• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24309
+
-

رقابت برای روایت نجات یافتگان از غار

رقابت برای روایت نجات یافتگان از غار

آرش نهاوندی
مترجم

منابع دولتی تایلند اعلام کردند که 6کمپانی پروژه ساخت فیلم درباره «نجات نوجوانان تایلندی از غار» را پیشنهاد کرده‌اند.

وزارت فرهنگ تایلند اعلام کرد که در هفته آینده یک کمیته ویژه برای بررسی تمام پروژه‌های سینمایی درباره «نجات جوانان تایلندی از غار تام لوآنگ» تشکیل می‌شود. پیش‌تر نیز ویرا راچپوچانارات، وزیر فرهنگ تایلند اعلام کرده بود 5شرکت بین‌المللی تولید فیلم پیشنهاد ساخت یک فیلم سینمایی و یک مستند درباره عملیات نجات و امداد نوجوانان گرفتار در غار را داده‌اند. دست‌کم یک کمپانی تایلندی نیز در حال تولید یک فیلم در این‌باره است. وی مشخص نکرد که چه کمپانی‌هایی قرار است تولید فیلم درباره این حادثه را عهده دار شوند. او اما پیش از نجات این 12نوجوان فوتبالیست و مربی‌شان از غار اعلام کرده بود که یکی از لوکیشن‌های ساخت فیلم در این‌باره منطقه چانگ رأی خواهد بود. با این حال برخی خبرگزاری‌ها به گمانه‌زنی در این‌باره پرداخته‌اند. براساس خبر انتشار یافته در یورونیوز، نیروی دریایی تایلند که رهبری تیم نجات را به‌عهده داشت و همچنین دولت این کشور، کمپانی فیلمسازی «ایوانهو» و «جان‌ام.چو»، کارگردان آمریکایی را برای ساخت فیلم داستان نجات این نوجوانان انتخاب کرده‌اند.
همچنین در این خبر عنوان شده که هالیوود نیز برای ساخت فیلم درباره این حادثه اعلام آمادگی کرده است.
دریافت اجازه از خانواده‌ها و پرداخت حقوق هر ۱۲ نوجوان، مربی آنها و امدادگرانی که قرار است داستانشان در فیلم شرح داده شود، ازجمله موانع فیلمسازان برای ساخت فیلم نجات نوجوانان فوتبالیست از غار است. 


تبدیل غار به موزه

از سویی دیگر اخبار حکایت از آن دارد که غار تام لوآنگ که 12 پسر نوجوان تایلندی و مربی فوتبال آنها بیش از 2‌هفته در آن گرفتار شده بودند، قرار است به موزه تبدیل شود. به گفته مقامات رسمی وزارت فرهنگ تایلند در این موزه جزئیات عملیات نجات این نوجوانان به نمایش گذاشته خواهد شد و پیش‌بینی شده که به یکی از جاذبه‌های بزرگ گردشگری تایلند تبدیل شود. به احتمال زیاد نیز این غار «موزه نجات » نام خواهد گرفت. مقامات گردشگری تایلند اعلام کردند که حادثه گیر افتادن نوجوانان فوتبالیست در غار تام لوآنگ و سپس عملیات امداد آنها، این غار را در نقشه توریستی تایلند و دنیا پر اهمیت کرده است، اما باید آن را به‌طور کامل در برابر باران‌ها و سیلاب‌های موسمی ایمن کرد.

چگونگی حادثه 

ماجرای گیر افتادن و عملیات نجات 12پسر نوجوان تایلندی و مربی فوتبال آنها در غار تام لوآنگ مدت‌ها در صدر اخبار مهم رسانه‌های دنیا بود. این نوجوانان که به همراه مربی‌شان در غار، در حال گردش بودند، به‌دلیل باران‌های سیل‌آسا و بالا آمدن آب در نقطه‌ای در اعماق غار گرفتار شدند و راه خروجی آنها بسته شده بود. سرانجام این نوجوانان به کمک غواصان و امدادرسانان در یک عملیات امداد پیچیده که 9روز به طول انجامید به‌تدریج از غار بیرون کشیده شدند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید