معضلی که کسی گردن نمیگیرد!
ثبت 2000تماس شهروندان در 9ماه اول سال مبنی بر لزوم ساماندهی خودروهای رهاشده در تهران
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
خاک سراپای ماشین را گرفته و بخشهای زیادی از وسایل جانبی خودرو به سرقت رفته یا تخریب شده است. این نمونهای از خودروهای رها شده و فاقد پلاک است که در گوشه و کنار شهر دیده میشود؛ خودروهایی که به جز نازیبایی برای شهر و سد معبر، گاه به محلی برای خواب و استراحت معتادان و کارتن خوابها تبدیل میشوند و در برخی موارد هم نقش انبار را پیدا میکنند. اما کدام نهاد مسئول ساماندهی خودروهای رها شده در معابر است؟
یک خلأ قانونی
از ۴ سال پیش یک دستگاه خودرو تاکسی در خیابان دولت (قلهک)، ابتدای کوچه شهید شکرآبی، بنبست سوم به حال خود رها و به محلی برای انباشت زباله و آلودگی کوچه تبدیل شده است. با اینکه ساکنان کوچه بارها با شهرداری منطقه، پلیس راهور و سازمان تاکسیرانی تماس گرفتهاند تا برای انتقال خودروی یادشده اقدام کنند؛ اما در این زمینه با آنها همکاری نکردهاند و اهالی نمیدانند مسئول جمعآوری این خودروهای رها شده چه سازمانی است؟ این فقط یک نمونه از پیامها و شکایتهای مردمی از خودروهای رها شده در معابر شهر است. در این حوزه ظاهرا خلأ قانونی داریم و آمار دقیقی هم از تعداد این خودروها در دسترس نیست. درهمین زمینه آبانماه امسال سرهنگ احمد کریمی، رئیس مرکز خدمات ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ از رهاشدن و رسوب ۷۰۰۰ دستگاه خودرو فقط در پارکینگهای پلیس خبر داده بود.
شهرداری متولی است، پلیس هم همراهی میکند
رئیس پلیس تهران بزرگ با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف خودروهای رها شده در حاشیه معابر پایتخت، شهرداری تهران را متولی اصلی برخورد با این موضوع در چارچوب موضوع سد معبر میداند و تأکید میکند که پلیس هم در این مورد کنار مدیریت شهری خواهد بود. سردار سیدابوالفضل موسوی پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره تعیین تکلیف خودروهای رها شده در حاشیه خیابان یا دیگر معابر عمومی شهر، میگوید: مسئولیت اصلی جمعآوری و برخورد با خودروهای رهاشده در معابر و حاشیه خیابانها طبق قانون برعهده شهرداریها است. البته پلیس هم در کنار شهرداری خواهد بود، اما این شهرداری است که باید این ماشینها را تعیینتکلیف کند و جلوی سد معبر را بگیرد. البته جمعآوری این خودروها به همین سادگی نیست و باید در یک فرایند پیچیده پس از شناسایی و ارسال چند اخطار به مالک، برای انتقال خودرو به پارکینگ حکم قضایی دریافت شود.
بیش از 2هزار تماس با 137
براساس آمار ارائه شده از سامانه137شهرداری تهران، در 9ماه ابتدایی امسال، 2هزار و 6تماس شهروندان در زمینه مزاحمت خودروهای رها شده و درخواست جمعآوری آنها ثبت شده است؛ تماسهایی که البته برای اجرا به هیچکدام از بخشهای شهرداری تهران یعنی شهرداریهای مناطق و شرکت شهربان و حریم بان منتقل نشده و شهروندان به تماس با سامانه110پلیس هدایت و راهنمایی شدهاند. دلیل این موضوع هم بیارتباط بودن موضوع به شهرداری تهران است. شهرداری تهران تنها به وضعیت خودروهای رها شده فاقد پلاک رسیدگی میکند و جمعآوری خودروهای دارای پلاک را در حیطه وظایف پلیس راهنمایی و راهنمایی میداند. پیگیریها از شرکت شهربان و حریمبان هم نتیجهای مشابه بهدنبال دارد و آنها نیز شهرداری را تنها مسئول جمعآوری خودروهای رهاشده فاقد پلاک میدانند. جالب اینکه نظر پلیس راهور دراین زمینه کاملا برعکس است!
خودرو های رها شده به قانون نیاز دارند
حجت الاسلام سید محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره خودروهای رها شده در معابر می گوید:«به نظر می رسد در این زمینه یک نوع خلاء قانونی و بلاتکلیفی وجود دارد. از آنجا که این موضوع فقط شامل شهر تهران نمی شود و شهرهای دیگر هم درگیر چنین مساله ای هستند، باید درمجلس شورای اسلامی قانونی در این رابطه مصوب شود. البته از طریق دستور قضایی هم می توان نسبت به جمع آوری این خودرو ها که اغلب فرسوده هستند اقدام کرد. این موضوع یا باید توسط یک نماینده در مجلس مطرح شود یا شورای شهر از طریق شورای عالی استانها آن را درمجلس مطرح کند. به هرحال وجود این خودرو ها علاوه بر سد معبر و ایجاد مشکلات ترافیکی، چهره شهر را هم زشت کرده و ضروری است که از معابر جمع آوری شوند.»