• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24395
+
-

درک زنان بهارستان

یادداشت
درک زنان بهارستان

پروانه مافی | رئیس فراکسیون خانواده مجلس:

تصمیم مجلس درخصوص لایحه منع به‌کارگیری بازنشستگان و لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان روز گذشته گامی بود که با پیگیری‌ها و ممارست بسیاری از نمایندگان خصوصا زنان مجلس شورای اسلامی برداشته شده و به ثمر نشسته است. در زمینه اهمیت تصویب این دولایحه و همچنین نقش زنان در این رابطه به چند نکته اشاره می‌کنیم.

1) لایحه منع به‌کارگیری بازنشستگان شرایط ویژه‌ای داشت. این لایحه سال 95در مجلس به تصویب رسیده و حتی بعد از تأیید شورای نگهبان ابلاغ هم شده بود اما متأسفانه تبصره‌ها و استثنائاتی به این لایحه می‌زدند که عملا این لایحه خاصیت اجرایی خود را از دست داده بود. در نتیجه بسیاری از بازنشستگان کماکان در پست‌های مدیریتی بودند و کار خود را انجام می‌دادند؛ به همین دلیل مجددا مجلس شورای اسلامی دست به‌کار شد و لایحه به صحن آمد و رأی لازم را گرفت.

2)آنچه که مشخص است امروز شرایط کشور ویژه است. هیچ فردی و هیچ مسئولی نیست که نداند بیکاری،  شرایط بد اشتغال وموضوعات اقتصادی بر کشور سایه انداخته است. وظیفه‌ای که دولت برای اشتغال دارد بسیار بزرگ است، بنا بر این باید در این زمینه اقدامات مناسب را انجام دهد. یکی از همین اقدامات مربوط به فراهم شدن بستر اشتغال بیشتر جوانان و همچنین تزریق امید به جامعه است.

ما می‌دانیم که امروز بسیاری از جوانان امید خود را از دست داده‌اند، زنان مجلس و بسیاری دیگر از همکاران ما با درک این شرایط درصدد ایجاد امید در جوان‌ها هستند. من نیز در نطق دفاعیه خود تلاش کردم این مسئله را به همکارانم منتقل کنم. تقویت امید راهکاری مهم در شرایط امروز کشور است. از سویی دیگر امروز بسیاری از دشمنان جمهوری اسلامی مایل هستند که جوانان را نسبت به کشور بدبین و از نظام جدا کنند. با تصویب لایحه منع به‌کارگیری بازنشستگان،  بزرگان و مسئولان در تلاش خواهند بود که به جوانان کشور بگویند حاضرند خودشان حذف شوند و جای خودشان را به جوان‌ترها که تجربه و تخصص دارند بدهند.

3) درخصوص لایحه حمایت از کودکان و جوانان هم من به‌عنوان رئیس فراکسیون خانواده نکاتی را مورد اشاره قرار می‌دهم. این لایحه حدود 10سال در مجلس بود، اما به نتیجه نرسیده بود؛ ما پیگیری‌های متعددی، هم در مجلس داشتیم و هم در دولت. نامه‌ها و مصاحبه‌های متعددی، در این زمینه انجام شد که راهگشا بود. نمایندگان در راستای وظایف نظارتی خود این اقدامات را انجام دادند. خوشبختانه ابتدا این لایحه را به‌صورت فوریت آوردیم در صحن که به تصویب رسید و بعد از آن کلیات آن رأی آورد که اگر به‌صورت فوریت آورده نمی‌شد شاید یک سال دیگر این لایحه به ثمر می‌نشست. خوشبختانه با تصویب کلیات این طرح هم گامی برداشته شد.خانم‌های نماینده در آینده هم برای جزئیات آن تلاش زیادی خواهند کرد که آنچه به نفع جامعه است به تصویب برسد.

4) متذکر می‌شویم که خانم‌ها به‌علت ویژگی‌هایی که دارند و تفاوت‌های ماهوی و جنسیتی که نسبت به مردان دارند مسائل مربوط به حقوق زنان، کودکان، نوجوانان و بیکاری جوانان ازجمله مسائلی است که بیشتر از همه آنها را رنج می‌دهد و به همین دلیل درک بیشتری هم در این خصوص دارند. دغدغه‌های آنها می‌تواند در انتقال مفاهیم به سایر نمایندگان هم مؤثر واقع شود. در آینده هم شاهد اثر‌گذاری بیشتر زنان در این زمینه خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید