• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24320
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Jl9o
+
-

عبور از خاموشی

معاون استاندار: دستور‌العمل جدید کاهش ساعات کار ادارات با هدف کاهش مصرف برق با نظارت گسترده اجرا می‌شود

گزارش
عبور از خاموشی

سید‌رضا حسینی‌زاده| تبریز – خبرنگار:

چند روزی است که ساعت کار ادارات مستقر در آذربایجان شرقی از 6:30 شروع می‌شود و ساعت 13:30 پایان می‌یابد. این مصوبه از روز شنبه 30 تیر تا آخر مردادماه سال جاری اجرایی شده و ادامه دارد‎‎‎؛ اقدامی که برای اولین بار در استان انجام می‌‌شود و گرمای هوا و کاهش مصرف انرژی علت اصلی آن است. مساله مهمی که با اجرای این طرح باید مد نظر باشد این است که این تغییرات تا چه حد توانسته در حل مشکل کمبود برق موثر باشد و چه هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است؟ ادارات و کارخانه‌ها تا چه اندازه در این زمینه هماهنگ بوده و ابزار نظارتی مسئولان در این زمینه چیست؟ یا چگونه می‌توان از خاموشی سیستم روشنایی و سرمایشی در خارج از ساعات اداری اطمینان حاصل کرد و چه مراکزی از این موضوع مستثنی هستند؟


ابتکار سازمان تاکسیرانی تبریز 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز می‌گوید: این سازمان از اوایل تابستان و به دنبال گرم شدن هوا قبل از اینکه دستور‌العمل الزامی به این سازمان ابلاغ شود به صورت داوطلبانه با روشی ابتکاری به کاهش مصرف برق اقدام کرده‌ است.
«فرخ جلالی» بیان می‌کند: با تغییرات مختصر، کارمندان این اداره در محل نمازخانه جمع شده و خدمات‌دهی به مراجعین در این محل صورت می‌گیرد. با این اقدام چراغ و کولر بخش‌های دیگر اداره خاموش شده و مراجعان نیز برای تردد به اتاق‌های مختلف دچار مشکل نمی‌شوند. البته با توجه به حجم مراجعان و تعدد پرونده‌ها، این روش به صورت موقتی و تا پایان فصل گرما صورت می‌گیرد.


ضرورت پاسخگویی مدیران ارشد ادارات

معاون سیاسی اجتماعی استاندار هم اظهار می‌کند: کاهش ساعات کاری در استان برای تمام دستگاه‌ها لازم‌الاجراست. البته این طرح برای مراکز خدمات‌رسان و امدادی از جمله اورژانس، کلانتری‌ها، بیمارستان‌ها و هلال‌احمر اجرا نمی‌شود.
«رحیم شهرتی‌فر» ادامه می‌دهد: این تصمیم که از ماه گذشته در چند استان دیگر اجرا شده است، به دلیل هوای نسبتا مناسب در استان اجرایی نشده بود، اما با استناد به مصوبه هیأت وزیران درباره تنظیم ساعت کاری ادارات و بنا به پیشنهاد شرکت توزیع نیروی برق تبریز که با محدودیت برق‌رسانی مواجه است، تصمیم به اجرای آن گرفته شد. 

وی با اشاره به این‌که دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، بانک‌ها و تمام نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری‌های استان در این زمینه ملزم به اجرای دستور‌العمل دولتی هستند، تاکید می‌کند: این تصمیم با توجه به تداوم گرما و ضرورت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق گرفته شده است.
شهرتی‌فر درباره این‌که چه میزان کاهش انرژی با اجرای این طرح در استان رخ خواهد داد، می‌گوید: با کاهش کار ادارات، تردد‌های غیرضروری و حجم ترافیک در شهر هم کم می‌شود. از سوی دیگر واحدهای غیردولتی که مرتبط با ادارات فعال هستند نیز با پایان ساعت رسمی اداری دیگر فعالیت نمی‌کنند. بنابراین اجرای این طرح مجموعه گسترده‌‌ای را شامل می‌شود که می‌تواند در کاهش مصرف برق تاثیر بالایی داشته باشد. همانطور که طی روزهای اخیر هم با اجرای این طرح کاهش محسوس قطعی برق را در تبریز داشته‌‌ایم.

این مسئول درباره اجرای درست این الزام قانونی و این‌که چه تضمینی وجود دارد که ادارات کولرها و چراغ‌های خود را پس از پایان ساعات اداری خاموش کنند یا کارمندان به جای ترک اداره و خاموش کردن دستگاه‌های مصرف‌کننده برق در اداره بمانند و تنها درهای ادارات به روی مراجعان بسته شود، می‌گوید: طبیعی است که بروز برخی تخلفات احتمالی در این زمینه وجود دارد و برای کاستن از تخلفات و رسیدن به اهداف، خود مسئولان دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و نهادهای مستقر در استان نظارت جدی خواهند داشت. بر این اساس در هر مجموعه‌ای مدیر کل یا رئیس سازمان شخصا باید در این زمینه تدابیر لازم را در نظر بگیرد.
وی ادامه می‌دهد: از اوایل تابستان از ادارات مختلفی که افزایش مصرف برق داشته‌اند خواسته‌ایم تا به بررسی ایرادهای احتمالی در شبکه برق خود پرداخته و در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورند. استفاده از لامپ‌های کم مصرف و لوازم کاهنده انرژی برق به همراه تجهیزات دیگر مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر آن خاموش کردن چراغ‌های اضافی نیز مورد توجه است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار تاکید می‌کند: به برخی کارخانه‌های بزرگ که مصرف برق بیشتری دارند و استفاده از شبکه برق از سوی این کارخانه‌ها به صرفه نیست توصیه شده است در ساعات خاصی از ژنراتورهای برقی استفاده کنند و استفاده از انرژی برق را کاهش دهند. در حال حاضر اکثر کارخانه‌های بزرگ این تجهیزات را دارند و می‌توانند از این ژنراتورها برای مصارف خاصی استفاده کنند.


کمتر از 7 درصد واحدهای صنعتی استان با اداره برق همکاری می‌کنند 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف برق برای جلوگیری از خاموشی‌های تابستان اظهار می‌کند: اگر ۹۶۰ هزار مشترک خانگی این شهر روزانه یک کیلو‌وات برق صرفه‌جویی کنند دیگر نیازی به اعمال خاموشی نخواهد بود. «عادل کاظمی» می‌افزاید: جدی گرفتن راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت مصرف برق از سوی مشترکان به ویژه مشترکان خانگی مهم‌ترین عامل عبور از پیک بار مصرف برق در تابستان است. این مسئول بر لزوم توجه ویژه به تأمین برق از طریق سلول‌های خورشیدی تأکید می‌کند و می‌‌گوید: وزارت نیرو برای پشتیبانی از مشترکانی که در زمینه نصب پنل‌های خورشیدی همکاری می‌کنند، برق تولیدی اضافه را با قیمت بالاتر از تعرفه خریداری می‌کند و در نتیجه سرمایه مشترکان در کمتر از دو سال جبران می‌شود.

وی با بیان این‌که استفاده مراکز دولتی و ادارات از مولدهای برق نیز به شدت مغفول مانده است، ادامه می‌دهد: امروز در تبریز ۸ هزار واحد صنعتی فعالیت می‌کنند اما از این تعداد تنها ۵۷۰ واحد حاضر به همکاری با شرکت در حوزه کاهشبار شدند که این تعداد تنها ۴۰ تا ۶۰ مگاوات به مدیریت مصرف کمک می کند. اگر همکاری با شرکت به صورت ۱۰۰درصدی اتفاق می‌افتاد، بخش عمده مشکلات تابستان امسال حل می‌شد. در صورت برنامه‌ریزی در خصوص این موارد و همراهی تمام مشترکان با برنامه های شرکت می توانیم به راحتی از تابستان عبور کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید