فرصتهای ازدسترفته
حـسـیـن عـلایی، مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی آسمان، در گفتوگویی که یک هفته بعد از استعفای خود با ایرنا انجام داده، برخی از سیاستهای صنعت هوایی ایران را که بهزعم او خالی از اشکال نبوده، بهنقد کشیده است. سردار علایی حرفهایی زده که برخی از آنها واقعاً تأملبرانگیزند؛ بهخصوص اینکه چرا ما فرصت پسابرجام را برای خرید هواپیماهای نو هدر دادیم. ناگفته نماند او 5سال مدیرعامل ایرلاین آسمان بوده و طرفداران و مخالفانش دیدگاهی کاملاً متضاد نسبت به مدیریت او داشتهاند، اما آنچه اکنون به آن میپردازیم نقد او به سیاستهای صنعت هوایی ایران است. علایی بهشدت با گره زدن بازسازی ناوگان حملونقل هوایی به برجام مخالفت کرده و اگرچه برجام را فرصتی مهم برای بهبود شرایط ناوگان هوایی و افزایش تعداد هواپیماها میداند اما معتقد است اگر پایبند به خرید هواپیمای نو نمیشدیم میتوانستیم تعداد بیشتری هواپیمای سرپا و مفید وارد ناوگان هوایی کنیم. از سوی دیگر، همزمان با اجرای برجام و آغاز مذاکرات خرید هواپیما، مدیرعامل شرکت هما بهعنوان نماینده ایران در مذاکرات معرفی شد و همین مسئله نیز مورد اعتراض مدیرعامل سابق ایرلاین آسمان قرار گرفته است.
او میگوید: وزارت راه و شهرسازی با این کار تلاش کرد تا فقط مسائل این ایرلاین دولتی را در حوزه تحریمها حل کند نه دیگر شرکتها را. نکته دیگر را که علایی بهنقد میکشد شعار نوسازی ناوگان هوایی است که به عقیدهاش شعار قشنگی است، اما فقط برای کشوری که شرایطش عادی و طبیعی باشد، مفید است نه ایران که از اول میدانست آمریکا در برجام سنگاندازی میکند. او انتقاد به سن بالای ناوگان هواپیمایی را که اهتمام برای خرید هواپیماهای نو در پسابرجام نیز برای رفع آن انجام شد به چالش کشیده و معتقد است: ایمنی هواپیما به سن آن ربطی ندارد و مهم رعایت استانداردهاست. او کلاً با خرید هواپیمای نو یا دستدوم ATR نیز مخالف است و آن را باوجوداینکه هواپیمای خوبی است، برای آبوهوای ایران مناسب نمیداند.