• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24427
+
-

روز اتهام و دفاع نفتی در مجلس

روز اتهام و دفاع نفتی در مجلس

بیژن نامدار زنگنه با حضور در صحن علنی مجلس به 3سؤال ملی علیرضا محجوب و نادر قاضی‌پور، 2تن از نمایندگان مجلس درباره دلیل واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت، حمایت نکردن وزارت نفت از شرکت‌های داخلی و نظارت ضعیف بر پالایشگاه‌ها برای تأمین مواداولیه تولیدکنندگان قیرو همچنین دلیل واردات لوله‌های گاز پاسخ داد و اکثریت نمایندگان را قانع کرد. به گزارش همشهری، پرسش و پاسخ صریح وزیر نفت با نادر قاضی‌پور نماینده سؤال‌کننده، بخشی از پشت پرده اتهام‌های نفتی علیه وزارت نفت را روشن کرد و در نهایت درحالی‌که 87نماینده مجلس از پاسخ زنگنه قانع نشده بودند، 89نماینده رأی به تأیید دفاعیات وزیر نفت دادند.

سؤال‌ها و اتهام‌های قاضی‌پور

نماینده مردم ارومیه در هنگام سؤال از وزیر نفت پرسید دود حاصل از واردات بی‌رویه محصولات بی‌کیفیت و استفاده آنها در صنعت استراتژی نفت به چشم چه کسانی می‌رود. او با بیان این اتهام که «مدیران وزارت نفت فقط به‌دنبال چشم‌آبی‌ها و موطلایی‌ها هستند»، گفت: در صنعت نفت چند شرکت توانایی فعالیت در لوله‌سازی را به اثبات رساندند اما در مناقصه‌ها شرکت داده نمی‌شوند و به جای آن از شرکت‌های خارجی لوله خرید می‌شود. او خطاب به زنگنه اعلام کرد: آقای وزیر شما کارکنان سابق را خانه‌نشین کرده و یکسری نیروهای ناکارآمد را سر کار آوردید، شرکت‌هایی که می‌توانند در شرایط تحریم به ایران کمک کنند را به افراد ناکارآمد دادید، چه دشمنی با کشور دارید که این کارها را می‌کنید؟ اتهام سنگین دیگر این نماینده مجلس به وزیر نفت این بود که؛ براساس اطلاعات ساده دستگاه‌های امنیتی بسیاری از کارشناسان وزارت نفت و فرزندان آنها در کشورهای غربی به‌ویژه انگلیس مشغول تحصیل بوده و حتی واحد مسکونی دارند، شاید به همین دلیل است که بیشترین خرید تجهیزات وزارت نفت از انگلیس است. سفرهای سالانه کارشناسان و خانواده‌های آنها نیز این موضوع را تأیید می‌کند. قاضی‌پور با بیان اینکه «چرا سالانه هزاران میلیارد دلار به خارجی‌ها می‌دهید»، گفت: شما با اقدامات‌تان خودتحریمی می‌کنید، امروز وزارت نفت خوار و ذلیل شده که لازم است به این اقدامات رسیدگی شود.

 وی با طرح این پرسش که نماینده وزیر نفت در جلسات خرید خارجی چه کسانی هستند، گفت: در شرایطی که باید از شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان حمایت شود شاهدیم که حتی وزیر نفت اجازه نمی‌دهد که این شرکت‌ها و قرارگاه خاتم به وزارتخانه‌شان نزدیک شوند. کار به جایی رسیده که شرکت‌های خارجی تصمیم می‌گیرند که کدام شرکت داخلی در مناقصات شرکت کند.

 وی با بیان اینکه واردات لوله‌های درزدار از زمان دولت‌های قبل انجام می‌شده و قابل کتمان نیست، افزود: لوله‌های فولادی درزدار توسط 4شرکت داخلی ساخته می‌شود و در 4سال گذشته هزاران تن و چندین هزار کیلومتر از نیازهای وزارت نفت از این شرکت‌ها تأمین شده است، بهتر است آقای قاضی‌پور اعلام کند ما کدام لوله درزدار را می‌توانستیم از داخل بخریم ولی از خارج وارد کردیم؟ زنگنه با اشاره به نیاز صنعت‌نفت به لوله‌های بدون درز در سال۱۳۹۶ تأکید کرد: قراردادی ۵۵۰میلیون یورویی با یک شرکت داخلی و شریک معتبر خارجی‌اش امضا کردیم تا این لوله‌ها در داخل تأمین شود. در این قرارداد ۱۰۰میلیون یورو در داخل کشور سرمایه‌گذاری می‌شود که از افتخارات وزارت نفت است. او افزود: بخش دیگری از لوله‌های بدون‌درز توسط تنها کارخانه کشور یعنی فولاد اسفراین تولید می‌شود که با وجود فراز و نشیب ولی خریدمان را از این شرکت انجام می‌دهیم و واردات لوله‌ای که از شرکت تأمین کنیم را به کلی ممنوع کردیم.

راز سربسته وزیر نفت

وزیر نفت در واکنش به برخی ابهام‌ها و شایعات درباره خرید وزارت نفت از شرکت‌های خارجی، گفت: سربسته می‌گویم برخی دوستان تصور می‌کنند که اگر از شرکت‌های داخلی خرید نمی‌کنیم لابد از خارج وارد می‌کنیم درحالی‌که وزارت نفت 3هزار میلیارد تومان بدهی دارد که باید فکری برای آن بکنیم، بنابراین پولی برای خرید نداریم که بخواهیم از شرکت‌های داخلی انجام دهیم. زنگنه، وزیر صنعت، معدن و تجارت را مسئول عملکرد شرکت‌های پتروشیمی غدیر و شیراز دانست و از قاضی‌پور خواست درخصوص عملکرد این شرکت‌ها از شریعتمداری سؤال کند. وزیر نفت درباره ابهام در واردات تجهیزات نفتی از کشور چین گفت: پمپ و کمپرسور در سیستم وزارت نفت همانند قلب در بدن انسان عمل می‌کند، پمپ در فرایند نفت، گاز و پتروشیمی قطعه‌ای حیاتی است و کیفیت آن برای صنعت بسیار اهمیت دارد. زنگنه با بیان اینکه بخشنامه خرید پمپ از شرکت‌های داخلی را داده‌ است، خطاب به نماینده سؤال‌کننده گفت: هیچ‌کس شک ندارد که برادرانمان در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تلاش دارند تولید این نیازها را، ساخت داخل کنند و مپنا هم که در این زمینه فعالیت دارد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی خرید می‌کند.

   زیان 300میلیون دلاری

وزیر نفت با اشاره به وارد کردن ضرر و زیان چندصد میلیون دلاری توسط برخی شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات نفتی داخلی تأکید کرد: برخی از این شرکت‌ها که قرارداد ۳۰۰میلیون دلاری پمپ‌های انتقال پروپان و بوتان را دارند به‌دلیل طولانی شدن زمان ساخت و بی‌کیفیت بودن تولیدات‌شان به شرکت گاز ضرر زدند، چه‌کسی پاسخ هدر رفتن ۵۰۰میلیون دلار محصولات نفتی را برای انجام ۱۰میلیون دلار قرارداد توسط شرکت‌های داخلی می‌دهد؟ زنگنه در واکنش به ادعای «مافیای باشگاه نفت» قاضی‌پور، گفت: چرا مادام می‌گویید مافیای باشگاه نفت؟ افراد محترم و متخصصی در این باشگاه در حال کار کردن برای این کشور هستند. چرا به آنان اتهام و تهمت می‌زنید؟ این کار شما قابل پیگرد قانونی است. وزیر نفت در مقام پاسخ به اتهام‌ها و سؤال‌ها اعلام کرد: اسمی از شرکت‌های داخلی که صنعت نفت رابه محل آزمون و خطای خود تبدیل کرده‌اند نمی‌برم اما بدانید که اینها موجب ضرر و زیان چندصد میلیون دلاری به صنعت‌نفت هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید