• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24389
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jLw5
+
-

کلاس‌های باکلاس

بررسی هزینه‌‌های آموزشی در فصل تابستان برای گروه‌های مختلف جامعه با درآمدهای متفاوت

محمدتقی حاجی‌موسی

از قدیم‌الایام، یعنی از وقتی بچه‌ها مدرسه می‌رفتند و تابستان بیکار می‌شدند، عده‌ای به فکر این بودند که این آسایش را از بچه‌ها بگیرند و بفرستندشان کلاس بلکه یک چیزی یاد بگیرند و از اوقات فراغت خود استفاده ببرند؛ مسئله‌ای که معمولا با مخالفت بچه‌‌ها و توصیه مشفقانه والدین همراه بوده و هنوز هم هست. منتها الان نسبت به قبل تغییراتی در کلاس‌های تابستانی ایجاد شده و مثلا دیگر کسی دنبال کلاس سفالگری نیست. بیشتر کلاس‌هایی که برگزار می‌شود یا در راستای پیشرفت‌های تکنولوژیک است یا یادگیری زبان‌های خارجی؛ البته آموزش‌های عجیبی که در هیچ دسته‌بندی خاصی نمی‌گنجند. اینجا اما خیلی کاری به این چیزها نداریم و مسئله‌مان هزینه‌ای است که برای کلاس‌ها داده می‌شود؛ هزینه‌ای که از جلسه‌ای هزار تومان شروع می‌شود و تا هفته‌ای 10میلیون تومان و بیشتر جلو می‌رود.

کلاس‌های ارزان‌قیمت
 اگر اهل بریز و بپاش نیستید


کم‌هزینه‌‌ترین کلاس‌های تابستانی مربوط به مساجد، فرهنگسراها و در یک کلام مراکزی است که وابسته به نهادهای عمومی و دولتی است. کلاس‌‌های برگزار شده توسط این نهادها گستردگی زیادی دارند و از تحصیلی و فرهنگی گرفته تا ورزشی را شامل می‌شوند. این کلاس‌ها با توجه به کیفیت‌شان قیمت‌های متغیری دارند که البته اصلا بالا نیست و در مواردی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ برای مثال در فرهنگسرای خاوران 15جلسه آموزش فتوشاپ تنها 45 هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که همین آموزش در یک مرکز خصوصی حداقل 10 برابر هزینه دارد. در همین فرهنگسرا 12جلسه آموزش ژیمناستیک 10هزار تومان قیمت دارد و 4جلسه آموزش موسیقی و سازهای مختلف مثل سنتور 25هزار تومان. نکته مهم اینکه در بیشتر این کلاس‌ها تعداد شرکت‌کننده‌ها زیاد است و شاید کیفیت به همین دلیل پایین بیاید ولی خب برای کسانی که می‌خواهند سر بچه‌هایشان گرم باشد و بعد از 3‌ماه تابستان چیزی یاد بگیرند گزینه بدی نیست و به امتحانش می‌ارزد. هر چه هست نباید انتظار داشته باشید بعد از شرکت در چند جلسه آموزش سه‌تار کودکتان تبدیل به استاد جلال ذوالفنون شود.

کلاس‌های قیمت متوسط
 اگر نمی‌خواهید سیخ و کباب با هم بسوزند


بعضی‌ها هستند که نه می‌خواهند پول زیاد خرج کنند نه اینکه کیفیت را فدای قیمت کنند. اینها همان قشر متوسط هستند که می‌خواهند خودشان و بچه‌هایشان یک چیز درست و حسابی یاد بگیرند تا بعدا بتوانند استفاده کنند. برای این دوستان هم گزینه‌های خوبی وجود دارد و مثلا اگر کسی بخواهد بچه‌اش را بفرستد یک کلاس فوتبال متوسط حداقل ماهی 150هزار تومان باید بپردازد که البته کف قیمت است. برای کسانی که بخواهند دست به ساز شوند هم کلاس‌های مختلفی وجود دارد و اگر کسی بخواهد گیتار زدن را تجربه کند می‌تواند با جلسه‌ای حدود 35هزار تومان شروع کند که البته ممکن است در زمان طولانی گران تمام شود. در این میان عده‌ای هم بی‌خیال فرهنگ و ورزش، سراغ نرم‌افزارهای به درد بخور می‌روند که می‌شود از آنها پول درآورد. این عده باید کمی بیشتر سر کیسه را شل کنند و مثلا برای یک دوره آموزش نرم افزار matlab 300هزار تومان بپردازند.

کلاس‌های گران قیمت
اگر می‌خواهید از تابستان لذت ببرید


کسانی که پولشان از پارو بالا می‌رود معمولا خیلی دنبال این نیستند که فرزندانشان ورزشکار حرفه‌ای، هنرمند حرفه‌ای و حتی بچه درسخوان خاص شوند. این دوستان بیشتر دنبال لذت بردن هستند؛‌رویکردی که شاید به حرفه‌ای‌گری نیز بینجامد. از آن طرف کسانی که کلاس‌های لاکچری برگزار می‌کنند هم با این واقعیت آشنا هستند و تا بتوانند قیمت‌ها و البته آپشن‌ها را بالا می‌برند. در شرایط فعلی کسانی که به‌دنبال کلاس‌های گران‌قیمت هستند بیشتر به خارج از کشور نگاه می‌کنند و بچه‌هایشان را به آن سمت می‌فرستند؛ برای مثال مؤسسه‌ای در تهران، فرزند شما را به‌مدت 2هفته به انگلستان و شهر لندن می‌برد و زبان انگلیسی و چیزهای دیگری به او یاد می‌دهد. این موسسه برای کمترین خدمت خود چیزی حدود 1500یورو دریافت می‌کند و اگر موارد دیگری مثل ترانسفر فرودگاهی، کلاس‌های اضافه، روز اضافه، تفریح اضافه و سایر موارد را بخواهید این قیمت تا هر جا که بشود بالا می‌رود. این هزینه البته غیر از بلیت و ویزا و اینطور موارد است. غیر از این مدارسی هم هستند که دانش‌آموزان خود را در تابستان به اردوی سوئیس و اتریش می‌برند و برای این کار حداقل 2000دلار دریافت می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید