• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24433
+
-

مرگ ده‌ها نفر در جهنم سیاه یونان

اجساد 26‌کودک و نوجوان در حالی پیدا شد که همدیگر را در آغوش گرفته بودند و چند متر با دریا فاصله داشتند

خارجی
مرگ ده‌ها نفر در جهنم سیاه یونان

«جهنم سیاه»؛ این تــوصیف هولناک رسانه‌های یونان از حادثه آتش‌سوزی است که از روز دوشنبه حومه پایتخت این کشور را در بر گرفته است. آتش‌سوزی گسترده‌ای که جان دست‌کم 74نفر را گرفته و در حال پیشروی به سمت آتن است.

به گزارش سی‌ان‌ان، گرچه تا صبح دیروز تعداد قربانیان آتش‌سوزی یونان 20نفر اعلام شده بود اما رفته‌‌رفته و با پیدا شدن اجساد بیشتر، آمار قربانیان به طرز عجیبی بالا رفت. در منطقه آتیکا در اطراف آتن، جایی که آتش‌سوزی در آنجا بیشترین خسارت را به‌جا گذاشته دست‌کم 74نفر جان باخته‌اند و این حادثه حالا بزرگ‌ترین بحران یونان در یک دهه گذشته لقب گرفته است. تیم‌های نجات و جست‌وجو که از روز دوشنبه راهی مناطق حادثه‌دیده شده‌اند روز گذشته اجساد 26 کودک و نوجوان را پیدا کردند که ظاهرا یکدیگر را در آغوش گرفته و در آتش سوخته بودند.

آنها تنها چند متر تا دریا فاصله داشتند اما سرعت آتش‌سوزی به حدی بود که نتوانسته بودند خود را به آب برسانند. نیکوس اکولوپولوس، رئیس صلیب سرخ یونان گفت: این افراد سعی داشتند مسیر فرار را پیدا کنند، اما متاسفانه سرعت گسترش آتش بیشتر از سرعت آنها بود و زمان فرار را نداشتند و با نزدیک شدن آتش از ترس همدیگر را در آغوش گرفته بودند.

مسئولان محلی می‌گویند بیشترین تماس‌ها با آنها درباره افراد گمشده‌ است و به نظر می‌رسد آمار قربانیان این آتش‌سوزی افزایش پیدا کند.
شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها روز گذشته عکس‌ها و تصاویری از جنگل‌ها و خانه‌های سوزان منتشر کردند که وسعت آتش‌سوزی را نشان می‌داد. این تصاویر آتش‌نشانان و نیروهای ارتش را نشان می‌داد که برای عملیات اطفای حریق و نجات افراد حادثه‌‌‌دیده راهی محل حادثه شده بودند. تصاویری که به گفته الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان: «تکان‌دهنده‌ترین صحنه‌هایی است که تا کنون شاهد آن بوده‌ام. ما همه توان‌مان را به کار خواهیم برد تا آتش را کنترل کنیم.»

در جریان این آتش‌سوزی صدها خودرو ‌سوختند و خانه‌های زیادی خاکستر شدند. بیشتر قربانیان این آتش‌سوزی افرادی بودند که در منطقه توریستی ماتی واقع در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی آتن در کنار ساحل دریا حضور داشتند. آنها هنگام بروز حادثه یا درون هتل و یا در خودرو به دام افتادند. تصاویر منتشر شده از این منطقه افرادی را نشان می‌دهد که برای فرار از آتش‌ خود را به دریا می‌اندازند و این در حالی است که نیروهای امدادی با کمک بالگرد و قایق‌های خصوصی توانستند صدها نفر را از دریا نجات داده و به مناطق امن منتقل کنند.

یکی از نجات‌یافتگان به تلویزیون یونان می‌‌گوید: خوشبختانه دریا آنجا بود و ما به دریا رفتیم، زیرا شعله‌ها از هر طرف به سمت ما نزدیک می‌شد و هیچ راه فراری نبود و ما باید خودمان را نجات می‌دادیم.

به دنبال این حادثه، نخست وزیر یونان در آتیکا وضعیت اضطراری اعلام کرد و گفت که تمام خدمات اورژانسی در این منطقه بسیج شده‌اند. از طرفی دولت یونان از دیگر کشورهای اروپایی برای ارسال هلی‌کوپترها و نیروهای آتش‌نشانی جهت مقابله با آتش‌سوزی کمک خواسته و ایتالیا، آلمان، لهستان و فرانسه کمک‌های خود را در قالب هواپیماها، وسایل نقلیه و آتش‌نشان ارسال کرده و اسپانیا، قبرس و یونان نیز برای ارسال کمک اعلام آمادگی کرده‌اند اما با توجه به افزایش دما، احتمال می‌رود که آتش‌سوزی از کنترل خارج شود. در مناطق حادثه‌دیده، هزاران نفر از مردم خانه‌های خود را ترک کرده و پا به فرار گذاشته‌اند. دراین مناطق برق‌، تلفن و اینترنت قطع شده و هزاران نفر از مردم شب را در اتومبیل‌ها یا سالن‌های ورزشی سر کردند.

امدادگران در حال جست‌وجوی افراد به دام افتاده در آتش در سواحل دریا هستند و گرچه تا بامداد دیروز آتش در منطقه ماتی از نفس افتاد و کنترل شد اما در غرب آتن و در منطقه «کینه تا» به سرعت در حال گسترش و پیشروی به سمت آتن است.

روز گذشته دما در حومه آتن حدود ۴۰درجه بود. شدت وزش باد در مناطق حادثه‌دیده 7کیلومتر بر ساعت ارزیابی شده و رئیس مرکز حفاظت از شهروندان یونانی پیش‌بینی «بدترین سناریو» را کرده است.

آتش‌سوزی در ماه‌های گرم و خشک تابستان در منطقه آتیک یک حادثه تکراری است اما این بار شعله‌های آتش به دنبال وزش باد شدید به‌شدت گسترش یافت و مسئولان می‌گویند که علت این آتش‌سوزی ممکن است افرادی باشند که برای چپاول خانه‌های متروکه آنجا را آتش‌ زده‌اند. براساس این گزارش، در سوئد نیز به‌دنبال وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی یک نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید