• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24355
+
-

شهردار تهران در اختتامیه نخستین دوره رقابت‌های نشاط سالمندی اعلام کرد

محله‌گرایی با اتکا به سالمندان

محمد سرابی | خبرنگار

دیروز شهردار تهران در اجتماع سالمندان حضور یافت. اجتماعی از شهروندانی که در روزگار سالمندی به‌سرمی‌برند و با حضور در نخستین دوره رقابت‌های نشاط سالمندی، شادابی ویژه‌ای را تجربه می‌کنند. 
در حضور شهردار تهران، آخرین رقابت‌ها برگزار شد و فضای سالن ورزشگاهی که در کنار بزرگراه همت قرار داشت، پر از هیجان شد. به همین‌خاطر بود که شهردار تهران سخنانش را به موضوع شهر زیست‌پذیر اختصاص داد. شهردار تهران گفت: زیست‌پذیر بودن شهر به معنی این است که فضای شهر برای همه امن و قابل بهره‌گیری باشد به‌خصوص کسانی که سالمند نامیده می‌شوند. به گزارش همشهری «سید محمدعلی افشانی» در مراسم اختتامیه نخستین دوره رقابت‌های نشاط سالمندی که با حضور جمعی از مدیران شهری و سالمندان مناطق مختلف تهران در سالن ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، افزود: سالمندان به نسل جوان می‌آموزند که برای ادامه زندگی اجتماعی شاد باید در کنار هم باشیم. به ظاهر از این سالمندان سنی گذشته است اما می‌توانند خود به نسل جوان ما بیاموزند که انسان‌های امیدوار و بانشاط چگونه می‌توانند همیشه در جامعه مؤثر باشند. 

او درباره برنامه‌های ورزشی شهرداری برای سالمندان گفت: این اقدامات باعث می‌شود که روحیه اجتماعی و کنار هم بودن برای پاسخگویی به مشکلات افزایش پیدا کند و زمینه‌ای فراهم می‌کند تا در کنار هم بودن را تمرین کنند. به همین دلیل توسعه ورزش همگانی یکی از برنامه‌های اصلی شهرداری تهران خواهد بود. افشانی با اشاره به برنامه‌ای که در شورای شهر با عنوان «شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت» اعلام کرده بود، بیان کرد: برای رسیدن به شهر زیست‌پذیر باید حس اجتماعی محلی را تقویت کنیم. در این زمینه کسانی که سن بیشتری دارند علاقه و پیوند بیشتری به محله خود احساس می‌کنند. باید با کمک این اشخاص هویت محله‌ها را حفظ کنیم تا هویت شهر حفظ شود. افشانی افزود: تنها زمانی مشکلات جامعه حل می‌شود که مردم برای حل آن مشارکت داشته باشند و این خود زمینه‌ای برای ایفای نقش انسان‌های با تجربه در محلات است به همین دلیل یکی از برنامه‌های اصلی ما برای اداره شهر، توسعه محله است تا با اقدامات خود زمینه مشارکت بیشتر انسان‌های جهاندیده را فراهم کنیم. شهرداری تهران تأکید کرد: در شهرداری تهران زمینه توسعه ورزش همگانی وجود دارد و همه اقشار به‌ویژه کسانی که سن بیشتری دارند باید بتوانند از این فرصت استفاده کنند. بی‌تردید توسعه امکانات ورزش همگانی یکی از برنامه‌های آینده شهرداری تهران خواهد بود تا قدمی در جهت رضایتمندی شهروندان برداشته باشیم. او اظهار کرد: آنچه امروز جای نگرانی دارد، گوشه‌گیری و انزوا برای نسل جوان ما است و نشاط عاملی برای موفقیت در دیگر عرصه‌ها به‌خصوص مشارکت برای اداره شهر خواهد بود. برنامه من بر مشارکت شهروندان تأکید دارد و شهروندان زمانی مشارکت خواهند کرد که هم به مسئولان اعتماد و هم نشاط و امید داشته باشند.

   آغاز مرحله دوم مسابقات نشاط 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هم در این مراسم گفت: ورزش سالمندان در اولویت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و از همین امروز می‌توان مرحله دوم مسابقات نشاط سالمندی را آغاز کرد. ولی‌الله شجاع‌پوریان افزود: سالمندان نسبت به سایر اقشار به تحرک بیشتری نیاز دارند و با برگزاری این مسابقات می‌توانیم این تحرک و پویایی را در قالب فعالیت‌های گروهی رواج دهیم که بر اثر آن ارتباط نسلی برقرار می‌شود و انتقال تجارب میان میانسالان و جوانان صورت می‌گیرد. او با اشاره به اینکه یکی از شعارهای شهرداری تهران شهر زیست‌پذیر است، تصریح کرد: یکی از مصادیق این شعار برگزاری چنین رقابت‌هایی است که به افزایش سرمایه اجتماعی شهر می‌انجامد. تیم‌های مناطق یک، 8 و 2 در این مسابقات به‌ترتیب به رتبه‌های اول، دوم و سوم رسیدند.

ساخت سالانه 200هزار مسکن امید

نشست هماهنگی سازمان‌های عمران و بازآفرینی شهری شهرداری‌ها با حضور هیربد معصومی، معاون امور شهرداری‌ها و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.
به گزارش همشهری در این نشست که با هدف تشریح قوانین و آیین‌نامه‌های طرح ملی بازآفرینی شهری و تبیین نقش شهرداری‌ها در اجرای پروژه‌های مذکور برگزار شد، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار داشت: هم‌اکنون 3برنامه مهم  ایجاد اشتغال،  نوسازی بافت فرسوده و اجرای مسکن امید و همچنین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری توسط دولت دوازدهم با پیگیری‌های جدی شخص رئیس‌جمهور، در مرحله اجرایی و عملیاتی است که طرح ملی بازآفرینی شهری در این میان از اهمیت ویژه و خاص‌تری برخوردار است.
 او گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان دولت دوازدهم باید سالانه 200هزار واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده احداث شود که بی‌شک بدون حضور جدی بخش خصوصی در این عرصه دستیابی به چنین هدفی بسیار مشکل و دور از انتظار است. معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: تاکنون 68قطعه زمین به‌منظور اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری به وسعت بیش از 965هزار مترمربع و برای احداث 9هزار واحد مسکونی در 36شهر در اختیار این طرح قرار گرفته است. معصومی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته با کمیسیون‌های ماده 5توافق شده است تا در اسرع‌وقت پرونده‌های ویژه اراضی داخل محدوده بافت فرسوده را جهت تغییر کاربری به مسکونی بررسی کرده و موافقت کنند. وی گفت: در راستای تسریع در اجرای امور،  رایزنی‌هایی نیز با سازمان نظام مهندسی برقرار شده است تا نقشه‌های واحدهای مسکونی خارج از نوبت و خارج از سهمیه مهندسین ناظر در سازمان نظام مهندسی بررسی شود. 
در ادامه این نشست، مجید عبداللهی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده بیش از 141هزار هکتار از مساحت شهری در کشور را بافت ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهد که 30درصد جمعیت کشور را در 543شهر شامل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید