• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24584
+
-

۱۲ میلیون بار خنده

بازدید بالا از کلیپ‌های طنز دو هنرمند قیر وکارزینی موجب دعوت آنها به همکاری با صدا و سیمای فارس شده است

هنر
۱۲ میلیون بار خنده

سمیرا فرقانی| شیراز - خبرنگار:

«یاسر موزیری» و «علی غلامی» هنرمندان نام آشنای قیر وکارزین، استان و حتی می‌توان گفت برخی نقاط کشور به‌خصوص جنوب ایران هستند که موفق شده‌اند با الهام از محیط زندگی خود، ویدئوهای اجتماعی در قالب طنز بسازند و با قرار دادن در فضای مجازی، مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند. استفاده از گویش محلی، توجه به موضوعات و مسائل روز، سادگی و ایجاد فضای صمیمانه در ویدئوها، رعایت موازین اخلاقی کشور و بالاخره استفاده از تکنیک‌های نوین فیلمبرداری و تدوین باعث شده تا مجموع بازدید از کلیپ‌های آنها به 12‌میلیون برسد و به‌طور میانگین هریک از کلیپ‌ها حدود یک‌میلیون بار در فضاهای مجازی دیده شود. سلسله این موفقیت‌ها باعث شده تا آنها به همکاری با صدا و سیمای فارس دعوت شوند و تهیه‌کنندگان در این رابطه ابراز آمادگی کنند. در ادامه صحبت‌های موزیری، طراح و کارگردان این کلیپ‌ها را می‌خوانید:


فکر ساخت کلیپ‌های طنز از کجا در ذهن شما جرقه خورد؟

در سال 1389 وقتی هنوز خبری از تلفن‌های هوشمند با دسترسی آسان و گسترده به اینترنت و شبکه‌های ارتباط جمعی و مجازی نبود، من به همراه برخی دوستان ساکن قیر تصمیم گرفتیم هر دو ماه یک بار یک فیلم مستند درباره موضوعات بومی و اقلیمی شهرستان بسازیم و با تکثیر بر لوح فشرده، آن را منتشر کنیم. این کار با هدف آشنایی مردم با محل زندگی‌شان و کسب درآمد از طریق گرفتن تبلیغات و درج آن در خلال فیلم آغاز شد. نخستین مستند درباره زلزله بزرگ سال 1351 قیر وکارزین با نام «زمین‌جنبان» ساخته و در قالب 3 هزار لوح فشرده به صورت رایگان منتشر شد. متاسفانه روند ساخت مستندها متوقف شد، اما ساختن چند تبلیغ نمایشی طنز برای این مستند باعث کسب تجربه برای من در زمینه طنز و ساخت کلیپی شد که حاصل آن را امروز شاهد هستید.

این تیم دونفره چگونه شکل گرفت؟

با دیدن بازی غلامی در نقش کشیش در تئاتر «اسب قاتلین» به کارگردانی رازق حسیننیا، با وجود اینکه نقشش جدی بود، متوجه شدم او همان کسی است که می‌تواند مکمل من برای ساخت کلیپ‌های طنز باشد. گویا او هم قبلاً هنگام اجرای استندآپ کمدی‌های کوتاه در جمع‌های کوچک، برای ضبط کارهایش اظهار علاقه کرده بود که بر حسب اتفاق همدیگر را پیدا کردیم.

چند نفر با شما کار می‌کنند؟

کارگردانی، تدوین، نورپردازی، صدابرداری و مدیریت فضای مجازی به عهده من است. متن را هم با غلامی به‌صورت مشترک می‌نویسیم. تنها بازیگر محوری هم ایشان است مگر در صحنه‌هایی که نیاز به شخصیت فرعی باشد. در واقع قرار دادن او با پرده سبز در کنار شخصیت‌هایی مثل مهران مدیری در کلیپ دورهمی یا ترامپ در کلیپ کاخ سفید باعث شده تا بیننده بازی انفرادی او در صحنه را فراموش کرده و باور کند غلامی واقعاً مشغول حرف‌زدن با مدیری یا ترامپ است. دلیل این موضوع قدرت تصویرسازی کلامی اوست.

نقطه قوت کارهای شما ایجاد باورپذیری برای مخاطب است. رسیدن به این درجه با امکانات محدود باید سخت باشد؟

بله قطعاً. به کمک تکنیک پرده سبز فیلمبرداری کرده و تصویر را با نرم‌افزار تدوین روی فیلم مورد نظر میکس می‌کنیم. مشکل شهرهای کوچک در دسترسی به مراکز آموزشی برکسی پوشیده نیست. من با دیدن فیلم‌های آموزشی زبان اصلی و دوره‌های آموزشی فارسی در اینترنت، موفق به کسب مهارت‌های تدوین شدم و البته اینها کافی نیست و درحال حاضر نیز مشغول ارتقای دانش خود در این زمینه هستم. به تازگی انیمیشن‌های ساده هم می‌سازیم.

امکانات شما برای ساخت این کلیپ‌ها چیست؟

امکانات و تجهیزات ما به هیچ عنوان در سطح بالا نیست، اولین کلیپ‌ها را در مغازه تابلوسازی خودم با استفاده از تخته «mdf» سبز ساختیم و برای فیلمبرداری از بعضی صحنه‌ها که استفاده از دو دوربین ضروری بود از موبایل استفاده کردم. اکنون به لطف داوود بهمن که از دانش‌آموخته‌های سینماست، می‌توانیم کلیپ‌هایمان را در استودیوی ایشان بدون هیچ چشم‌داشت مادی تهیه کنیم.

مسئولان شهرستان از شما حمایت می‌کنند؟

متاسفانه خیر. بارها به مسئولان گفته‌ایم این شهرستان از ضعف رسانه رنج می‌برد. دغدغه ما تنها رسیدگی به مسائل خودمان نیست. درخواست ما این است که با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط امکاناتی مثل استودیو، نشریه یا سایت راه‌اندازی شود تا بستری باشد برای فعالیت رسانه‌ای، کارآفرینی و شکوفایی هنری سایر جوان‌های مستعد.

پیشنهاد همکاری با صدا و سیمای استان چگونه مطرح شد؟

چند روز پیش به دعوت معاونت فضای مجازی استان در همایش تخصصی تبیین سیاست‌ها و اقدامات رسانه ملی در شیراز شرکت کردیم. در نهایت پس‌از نمایش 2 کلیپ از ما و تقدیر ویژه، مدیرکل صدا و سیمای استان ما را به همکاری با این مرکز دعوت کرد.

چشم‌انداز این همکاری چگونه خواهد بود؟

فعلاً مذاکرات درخصوص همکاری به صورت شفاهی صورت گرفته و باید در یک جلسه اجرایی با طرح شرایط تفاهم نامه کتبی منعقد شود. در صورت تحقق این موضوع ما می‌توانیم برنامه‌های متنوع و مفرحی را برای این مرکز تهیه کنیم. در صورت امضای قرارداد برای استفاده از امکانات و استودیوی مرکز صدا‌و‌سیما مشکلی نخواهیم داشت اما ترجیح می‌دهیم در شهر خودمان کار کنیم.

یکی از نقاط قوت شما برای جذب مخاطب در شهرستان، استفاده از گویش و اصطلاحات بومی است. فکر می‌کنید این ویژگی در نگاه کلی موجب محدودیت کار شما نمی‌شود؟

با همه‌گیر‌شدن موبایل، سهولت دسترسی به اینترنت و گسترش فضای مجازی، جای خالی یک رسانه بومی طنز در شهرستان ما محسوس بود. با این هدف و برای جذب مخاطب در فضای محدود شهرستان کار را شروع کردیم و این تعداد دنبال‌کننده در فضای مجازی و چنین استقبالی اصلاً قابل پیش‌بینی نبود. امروز ما مسائل روز و کلان کشور را در قالب فضایی کوچکتر و با گویش و اصطلاحات بومی منعکس کرده و به چالش می‌کشیم.

منبع درآمد شما چیست؟

منبع درآمد ما از تبلیغات در کلیپ‌ها به دست می‌آید. 


سابقه کاری بازیگر قیروکارزینی

«علی غلامی» بازیگر قیر وکارزینی هم در گفت و گو با همشهری به سابقه بازیگری خود اشاره می‌کند و می‌گوید: عشق به بازیگری از کودکی با من بود. زمانی به خاطر علاقه زیاد به بروسلی به کلاس‌های رزمی رفتم و بعد از مدتی متوجه شدم که علاقه اصلی من خود بروسلی و بازیگری است نه ورزش رزمی. از سال 1383 در یکی از روستاهای قیر وکارزین به نام افزر شمالی فعالیت تئاتری خود را با نویسندگی، کارگردانی و بازیگری شروع کردم و با مهاجرتم به شهر قیر و ایفای نقش‌های مختلف، فعالیت‌هایم وارد مرحله تازه‌ای شد. وی در مورد کاراکتر «دکتر غلامی» در فضای مجازی اظهار می‌کند: این کاراکتر که در نقش‌های مختلفی مثل مربی فوتبال، دیپلمات، کارشناس محیط‌زیست، پزشک، کاندیدای شورای شهر و... نقش‌آفرینی می‌کند دارای ویژگی ثابت قدرتمندی و ادعای دانایی در عین بی‌سوادی، بی‌مهارتی، سطحی‌نگری و ناکارآمدی است. این هنرمند قیروکارزینی می‌افزاید: بخش زیادی از نقش‌ها متأثر از واقعیات بیرونی است؛ مثلاً وعده‌هایی که کاراکتر کاندیدای شورای شهر می‌دهد اکثراً از گفته‌های تعدادی از کاندیداها گرفته شده بود. در مورد نزدیکی این کاراکتر به شخصیت خودم هم باید اضافه کنم که تفاوت زیادی بین ما وجود دارد و اکثر افرادی که با من مواجه می‌شوند می‌گویند نسبت به شخصیتی که درکلیپ‌ها می‌بینند خیلی خجالتی و کمرو هستم. غلامی در مورد واکنش مردم در مواجه‌شدن با خودش می‌گوید: تعداد زیادی از مردم از اینکه بازیگری با گویش خودشان را در فیلم‌ها می‌بینند اظهار رضایت می‌کنند. میزان باورپذیری برای برخی بیننده‌ها تا آنجا بوده که مثلاً بعد از پخش کلیپ ما که با برنامه دورهمی مهران مدیری میکس شده بود، یکی از اقوام تماس گرفت و گلایه کرد که چرا تا تهران آمدی و منزل ما نیامدی؟! یا یکی پرسیده بود آقای غلامی دکترای چه رشته‌ای دارید؟

این خبر را به اشتراک بگذارید