• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24397
+
-

شهر در رسانه‌ها

پتانسیل‌های ناامنی

روزنامه «سازندگی» این سؤال را مطرح کرده است که آیا شهرهای هوشمند همان قدر که ما فکر می‌کنیم، امن هستند؟ گزارش این روزنامه با استناد به مطالعات انجام شده توسط «انجمن حرفه‌ای امنیت ISACA» می‌نویسد: پتانسیل این شهرها برای تهدید و سوءاستفاده قابل توجه است. براساس این نوشته، نتایج تحقیقات جهانی به زیرساخت‌های حوزه‌های حساس ازجمله سیستم‌های حمل‌ونقل، سیستم‌های زیست‌محیطی و دولت محلی و منطقه به‌عنوان اهداف بالقوه ریسک اشاره داشتند و بخش انرژی به‌عنوان بیشترین قابلیت جذب خطر برای حملات با 71درصد، بخش ارتباطات با 70درصد و خدمات مالی با 64درصد بیشترین ریسک پذیری را نمایش دادند. به گزارش سازندگی، به اعتقاد کارشناسان در زمینه توسعه شهر هوشمند به‌کار بیشتری نیاز است.

تهران مافیای باغ دارد

روزنامه «شرق» با آرش میلانی، عضو شورای شهر تهران درباره مسائل محیط‌زیستی تهران، موضوع باغ‌ها، زباله و پسماند و موضوع حساس آب در پایتخت گفت‌وگو کرده است؛ میلانی معتقد است: براساس تجارب شورای چهارم در تهران مافیای باغ وجود دارد و از طرق مختلف برای چشم‌پوشی از تخلفات اعمال فشار می‌کند و یکی از نشانه‌هایش را هم این می‌داند که با وجود لغو مصوبه برج باغ همچنان مواردی هرچند اندک از تخلف را شاهد هستیم. به گفته این عضو شورای شهر، حدود 109هکتار از باغ‌ها در سال‌های 92 الی 95 تغییر کاربری داشته است؛ یعنی حدودا سالی 250هزار مترمربع از باغ‌ها از دست رفته. من باغ‌ها را به ذخایر نفت تشبیه می‌کنم. شما می‌توانید با استخراج و صادرات نفت یک درآمد سهل‌الوصول، اما ناپایدار داشته باشید.

زباله‌های ایران؛ 3برابر کره زمین!

روزنامه «اعتماد» با یک فعال محیط‌زیست و کارشناس مدیریت پسماند گفت‌وگو کرده است؛ هایده شیرزادی آمارهای جالب‌توجهی درباره پسماندهای شهری ایران مطرح کرده است: در شرایط موجود در ایران سالی ٢١میلیون تن زباله تولید می‌شود. اگر این زباله‌ها را در کامیون بریزیم از نظر طولی به اندازه 3 دور کامل کره زمین می‌شود. بیش از ١٠میلیون مترمکعب شیرابه روانه محیط‌زیست می‌شود. با این چالش، زباله زمین دارد نابود می‌شود. به‌گفته وی، اگر زباله‌ها را مدیریت کنیم می‌توانیم روزی ٦٠٠ هکتار از زمین‌های این کشور را احیا کنیم. می‌توانیم 2.5میلیون تن مواد بازیافتی را جدا کنیم. ٥ میلیون تن کود تولید کنیم. 3.5میلیون تن مواد قابل سوخت به‌دست بیاوریم و در 2.5میلیارد مترمکعب گاز که در ٧٠ کارخانه سیمان می‌سوزد صرفه‌جویی کنیم. می‌توان صد هزار شغل ایجاد کرد. وی در پاپان تأکید می‌کند: «همه‌چیز را با پول نفت می‌توان خرید به غیر از محیط‌زیست که وارداتی نیست.»

اقتصاد شهر تحت‌تأثیر گرانی مسکن

خبرگزاری «تسنیم» طی یادداشتی به بررسی آثار رکود بازار مسکن و تأثیر آن بر اقتصاد شهری پرداخته است؛ بنابر این نوشته، بحران مسکن، شکاف طبقاتی را افزایش و حاشیه‌نشینی را گسترش می‌دهد؛ اتفاقی که در کلانشهرهای کشور ما نیز ظهور کرده و التهابات بازار مسکن بدون شک بر آن دامن می‌زند. به نوشته سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، رکود در بازار مسکن، غیراز تمام تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی که بر اقتصاد کشور دارد سبب کاهش درآمد شهرداری‌ها خواهد شد. نمونه آن در سال 2008 که بسیاری از شهرداری‌ها، آنچه را در بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کرده بودند از دست دادند. کاهش درآمدهای مالیاتی در لندن، نیویورک و فرانکفورت بحران‌های بسیاری را برای مدیریت شهری در این شهرها رقم زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید