• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24391
+
-

جهانگیری: به‌زودی شخصیت‌های نمادین کشور در کنار هم قرار خواهند گرفت

گردهمایی وحدت پس از 10 سال

دولت
جهانگیری: به‌زودی شخصیت‌های نمادین کشور در کنار هم قرار خواهند گرفت

تکاپوی دولتمردان با نزدیک شدن به روزشمار تحریم‌های 13مردادماه آمریکا علیه ایران افزایش می‌یابد. در خط مقدم هشدارها و برنامه‌های آتی دستگاه سیاسی کشور، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور همزمان با مدیران و مردم سخن می‌گوید. تقویت سرمایه اجتماعی و مبارزه با فساد اقتصادی کلیدواژه‌های جهانگیری برای کنترل اوضاع هستند. وی برای مردادماه 2وعده مهم سیاسی و اقتصادی به مردم داده است؛ اینکه برای تقویت سرمایه اجتماعی و نمایش اتحاد سیاسی جریانات و شخصیت‌های سیاسی کشور را گرد هم آورد و از سوی دیگر به‌صورت جدی و کامل در موضوع فساد اقتصادی با مردم صحبت کند. مواجهه با جنگ اقتصادی آمریکا برای ایران ابعاد سیاسی و اقتصادی دارد. معاون اول رئیس‌جمهور در ارتباط با ابعاد سیاسی فشارها علیه ایران با تأکید بر اینکه باید از همه سرمایه‌ها و ظرفیت‌های کشور استفاده شود، گفت: «اتحاد سیاسی جدی ضرورت امروز ماست. همه مسئولان عالی رتبه کشور باید نمایش بزرگی از اتحاد داخلی را به صحنه بیاورند. در همین راستا به فضل الهی در هفته‌های آینده شاهد بخشی از این نمایش خواهیم بود و جریانات و شخصیت‌های نمادین کشور در کنار هم قرار خواهند گرفت.» چهره‌های سیاسی در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأیید این خبر و طرح موضوع از طرف معاون اول رئیس‌جمهور از جزئیات تصمیم جهانگیری اعلام بی‌خبری کردند. عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفت: «آقای جهانگیری در جلساتی این مسئله را به ما گفتند ولی خبر جدیدی به ما ندادند.» او درباره دعوت از رئیس دولت اصلاحات برای شرکت در این همایش گفت: «تاکنون دعوتی صورت نگرفته است.»

برگزاری گردهمایی بزرگ سیاسیون بی‌سابقه نبوده است. 10سال پیش و در سال87 که سیاست داخلی ایران تحت‌تأثیر رقابت‌های انتخاباتی سال بعدش قرار گرفته بود، علی لاریجانی رئیس مجلس، فعالان و مسئولان طراز اول سیاسی کشور را به بهانه همایش 100سال قانونگذاری کشور دور هم گرد آورد. اتفاقی که در آن دوران بی‌سابقه بود و استقبال اکثریت قریب به اتفاق جریان‌ها و گروه‌های سیاسی کشور را به همراه آورد. تنها غایب آن جلسه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت بود که همان زمان علی لاریجانی برای او آرزوی عاقبت بخیری کرد و گفت که از او دعوت شده و او به همایش وحدت نیامده است. سایر روسای ادوار ریاست‌جمهوری و مجالس کشور در این همایش حضور داشتند و تصاویر کم‌سابقه‌ای از همنشینی بزرگان جریان‌های مختلف سیاسی در یک قاب به ثبت رسید. در این همایش که در صحن سبز بهارستان برگزار شد رئیس دولت اصلاحات، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام مهدی کروبی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، غلامعلی حدادعادل و چهره‌های دیگری همچون آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله احمد جنتی حضور داشتند. عزت‌الله سحابی، اسدالله کیان‌ارثی، هاشم صباغیان، محمود دعایی، علی‌اکبر محتشمی‌پور و هادی غفاری ازجمله چهره‌های شاخص سیاسی بودند که دعوت لاریجانی را پذیرفته و در این گردهمایی بزرگ وحدت شرکت کرده بودند. نکته قابل توجه حضور این چهره‌ها در کنار نمایندگان اصولگرایی از مجلس هشتم همچون روح‌الله حسینیان بود. بعدها علی لاریجانی سعی کرد این همایش را تکرار کند اما اتفاقاتی که در انتخابات 88 و بعد از آن رخ داد مجالی برای برگزاری چنین گردهمایی بزرگی نداد. 

مردادماه امسال ضرورت تکرار چنین همایشی در کلام جهانگیری خودنمایی می‌کند. اگرچه امروز جای هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رئیس دولت پنجم و ششم به یک نحو خالی است و جای رئیس مجلس ششم هم به یک نحو دیگر. با این حال دیروز در شبکه‌های اجتماعی اخباری درباره رئیس دولت اصلاحات منتشر شد که شاید بی‌ربط با خبری که جهانگیری داده بود نباشد. جهانگیری هم‌راستا با برخی چهره‌های سیاسی که طی روزهای اخیر هشدار دادند «حامیان سرنگونی به‌دنبال براندازی 2مرحله‌ای نخست از طریق بی‌اعتبار کردن اصلاح‌طلبان و سپس جمهوری اسلامی هستند» تصریح کرد: دشمنان علاوه بر نظام و دولت تلاش می‌کنند همه جریانات اثرگذار سیاسی مانند جریان اصلاح‌طلب را که می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند و نیز همه شخصیت‌ها و سرمایه‌های نمادین مؤثر و مورد قبول مردم را بی‌خاصیت نشان داده و از این طریق به اهداف خود دست پیدا کنند. به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس‌جمهور با انتقاد از کسانی که به‌دنبال تضعیف دولت در شرایط حساس کنونی هستند، گفت: امروز تضعیف دولت مترادف با تضعیف نظام است و تضعیف نظام منجر به تضعیف امید مردم به آینده و نگرانی نسبت به افق‌های پیش روی جامعه می‌شود. این اتفاق خواست و برنامه اصلی دشمنان برای اجرایی کردن اقدامات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است. امروز کشور در شرایط خطیری قرار گرفته است اما این شرایط فلج‌کننده نیست، بلکه شرایط جدید، پیچیده و دشواری است و برای مواجهه با آن نیازمند درک صحیح مسائل و توجه به راهکارهای ابتکاری هستیم.

 قشر ضعیف را به هر میزان تأمین می‌کنیم

جهانگیری درباره آسیب‌پذیری قشر ضعیف جامعه در مقابل تحریم‌ها و برنامه دولت برای مقابله با آن تأکید کرد:  به هر میزان که احساس کنیم به قشر متوسط و ضعیف جامعه فشار وارد می‌شود متناسب با آن شرایط، تمام نیازهای اصلی مردم را چه از طریق یارانه، چه از طریق کالابرگ و چه از روش‌های دیگر تأمین خواهیم کرد و سیاست‌هایی متناسب با شرایط پیش روی کشور تنظیم خواهد شد تا زندگی مردم دچار آسیب نشود. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر توقف صادرات نفت ایران این ادعا را واهی توصیف کرد و گفت: آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که نمی‌خواهند به مردم ایران فشار بیاورند؛ آنها بیشترین سختگیری‌ها را برای واردات دارو که از نیازهای اساسی مردم ایران است، انجام می‌دهند. همه برنامه‌های تحریمی آمریکایی‌ها برای آسیب زدن به ملت ایران است. او اضافه کرد: اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است و به گزارش مؤسسات اقتصادی بین‌المللی در جایگاه 18 اقتصاد دنیا قرار دارد. حجم مبادلات تجاری ایران با دنیا حدود 200میلیارد دلار است و اقتصادی به این بزرگی قابل حبس شدن نیست. ایران کشوری است که نه‌تنها کمترین بدهی خارجی را در دنیا دارد بلکه بخشی از دارایی کشور در خارج از کشور مسدود است و حدود 100میلیارد دلار ذخایر ارزی در خارج از ایران داریم. ایران کشوری است که بدهی داخلی آن با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست به‌عنوان مثال کشور ژاپن 200درصد تولید ناخالص داخلی خود بدهی دارد اما ایران کشوری است که بدهی‌هایش در مقابل مطالبات آن بسیار ناچیز است و ارزش دارایی‌های دولت چند برابر نقدینگی است که در جامعه وجود دارد و اگر بخواهد بخشی از این دارایی‌ها را بفروشد می‌تواند نقدینگی موجود در جامعه را جمع‌آوری کند.

   حمایت از قشر آسیب‌پذیر مقابل سیاست‌های دشمن

جهانگیری با بیان اینکه از سال گذشته که زمزمه محدودیت‌ها شنیده می‌شد، دولت احساس کرد در اثر سیاست‌های دشمنان نخستین قشری که ممکن است آسیب ببیند اقشار ضعیف و متوسط جامعه است، افزود: تصمیم گرفتیم که میزان دریافتی افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را 3برابر افزایش دهیم و این میزان در سال‌جاری متناسب با تورم رشد داشته و 7هزار میلیارد تومان نیز ردیف بودجه‌ای تعیین شد تا بتوان به طبقات آسیب‌پذیر رسیدگی ویژه شود. وی با تأکید بر اینکه امروز از بالاترین تا پایین‌ترین سطح حاکمیت، نیازمند وحدت نظر و وحدت رویه هستیم، تصریح کرد: نباید با تشتت نظر و اعمال نظرهای مختلف به دشمنان علامت‌های غلط و ناصحیح از شرایط کشور بدهیم. ما نیازمند فهم، راه‌حل و اقدام مشترک برای عبور از موانع پیش‌رو هستیم. رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اگر اعتماد و امید مردم و سرمایه اجتماعی وجود داشته باشد، پیچیده‌ترین مسائل با ساده‌ترین راه‌حل‌ها قابل حل است و بالعکس در فضای بی‌اعتمادی که انسجام، اتحاد ملی و اعتماد مردم به حکومت تخریب شده باشد برای حل ساده‌ترین مسائل با مشکلات پیچیده و دشواری روبه‌رو می‌شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید