره‌های اصیل انقلاب کنارهم

 بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز با تأکید بر اینکه بهره‌گیری از تمام طیف‌های سیاسی و نگاه‌های سیاسی حاضر در کشور راه خروج برخی بن‌بست‌های پیش آمده است، به همشهری گفت: وقتی که حمیت و توانمندی‌های طیف‌های مختلف سیاسی کشور را کنار هم بگذاریم هم‌افزایی قابل‌توجهی ایجاد می‌شود و پتانسیل عظیمی برای حل مسائل و رفع گره‌های پیش‌آمده شکل می‌گیرد. نعمتی افزود: وقتی که نیروهای اصیل انقلابی و بزرگان جناح‌های سیاسی و چهره‌های استخوان خرد کرده انقلاب همه باهم و در کنار هم از ضرورت همراهی و همدلی در برابر دشمن صحبت کنند برای مردم حجت می‌شود که اتحاد ملی تنها راه مقابله با بحران‌سازی‌‌های اخیر بدخواهان کشور خواهد بود. هر چند که در قریب به 2سال گذشته حل چالش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محوری بوده که اصلاح‌طلبان را برای نشستن مقابل اصولگرایان بر سر یک میز مصر کرده، اما حالا با جدی شدن بحران‌سازی‌‌های ترامپ و متحدانش علیه ایران چهره‌های معتدل جناح راست فارغ از مرزبندی‌های مرسوم به میدان آمده‌اند و این ایده را بهترین راهکار برای حل بحران‌های پیش آمده می‌دانند. ایده‌ای که نخستین گامش جز همراهی و نزدیکی چهره‌های نظام ورای تعلقات سیاسی‌شان نیست. گامی که جهانگیری از او به صراحت نام‌برده و وعده حصولش در روزهای پیش رو را داده است. حال باید دید مسیر برای تحقق وعده جهانگیری هموار است یا باز هم فریاد‌های مخالف جمعی از تریبون‌های تأثیر‌گذار مسیر را بر گشایش‌های سیاسی خواهد بست.

این خبر را به اشتراک بگذارید