• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 4 مرداد 1397
کد مطلب : 24510
+
-

از دستگیری چهارمین متهم ایرانشهر تا بازداشت قاتل 6 نفر

تیم‌های ویژه پلیس که از مدتی قبل به‌دنبال دستگیری عاملان تجاوز به دختران ایرانشهری بودند، در عملیاتی ضربتی یکی دیگر از متهمان را در حوالی بجنورد دستگیر کردند. دستگیری این متهم در شرایطی است که عامل شهادت رئیس پلیس آگاهی دلگان نیز پس از 7سال فرار دستگیر شد و اعتراف کرد و علاوه بر این جنایت در این مدت 5نفر دیگر را نیز به قتل رسانده است.

به گزارش همشهری، روز عید فطر امسال خطبه‌های امام جمعه اهل سنت ایرانشهر داغ‌تر از همیشه بود و خبرساز شد. این روحانی در خطبه‌هایش از تجاوز افراد شرور به 41دختر جوان خبر داد و از مسئولان خواست به این ماجرا رسیدگی کنند. این اظهارات بازتاب گسترده‌ای داشت و از همان زمان تحقیقات قضایی و انتظامی برای روشن‌شدن ابعاد این ادعا آغاز شد اما خیلی زود معلوم شد که آزار 41دختر جوان واقعیت ندارد. در جریان تحقیقات معلوم شد 4دختر جوان مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند. با وجود این، از همان روزهای اولیه پلیس با شناسایی متهمان اقدامات وسیعی را برای دستگیری آنان آغاز کرد. یکی از متهمان در همان روزهای اولیه بازداشت شد و اتهام تجاوز به دختری جوان را پذیرفت اما همدستان وی همچنان متواری بودند. پلیس تیم‌های ویژه‌ای را برای دستگیری متهمان این پرونده تشکیل داده بود تا هر چه سریع‌تر زوایای پنهان این پرونده معلوم شود. مأموران در چند عملیات دیگر توانستند 3متهم دیگر را دستگیر کنند. اتهام 2نفر از آنها تجاوز و اتهام دیگری فروش سلاح به متهمان اصلی بود. با وجود این، همچنان 2متهم دیگر توانسته بودند خود را از دید پلیس مخفی نگه دارند.

دستگیری چهارمین متهم

ماموران به‌دنبال فرصت مناسبی برای شکار 2متهم تحت تعقیب بودند اما آنها مدام مخفیگاه‌شان را تغییر می‌دادند. با وجود این، سه‌شنبه‌شب اطلاعاتی به مأموران رسید که نشان می‌داد یکی از متهمان تحت تعقیب در حوالی بجنورد است. در این شرایط مأموران راهی آنجا شدند و در جریان عملیاتی غافلگیر‌کننده توانستند وی را دستگیر کنند. سردار محمد قنبری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در این‌باره به همشهری گفت: «از همان روزهایی که این پرونده تشکیل شد، هویت متهمان برای ما روشن بود. آنها که می‌دانستند پلیس در تعقیب‌شان است، مدام مخفیگاه خود را تغییر می‌دادند. این متهم که 25سال دارد بعد از چندبار تغییر مخفیگاهش به مشهد گریخته بود و در آنجا مخفیانه زندگی می‌کرد اما سه‌شنبه‌شب اطلاعاتی به‌دست آمد که او مخفیگاهش در مشهد را به قصد بجنورد ترک کرده است. در این شرایط گروهی از مأموران با مجوز قضایی راهی بجنورد شدند و در کمین متهم نشستند. او که فکرش را هم نمی‌کرد مأموران در یک قدمی‌اش باشند با خیالی آسوده به نزدیکی بجنورد رسیده بود که مأموران وی را غافلگیر کردند.»

سردار قنبری درباره متهمانی که تاکنون دستگیر شده‌اند، گفت: «فرد دستگیرشده چهارمین متهم درخصوص پرونده ایرانشهر است و سایر متهمان تاکنون به جرایم‌شان اعتراف کرده‌اند. این پرونده 4شاکی دارد و رسیدگی به پرونده در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد.» وی ادامه داد: «هم‌اکنون یکی دیگر از متهمان این پرونده فراری است که امیدواریم با اطلاعاتی که درخصوص وی به‌دست آمده، در روزهای آینده دستگیر شود.»

   اعتراف به 6قتل



علاوه بر پرونده ایرانشهر، چند پرونده مهم دیگر روی میز مأموران انتظامی سیستان و بلوچستان قرار دارد. یکی از این پرونده‌ها پرونده شهادت رئیس پلیس آگاهی شهرستان دلگان است که از 7سال قبل تشکیل شد. ماجرا از این قرار بود که روز 14مهر‌ماه سال90 سروان مهرورزی رئیس وقت پلیس آگاهی شهرستان دلگان برای دستگیر چند شرور راهی یکی از مناطق شهرستان شده بود. زمانی که مأموران برای دستگیری متهمان وارد عمل شدند، یکی از اشرار شروع به تیراندازی کرد و سروان مهرورزی را هدف گلوله قرار داد. در این درگیری رئیس پلیس آگاهی دلگان به شهادت رسید و عامل این جنایت متواری شد. با وجود اینکه هویت این شرور برای پلیس روشن شده بود، اما هیچ‌کس از مخفیگاه وی اطلاعی نداشت. با این حال مأموران همچنان به‌دنبال دستگیری وی بودند تا اینکه سرانجام سه‌شنبه‌شب وی در منطقه جلگه چاه هاشم دلگان دستگیر شد. اما مأموران چطور توانستند این فرد شرور را پس از سال‌ها فرار به دام بیندازند؟ سردار محمد قنبری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان در این‌باره به همشهری گفت: «با وجود اینکه 7سال از شهادت همکارمان می‌گذشت اما دستگیری قاتل او در همه این سال‌ها در دستور کار پلیس قرار داشت تا اینکه سه‌شنبه‌شب اطلاعاتی به‌دست آمد که نشان می‌داد قاتل فراری در منطقه چاه هاشم دیده شده است. در این شرایط بود که مأموران مخفیگاه وی را به محاصره کامل درآوردند تا بدون درگیری وی را دستگیر کنند اما او وقتی فهمید مأموران در یک قدمی‌اش هستند، شروع به تیراندازی کرد تا راهی برای فرار باز کند.»

سردار قنبری ادامه داد: «این فرد شرور که حدود 30سال دارد با تیراندازی توانست از مخفیگاهش خارج شود و فرار کند اما تعقیب و گریز مأموران با او ادامه یافت و حدود یک ساعت به‌طول انجامید. او حاضر نبود تحت هیچ شرایطی خودش را تسلیم کند و به فرارش ادامه داد اما در نهایت مأموران راهش را سد و او را دستگیر کردند.» به‌گفته فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، متهم در همان بازجویی‌های اولیه به قتل رئیس پلیس آگاهی دلگان اعتراف کرد اما این همه اعترافاتش نبود و در ادامه معلوم شد او در قتل 5 نفر دیگر نیز دست داشته است. سردار قنبری ادامه داد: «متهم اعتراف کرد در 7سال گذشته در جریان چند درگیری 5نفر دیگر را نیز به قتل رسانده است. به همین دلیل وی هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات برای روشن‌شدن ابعاد دیگر جنایت‌های این متهم ادامه دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید